Allsop musematte Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Har prøvd i en halv evighet nå å få dele internett tilkoblinga med bruttern. Vi har 2 maskiner i nettverk med en switch. Begge maskinene bruker XP. Hvordan skal jeg gå fram? Hva slags protokoller trengs? Bør begge maskinene ha automatiske eller statiske ip adresser? Eller bare en av dem? Det merklige med det hele er at maskinen til broren min kan se at jeg er på internett, maskinen hans "får" data men, kan ikke gå inn på noen web sider, sende mail osv. Det virka da jeg oppgraderte til XP på begge maskinene. Men neste gang broren min skulle bruke internett virket det ikke?! Ingen av instillingene hadde blitt endret. :o Lenke til kommentar
Folo Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 har du prøvd med faste ip addresser? er vel best om begge har det samme. regner med du har DSL? da er DSL rutern (modemet) defult gateway, og sett opp faste IP addresser. har du riktig DNS server? prøv å skirv en ip addresse; i stedet for www.vg.no kan du skrive http://193.69.165.20/ har du fungerende forbindelse mellom de 2 pcene? adsl fra hvem? telenor? ngt? Lenke til kommentar
Allsop musematte Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 Det er et forhistoriskt 56k v.90 modem Bruker Tele 2 abonnemang. Forbindelsen mellom maskinene er perfekt. Får ingen ting fram når jeg prøver ip adressen til siden i stedet... Takk for hjelpen så langt. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Det er et forhistoriskt 56k v.90 modem Bruker Tele 2 abonnemang. Forbindelsen mellom maskinene er perfekt. Får ingen ting fram når jeg prøver ip adressen til siden i stedet... Takk for hjelpen så langt. Hadde modem i evigheter. Det er ikke noe verre å dele en modem-forbindelse sammenlignet med en bredbåndsforbindelse. Litt usikker på hva du har forsøkt hittil, men siden du har winxp kan du prøve 'Internet Connection Sharing' ( ics ). Mulig at du har allerede prøvd dette. Av protokoller er TCP/IP alt du trenger. Maskinen som har modemet tilkoblet bør ha statisk IP-adresse fra en privat serie, f.eks 192.168.0.1 med subnet mask 255.255.255.0. Gateway-feltet på denne lar du stå blankt. Bruker du ICS, blir det automatisk aktivert en DHCP-server og internet-maskinen får statisk IP. Du kan dermed velge om resten av maskinene skal motta IP-adresser, el. om du setter de statisk. Husk at hvis du setter statiske adresser må du skrive inn adressen til Internet-maskinen som gateway i oppsettet, og legge inn IP-er for dns-servere. Subnet mask blir samme som på gatewayen. ICS ( og mange andre NAT-løsninger ) har en DNS-proxy, så man kan bruke 192.168.0.1 ( i dette eksemplet ) som DNS på maskiner som skal på nett. I tillegg til dette er det lurt å også legge inn IP'ene til nettleverandørens dns-servere. Får du det ikke til å fungere, kan det være lurt å sjekke slikt som firewall på begge maskinene. ICS er en grei start, om enn med visse begrensninger. Når ting etter hvert funker og du ønsker mer avansert funksjonalitet bør du kanskje se på andre løsninger. Det er skrevet side opp og side ned om deling av Internet i artikler på nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå