Gå til innhold

Bygge PC på sparebluss. i5 2500K uten grafikkort. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet hva overklokking er, men har ingen umiddelbare planer om å gjøre det. Du har nok rett i at det strengt tatt ikke er noe vits å ha 2500K hvis jeg ender på et H67 chipset.

Forskjellen i pris er 100 kroner, så det bekymrer meg ikke så mye. Det er dog noe i det du sier, velger 2500 dersom jeg kjøper H67.

Da prøver jeg stock kjøler først, så kan jeg heller etterbestille.

Takk! :)

Skal du ikke overklokke så er jo H67 løsningen. Den støtter IGP og alt annet som er interessant. Det eneste den mangler er CPU overklokkingen. Dessuten er H67 billig og grei. Ingen behov for en K-modell CPU da heller (dog disse koster som regel bare en hundrings mer eller så).

-Stigma

Men det er som han sier et poeng i å gå for -k modellen, da den har bedre integrert grafikk- intel HD 3000. Den andre modellen kjører med et noe svakere HD 2000

Jeg ser ikke egentlig noe poeng i akkrat det.

Det eneste som HD3000 kan gjøre som ikke HD2000 kan er å kjøre 3D marginalt fortere - og begge to er allerede alt for svak til å bruke i noe mer krevende enn google earth og denslags (ikke brukbart for spill altså), så jeg ser ikke helt hvorfor man skulle ønske en sterkere IGP før den er mange ganger sterkere enn den er nå. Begge to gjør en glimrende jobb for det som IGPen egentlig er mest ment for - hardware video decoding, transcoding osv. osv.

-Stigma

Lenke til kommentar

Vet hva overklokking er, men har ingen umiddelbare planer om å gjøre det. Du har nok rett i at det strengt tatt ikke er noe vits å ha 2500K hvis jeg ender på et H67 chipset.

Forskjellen i pris er 100 kroner, så det bekymrer meg ikke så mye. Det er dog noe i det du sier, velger 2500 dersom jeg kjøper H67.

Skal du ikke overklokke så er jo H67 løsningen. Den støtter IGP og alt annet som er interessant. Det eneste den mangler er CPU overklokkingen. Dessuten er H67 billig og grei. Ingen behov for en K-modell CPU da heller (dog disse koster som regel bare en hundrings mer eller så).

-Stigma

Men det er som han sier et poeng i å gå for -k modellen, da den har bedre integrert grafikk- intel HD 3000. Den andre modellen kjører med et noe svakere HD 2000

Det eneste som HD3000 kan gjøre som ikke HD2000 kan er å kjøre 3D marginalt fortere - og begge to er allerede alt for svak til å bruke i noe mer krevende enn google earth og denslags (ikke brukbart for spill altså), så jeg ser ikke helt hvorfor man skulle ønske en sterkere IGP før den er mange ganger sterkere enn den er nå. Begge to gjør en glimrende jobb for det som IGPen egentlig er mest ment for - hardware video decoding, transcoding osv. osv.

-Stigma

HD 2000 og HD 3000 testet i spill

HD 3000 er en god del sterkere enn HD 2000, i noen tilfeller matcher det HD 5450, men veldig ofte er det mye svakere. At HD 3000 er en del mer spillbart enn HD 2000 bør det derimot ikke være noen tvil om.

Lenke til kommentar

-Stigma

-Stigma

HD 2000 og HD 3000 testet i spill

HD 3000 er en god del sterkere enn HD 2000, i noen tilfeller matcher det HD 5450, men veldig ofte er det mye svakere. At HD 3000 er en del mer spillbart enn HD 2000 bør det derimot ikke være noen tvil om.

Som sagt - hva så om den ene er sterkere enn den andre (noe jeg ikke er uenig med) når begge to fremdeles er langt langt under det man må annse som minimumskravet for en maskin som man har tenkt å spille på? Begge to er "like" uegnet til det i mine øyne. Skal man først ha en 2500K over en 2500 må det være fordi man vurderer å bruke prosessoren videre senere på en hovedkort som man kan overklokke på (og hvis så er tilfelle er det lett verdt prisen, men ikke for å gå fra "forferdelig" til "veldig dårlig" på 3D ytelsen)

Lenke til kommentar

Tror jeg ender på dette oppsettet.

Ble litt opp i forhold til hva jeg så for meg, men er forsåvidt akkurat den summen jeg får tilbake fra reklamasjon på laptop. Så kjøper jeg et nytt grafikkort til sommeren.

AMD var selvfølgelig en mulighet, men hele tanken var å kjøpe noe rimelig til å begynne med, som jeg heller kunne koste på litt ekstra for å gjøre virkelig vasst om et par mnd.

Det er jo bare penger.. :whistle:

Lenke til kommentar

Ikke minst, hvis jeg da skal kjøpe et bedre skjermkort senere, kan jeg benytte det i SLI sammen med det billige 5450 kortet?

Du kan alternativt bytte HD 5450 med HD 5770 i første omgang, og legge til et ekstra i Crossfire senere, dersom du vil ha et kurant gamingoppsett. Som Stigma sier, så er ikke HD 5450 noe særlig å satse på til gaming - selv om du skulle ha to stk.

To stk. HD 5770, derimot, er langt mer kapabelt. Koster dog omtrent dobbelt så mye per kort, men så slipper du samtidig å kjøpe et HD 5450 nå som du må kvitte deg med senere.

Lenke til kommentar

Laptopen jeg har brukt til nå er en ASUS X52JE med HD Radeon HD5470, Core i3-370 osv.. Hvordan tror dere spill-ytelsen vil være på denne i forhold (før jeg kjøper grafikkort)?

Er du fornøyd med x52 ? Da tenker jeg ikke på spilling, men i daglig bruk (multimedia osv).?

Ja, forsåvidt. Rent bortsett fra at jeg fikk en defekt maskin som henger seg hele tiden. Den er på service for 3. gang nå, men de sliter med å finne feilen siden det skjer veldig sporadisk, og alt fra 1-10 ganger om dagen.

Når den fungerer, fungerer den derimot strålende :thumbup:

Lenke til kommentar

Laptopen jeg har brukt til nå er en ASUS X52JE med HD Radeon HD5470, Core i3-370 osv.. Hvordan tror dere spill-ytelsen vil være på denne i forhold (før jeg kjøper grafikkort)?

Er du fornøyd med x52 ? Da tenker jeg ikke på spilling, men i daglig bruk (multimedia osv).?

Ja, forsåvidt. Rent bortsett fra at jeg fikk en defekt maskin som henger seg hele tiden. Den er på service for 3. gang nå, men de sliter med å finne feilen siden det skjer veldig sporadisk, og alt fra 1-10 ganger om dagen.

Når den fungerer, fungerer den derimot strålende :thumbup:

Ah, så kjipt å få en "tullemaskin". Fikk det med en HP jeg hadde, masse tull hele tiden. Til slutt ødela datteren min den (heldigvis) så nå får jeg x52JE fra forsikringsselskapet. Rent spesifikasjonsmessig ser den ut som en fin laptop til prisen. Jeg spiller ikke på laptop, så akkurat spillytelse betyr ingen ting. Den blir i hovedsak brukt til diverse nettbruk og musikk/filmavspilling, samt noe bildebehandling. Satser på at den fikser dette greit uten å være "sirup" i bruk om du skjønner :)

Lenke til kommentar

Tror jeg ender på dette oppsettet.

Håper du ikke ender på akkuratt det oppsettet, for jeg ser ikke noe grafikkort der. Som folk har nevnt tidligere i tråden: med P67 kan du ikke bruke grafikkprosessoren i 2500k-en. Hvis du går for P67 og ikke H67 må du kjøpe et grafikkort separat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...