lottalove Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hei! Dagen er moden for en ny stasjonær på undertegnede, men det har gått 8-9 år siden sist, og jeg har ikke fulgt med i timen! Jeg har tittet rundt på forumet her, og jeg finner ikke en tråd som passer meg heelt, derfor oppretter jeg nok en tråd i håp om hjelp. Jeg trenger en stasjonær som skal brukes til "casual" gaming(hovedvekt på strategi ala SC2, men også Battlefield 3 når det kommer, og andre kule FPS-spill). Jeg bruker også PC'en til å se mye film og serier, og jeg er veldig musikk-interessert. Så, for å oppsummere; mitt bruk av denne pcen vil gå i spill-film-musikk. I 9k budsjettet er også skjerm ønskelig. Jeg har sett meg ut en modell til ca 1400,- som fungerte til mine krav, så hvis vi kan si at jeg vil bruke 7600-ish på selve pc'en, så er vi i boks! Utseende på kabinettet bør være "klassisk" stil, jeg er ikke fan av fete neon-lys og store kasser, så lenge det er ok å se på, samt har god luftflyt, er jeg fornøyd! Hvis dere kunne kommet med noen bra tips til meg på et hovedkort, prosessor, ram, hdd og skjermkort, ville jeg blitt veeeeeeeeeeldig glad! Og kanskje ekstra vifter, hvis man trenger det! På forhånd takk Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Har tatt meg tiden til å lage et optimalisert ("max bang for the buck") oppsett til under 9k med skjerm (23" Samsung LED) og et veldig stilig og populært kabinett. Legg spesielt merke til at skjermkortet er et høyt fabrikkoverklokket Nvidia GeForce 560 TI-kort fra Gigabyte og burde yte godt i alle spill fremover. http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=60518 Lenke til kommentar
lottalove Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Har tatt meg tiden til å lage et optimalisert ("max bang for the buck") oppsett til under 9k med skjerm (23" Samsung LED) og et veldig stilig og populært kabinett. Legg spesielt merke til at skjermkortet er et høyt fabrikkoverklokket Nvidia GeForce 560 TI-kort fra Gigabyte og burde yte godt i alle spill fremover. http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=60518 Dette så meget bra ut mr.! Jeg satt selv og prøvde å sette sammen noe nå, og kom frem til: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=914288&su=44A138FC-A037-47DE-8AD2-5D3FAD0EC654 .. men jeg ser jo helt klart at du klarte å få til et bedre oppsett! Takker! Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Flott at jeg ikke trengte å lage min egen tråd Kjøper dette oppsette selv, men dropper skjermen. Funker stock cpukjøleren greit, eller er det anbefalt å bytte den ut? Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Denne maskinen (inkludert SSD) er vel så bra som det blir for den prisklassen: https://prisguiden.no/profil/lister/114128 Handlelisten er satt sammen i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711&st=0 Agentspoon har valgt ut deler basert på ytelse i forhold til kroner og kvalitet. I tillegg så er de forskjellige delene diskutert i 58 sider for å få et optimalt oppsett og mest mulig for pengene. Skjermene han har anbefalt er også helt glimrende (spesielt Dell skjermene med IPS panel). Edit: Antec 300 som du har valgt er et helt greit kabinett, men støynivået er noe høyt. Kabinettet i tråden til Agenspoon over og Antec 300 har jeg sammenlignet i samme rom og forskjellen er stor. Endret 6. april 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Nator Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Flott at jeg ikke trengte å lage min egen tråd Kjøper dette oppsette selv, men dropper skjermen. Funker stock cpukjøleren greit, eller er det anbefalt å bytte den ut? Anbefaler virkelig å bytte den med en Noctua kjøler. Først og fremst bedre ytelse med mindre støy, men den er også lett å montere. Hater pushpins... Når det gjelder kabinett, så er Fractal Designs Define R3 er verdt pengene, gir god støydemping og enkel montering. Følger også med 2 greie vifter ferdig montert. IPS panel har høyere forsinkelse (10-15+ ms) enn TN, derfor er TN skjermer bedre for gaming (med sine 1-2 ms). For design og bildebehandling er IPS best. Dell har gode IPS skjermer for de som vil ha slike. Endret 6. april 2011 av Nator Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Mitt forslag er best. F.eks. er alt på lager og 99 i frakt uansett hvor mange skjermer og kabinetter du legger til. SSD er ikke nødvendig. Hva i alle dager får deg til å tro at ditt forslag er best? Her er noen punkter som jeg mener ditt forslag er dårligere på: -Hovedkortet (lillebroren til Agenspoons valg er dårligere utstyrt) -CPU (samme prosessor, men ditt valg er en låst versjon for overklokking) -PSU (strømforsyningen har et relativt dårlig rykte både på ytelse og støy) TX og HX serien til Corsair er langt bedre. -CPU kjøler (yter omkring det samme som Agenspoons valg (både på kjøling og støy), men koster dobbelt så mye) -Mangel på SSD SSD er ikke nødvendig, men gud hvor stor forskjellen er med og uten. SSD er det enkelt produktet som har gjort størst forskjell på ytelsen til datamaskiner de 10 siste årene, og med det budsjettet er det fullt mulig å få råd til en. Det eneste bedre på din liste er 8gb minne. Endret 6. april 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Nator Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Alt på lager på 1 sted til 99 kr i frakt. Hvorfor betale for mer enn nødvendig? P67 HK med alt man kan ønske seg. Ser ikke problemet. Overklokking er unødvendig for den jevne bruker - penger spart. Noctua har høy kvalitet, og 7 års garanti - bedre valg. Men selvsagt, det er mulig å gå på kompromiss her og der for å spare penger. Men har du noen linker som beviser at CX serien er dårlig? Dette har jeg ikke hørt om, men den er relativt ny, så det kan være interessant å avklare. TX og HX er dyrere, og jeg hadde personlig kjøpt en av dem og økt budsjettet litt, men CX ser veldig bra ut for den jevne bruker. Endret 6. april 2011 av Nator Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Om 3 dager er alt på lager fra Agenspoons liste også, fra samme nettbutikk, til samme fraktpris. Som jeg skrev, er utsagnet mitt om PSUen basert på rykter fra blant annet dette forumet. PSUen Agenspoon har anbefalt har derimot et meget godt rykte. Noen konkrete tester kan jeg desverre ikke dele, siden det foreligger svært få tester av PSUen du linker til. En negativ ting er ivertfall at den ikke er modulær, som OCZ PSUen er. Oveklokking er kanskje unødvendig for de fleste, men det er uansett greit å ha muligheten. Overklokking er tross alt ikke vanskeligere enn å trykke på en enkelt knapp med de nye hovedkortene. I tillegg som tidligere nevnt, har Agentspoon fått plass til både SSD, bedre hovedkort og en ulåst CPU. 1 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Har hatt en OCZ og den sa pang. Corsair har jeg imidertid aldri hatt problemer med. Men jeg må innrømme at mine antagelser var feil, oppsettet hans ser veldig bra ut og mangler bare 8GB RAM. OCZ PSUen ville jeg personlig byttet i en Corsair HX eller TX, og kjøleren med Noctua. Og det er en ulempe at ikke alt er på lager, men det er kanskje ikke noe problem hvis man har litt tålmodighet... Endret 6. april 2011 av Nator Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Har hatt en OCZ og den sa pang. Corsair har jeg imidertid aldri hatt problemer med. Nesten samme erfaring her, OCZ psu'en her ble ustabil etter en stund (2 år ca). Skiftet den men ikke før hovedkort tok skade av det så jeg måtte bytte psu , hk , cpu for å få systemet tilbake til normal drift igjen (ingen vits å kjøpe et dyrt hovedkort til en E6300 når man kunne få en god Amd og hk til samme prisen). Lenke til kommentar
Nator Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Min sa pang etter ca 1,5 år og jeg fikk en Mist PSU i erstatning fra Netshop. MIST PSUen sa pang etter 1 år. Fikk ny Mist "Rev 3". Den sa pang etter to dagers aktiv bruk, og jeg fikk en ny MIST PSU igjen. Den ligger fortsatt i plastikken sin... Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Min sa pang etter ca 1,5 år og jeg fikk en Mist PSU i erstatning fra Netshop. MIST PSUen sa pang etter 1 år. Fikk ny Mist "Rev 3". Den sa pang etter to dagers aktiv bruk, og jeg fikk en ny MIST PSU igjen. Den ligger fortsatt i plastikken sin... Det tyder jo på at det var noe annet som også var alvorlig feil på maskinen eller strømnettet ditt. Newegg, som er såvidt jeg forstår verdens største nettbutikk for datadeler/elektronikk har i tilbakemeldingsdelen god omtale av OCZ strømforsyningen. Uheldig kan du nok være uansett, men tilbakemeldingene tyder jo på at dette er en god PSU. Jeg har selv både Corsair HX og TX strømforsyyninger som jeg er til dels fornøyd med. Ytelsen er det ingenting å plukke på, men HX støyer gjerne litt mer, mens TX er ikke modulær. CX serien kjenner jeg lite til, utenom det jeg stort sett har hørt her på forumet. Jeg bruker for øyeblikket Mist 600W Rev3 som virker bunnsolid så langt. Jeg har kanskje vært på motsatt ende (heldig) siden jeg aldri har hatt noen problemer med strømforsyningene. Endret 6. april 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Nator Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Jeg har testet strømkursen og fant ingenting feil med den, så det må ha vært noe galt med strømforsyningene som av en eller annen grunn plutselig kortsluttet seg selv (og kursen). Var inne på tanken om at det kunne være noe galt med hovedkortet i den aktuelle maskinen, men da jeg byttet til en Gigabyte PSU funka den fint... Takk for innspill uansett Man lærer noe nytt hver dag... Endret 6. april 2011 av Nator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå