Gå til innhold

Hoya NDx8 gråfilter til ein foss - Kan det bli for mørkt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man driver mye med slik fotografering så vil jeg sterkt anbefale et Singh Ray Vario ND-filter der du kan stille inn effekten fra 2-10x (såvidt jeg husker - sitter på jobb nå). Det koster mye, men jeg kjøpte dette og sammen med step-up og step-down ringer så har jeg nå et filter til alle objektiver. Meget god kvalitet og solid futteral følger med.

Lenke til kommentar

Dersom man driver mye med slik fotografering så vil jeg sterkt anbefale et Singh Ray Vario ND-filter der du kan stille inn effekten fra 2-10x (såvidt jeg husker - sitter på jobb nå).

Det er 2-8 stopp. Ikke så velig mye egentlig, hvis det er virkelig høylys dag. Men man kan jo supplere med et fast gråfilter i tillegg. Nå er det jo flere enn Singh-Ray som lager slike, så det er mulig å kikke litt rundt. Men jeg har dette filteret selv, og bruker det mye på rennende vann (noe man kan se i de siste månedsfestene mine).

Lenke til kommentar

Det er 2-8 stopp. Ikke så velig mye egentlig, hvis det er virkelig høylys dag. Men man kan jo supplere med et fast gråfilter i tillegg. Nå er det jo flere enn Singh-Ray som lager slike, så det er mulig å kikke litt rundt. Men jeg har dette filteret selv, og bruker det mye på rennende vann (noe man kan se i de siste månedsfestene mine).

 

Det er sant. Kan være behov for mer og det varierer helt klart fra hva og hvordan man liker å fotografere. Og ikke minst når på døgnet. Selv pleier jeg å unngå høylys dag med sol og heller fotografere i det beste lyset svært tidlig eller før/etter solnedgang. Og da holder 8 stopp lenge til min bruk, men det varierer selvsagt fra fotograf til fotograf.

Lenke til kommentar

For meg som har alle objektiva i 77mm så er det vel kanskje like greit med skru på filter.

 

har 50mm 1.4 og 100mm 2.8 også, men der har eg jo 17-55 og 70-00 som får samme utsnittet.

Blender jo uansett ned.

Hvis du kjøper 77mm filter kan du også benytte deg av en step-down(?) ring til 67mm :)

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter ND filter. Har hørt mye bra om Leefilters. Spesielt deres Bigstopper. Jeg har ikke noen ND filter fra før og syntes ideen med å ha firkantede filter som hos Lee var en god ide.

Noen gode forslag til hvor vi kan få tak i Leefilter eller andre kvalitetsfilter uten å vente i evegheter?

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter ND filter. Har hørt mye bra om Leefilters. Spesielt deres Bigstopper. Jeg har ikke noen ND filter fra før og syntes ideen med å ha firkantede filter som hos Lee var en god ide.

Noen gode forslag til hvor vi kan få tak i Leefilter eller andre kvalitetsfilter uten å vente i evegheter?

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter ND filter. Har hørt mye bra om Leefilters. Spesielt deres Bigstopper. Jeg har ikke noen ND filter fra før og syntes ideen med å ha firkantede filter som hos Lee var en god ide.

Noen gode forslag til hvor vi kan få tak i Leefilter eller andre kvalitetsfilter uten å vente i evegheter?

 

Tar nok ikke en hel evighet, bare en halv :)

Tar jeg ikke helt feil så har noen her på forumet bestilt lee-filter for ca et halvt år siden og ennå ikke fått dem.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter ND filter. Har hørt mye bra om Leefilters. Spesielt deres Bigstopper. Jeg har ikke noen ND filter fra før og syntes ideen med å ha firkantede filter som hos Lee var en god ide.

Noen gode forslag til hvor vi kan få tak i Leefilter eller andre kvalitetsfilter uten å vente i evegheter?

 

Tar nok ikke en hel evighet, bare en halv :)

Tar jeg ikke helt feil så har noen her på forumet bestilt lee-filter for ca et halvt år siden og ennå ikke fått dem.

 

 

Jeg har hatt Big Stopper på wishlist hos b&h siden august 2010. Holder ikke pusten akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...