DBS Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hei, jeg mottok i dag domsavsigelse fra forliksrådet på en sak jeg har hatt gående mot en entrepenør ifbm. arbeider utført på min tomt. Dommen, mitt orginale tilsvar på forliksklagen samt bakgrunnen for tvisten (som vedlegg til tilsvar) ligger her: Dom Tilsvar Forliksrådet Tilsvar Forliksrådet - Vedlegg Min innvending til dommen er: Det er ikke tatt hensyn til avtaleloven. Det er ikke tatt hensyn til håndverkertjenesteloven. Det er ikke tatt hensyn til at det er en profesjonell part med svært lang erfaring som har skrevet tilbudet, ergo den sterke part. Det er ikke tatt hensyn til at jeg er en forbruker, ergo den svake part. Det er ikke tatt hensyn til at jeg har prøvd å komme til en minnelig løsning. Det er ikke tatt hensyn til at dette var en tvistesak som aldri skulle gått til utenrettslig inndrivelse. Det som frustrerer meg er at en profesjonell aktør, som har vunnet flere kommunale anbud, kan overkjøre en forbruker på denne måten uten at det får konsekvenser for han. Jeg syntes også at behandlingen jeg opplevde i Forliksrådet var under enhver kritikk; Medlemmene utover lederen virket svært uinteresserte og stilte knapt spørsmål. Da det ene medlemmet ville se nærmere på jussen ble han avfeid av leder for Forliksrådet. Det var vanskelig å komme til orde; I profesjonelle situasjoner er jeg vant til at man har en ordstyrer eller kommer med innlegg, og at man ikke avbryter den som snakker. Jeg ble avbrutt av både Klager og leder og fikk ikke lagt fram min sak. Det ble ikke reagert på synsinger og meninger om mine kvalifikasjoner og egenskaper som person fra Klager, selv etter at jeg påpekte at Klager ikke hadde belegg for sine uttalelser. Leder av Forliksrådet hadde en svært nedlatende tone. Leder av Forliksrådet sa tidlig at "vi skulle se bort ifra alt som hadde skjedd før i dag, og komme til en løsning". Dette fant jeg vanskelig når det for meg var en prinsippsak. Det føltes som de dømte basert på trynefaktor; At jeg var kledd i dress, snakket "pent" og oppførte meg dannet var tydeligvis "feil". Klager lagde en sak av at jeg satt i ett styre i næringslivet og at mine kvalifikasjoner burde tilsi at jeg oppdaget og prøvde å utnytte feilen i hans tilbud. Grunnen til at jeg poster dette, er for å få tilbakemeldinger på hva jeg bør gjøre videre. Da jeg nylig har fått litt ekstra penger vil ikke de 10000,- lenger være ett stort problem. Hvis jeg betaler disse er saken ute av verden, og Klager har fått det han gjør krav på. Hvis jeg tar dette videre til tingretten, vil det antageligvis koste meg mye mer, med mindre jeg får advokatkostnader dekket Pro Bono. Da beløpet er såpass lite, er jeg usikker på om dette vil skje. Innspill? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Er desverre ikke noe vits i å ta dette til tingretten, da taper du! Hele problemstillingen her er krystallklar, tilbudet gjelder de enkelte postene. De faktorene du lister opp er sådan ikke gjeldene, jeg ser ikke at det er noe annet enn at du har forsøkt å komme deg unna med å betale mindre for arbeidet enn hva som er skrevet. En summering er ikke gjeldene, er somom de ikke ville hatt krav til å kreve inn pengene om de hadde fått en null for mye i tilbudet sitt. er det ikke rett at en entrepenør får betalt for arbeidet sitt? og at han får betalt den prisen han har gitt deg? og burde ikke du ha spurt om hvorfor det var en mindre sum en det det burde være? EDIT: Og måte du føler at du ble behandlet i retten kan være at sakens meritter som leveres inn skriftlig allerede hadde vist hvilken vei det ville ende. I tillegg burde du gått for en "underdog" evt. en litt dum person, hvis du kom i dress og snakket formelt virker det bare som om du prøver å sno deg unnå å betale hva hardtarbeidende menn fortjener. -frank Endret 6. april 2011 av frankhaugen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 I utgangspunktet er jeg enig med deg at en profesjonell part burde kvalitetssikre tilbudene sine slik at de blir riktige, og at dette ansvaret er sterkere når man forhandler med en forbruker. På en annen side så er min vurdering ut fra det jeg ser av dine vedlegg at i tilbudet du har fått er summen summert til 11400, mens hvert enkeltpunkt i arbeidsbeskrivelsen utgjør 19000. (Brutto tall). I tilbudet har det vært en feilskrift, i avtaleloven finner man dette i §32 første ledd: § 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. Spørsmålet blir om du forstod (indsaa)) eller burde ha forstått at totalsummen var feil. Altså hvor åpenbar feilen var for deg som avtalemotpart. Selv er jeg av den formening at det er ganske åpenbart at det var feil summert. Bare post 1 og 4 utgjør til sammen 16000 brutto. Vedrørende betonghellene vil jeg ikke ha noen formening om, og har heller ikke det av innsendt dokumentasjon. Spørsmålet om å ta saken til tingretten: Du får selv vurdere om et krav på underkant av 10.000 er verdt å ta til tingretten. Husk at prosess koster, selv etter reglene om småkravsprosess. Det vil også kunne komme på ytterligere kostnader hvis du skulle tape. 1 Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 ... Det er ikke tatt hensyn til at det er en profesjonell part med svært lang erfaring som har skrevet tilbudet, ergo den sterke part. Det er ikke tatt hensyn til at jeg er en forbruker, ergo den svake part. ... Det føltes som de dømte basert på trynefaktor; At jeg var kledd i dress, snakket "pent" og oppførte meg dannet var tydeligvis "feil". Klager lagde en sak av at jeg satt i ett styre i næringslivet og at mine kvalifikasjoner burde tilsi at jeg oppdaget og prøvde å utnytte feilen i hans tilbud. Når du selv gjør et poeng av at motpart er profesjonell og du bare en vanlig forbruker og den svake part, så synes jeg ikke du skal klage om motpart svarer med å si noe om din bakgrunn og mener at du ikke er noen helt vanlig forbruker. 1 Lenke til kommentar
DBS Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Etter å ha fått tenkt litt mer, så har jeg innsett at det ikke var summen i seg selv som var problemet, men oppførselen til motparten. Hadde motparten innrømmet og beklaget at han hadde gjort en feil, hadde saken stoppet der og jeg hadde fått betalt den nye summen. Desverre er det ikke ulovlig å oppføre seg ufint. Og som det er påpekt skal en betale for utført jobb. Til de som tror at jeg med vilje har prøvd å lure motparten, kan jeg avkrefte dette. Mailen som er lagt ut er reformatert noe for å gjøre den lettere å lese, pris pr. postering var ikke like tydelig fremhevet. Motparten ringte meg 2 dager etter at tilbudet var sendt, og sa at han trengte en bekreftelse med en gang da han skulle starte arbeidet på tomten, og jeg svarte umiddelbart etter å ha sett på hvor mye arbeidet kostet. Penger ble satt av for å betale for arbeidet basert på det jeg oppfattet at var totalsummen for tilbudet. Når regningen kom nesten 4 måneder senere, var det følgelig ikke nok penger satt av og jeg oppdaget ikke feilen før etter ny mailutveksling. Som privatperson hadde jeg heller ikke noe grunnlag for å vite om prisen var riktig. Jeg slår meg til ro med at han måtte bruke en hel arbeidsdag på å reise inn til Oslo, og at prisen ikke ble noe særlig dyrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå