msvar Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Hei, Har bestemt meg for å bygge. Har gjort det før, men kjenner ikke helt til hva som passer sammen av komponenter lenger. Alt virket mye lettere før. Skal bygge billig foreløpig, og heller oppgradere etter hvert. En mulighet jeg ser på er å kjøpe INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ, og vente til sommeren med å kjøpe grafikkort. PCen skal brukes som kontorpc, men med muligheten til å spill (SC2) og div multimedia. Skikkelig allround maskin. Tror dere jeg klarer meg på det innebygde skjermkort i noen mnd? Her er oppsettet jeg kom frem til. Fungerer disse delene sammen? Innspill? Egentlig ute etter å betale så lite som mulig akkurat nå, og heller spre kostnadene litt utover http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=1020aefeb7774866a55aea5a3b73afc9 Endret 5. april 2011 av msvar Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Nei, det fungerer ikke, dersom du skal utnytte den integrerte grafikken må du ha et H brikkesett, vær obs på at det utelukker overklokking. evt. kan du vente på det kommende Z brikkesettet som muliggjør både overklokking og bruk av GPU. Jeg aner ikke hva kravene for SC2 er, men det ville overaske meg veldig hvis det ikke er spillbart med HD graphics 3000. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Du må ha et H67-hovedkort for å bruke det integrerte skjermkortet på Sandy Bridge prosessorer. Om du klarer deg på innebygd skjermkort noen måneder vil jeg tro, men et H67-hovedkort er litt begrenset sammenlignet med et P67. Du kan ikke overklokke på det, du får ikke Turbo, Crossfire eller SLI støttes ikke og RAID vil heller ikke fungere. Likevel vil jeg tro du klarer deg på dette, bare du er klar over disse begrensningene. Personlig ville jeg gått for et P67. Ytelsen til den integrerte brikka er på linje med HD 5450 eller GT 220 i Nvidia. Lenke til kommentar
msvar Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Okei, takk Merker jeg kommer litt til kort, kjenner ikke til halvparten av de funksjonene! Får lese meg opp litt. Så ytelsen på p67 uten ekstra grafikkort bør gå greit inntil videre. Laptopen jeg har brukt til nå er en ASUS X52JE med HD Radeon HD5470, Core i3-370 osv.. Hvordan tror dere spill-ytelsen vil være på denne i forhold (før jeg kjøper grafikkort)? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Nei, ytelsen på P67 uten grafikkort vil yte nøyaktig like godt som en murstein. spill ytelsen på et H67 system med en K prosessor (HD graphics 3000) vil bli omtrent even steven med laptopen din. Endret 5. april 2011 av SirAmp Lenke til kommentar
msvar Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Hehe, brutalt Har du i så fall et forslag til et rimelig kort jeg kan kjøpe inntil videre? Burde jeg kanskje også legge litt mer kroner i harddisk? Setter veldig pris på tilbakemeldingene, takk skal dere ha! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Men trenger du egentlig P chipset? For meg ser det ikke ut som om det stemmer at H chipset ikke støtter turbo og raid. Så det eneste du egentlig går glipp av er støtte for SLI, Crossfire, og overklokking. Hvis du ikke skal drive med noe av det uansett, ser jeg ingen grunn til å kjøpe P brikkesett, og måtte bruke penger på skjermkort. Hvis du vil ha muligheten til overklokking, sli eller CF ville jeg kjøpt f.eks et ATI Radeon HD 5450 som kan plukkes opp for rundt 300kroner. Harddisken er fin den, men du kan jo vurdere 1000Gb. Lenke til kommentar
msvar Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Vet ikke hva SLI og crossfire er, så det er sikkert ikke noe jeg kommer til å savne. Så hvis jeg velger f.eks GIGABYTE GA-H67M-D2-B3 H67 S-1155 M-ATX trenger jeg ikke grafikkort inntil videre, OG sparer penger? Virker som en no-brainer for en ukomplisert bruker som meg. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 SLI og CF gjør at man kan få to skjermkort til å "sammarbeide" om å lage bildet du ser på skjermen, på den måten får du ytelse oppmot dobbelt av det 1 skjermkort kan prestere. Ja H67 høres ut som et greit valg for deg. Vet ikke noe om det spesifikke kortet, annet at det passer. Lenke til kommentar
msvar Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Aha. Det blir nok ikke nødvendig med det første nei. Jeg takker og bukker for all hjelp så langt. Da ser handlelisten slik ut så langt. Større harddisk, annet kabinett og billigere hovedkort. 4 533,- så langt. Tror dette kan bli bra etter hvert! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Et alternativ er å vente på X68 chipsettet - som skal ha alle fordelene av både H67 og P67. Det skal vistnok komme ut en gang i løpet av denne måneden. Ufordelen med det (uten å måtte vente litt) er jo at det neppe vil være så billig som H67 baserte kort (som er meget billige tross alt allerede i forhold til P67). Nå er det enda ingen prisnivå tilgjengelig for X68, men vi kan vel forvente at det er minst like dyrt som P67, og sansynigvis enda et lite hakk over dette (siden det tross alt kan gjøre alt P67 kan - og litt mer). -Stigma Lenke til kommentar
msvar Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Jeg er uansett nødt til å vente til en reklamasjonssak blir avgjort, så jeg har sikkert 14 dager ++ på meg. Kjøper jeg H67 for senere å bytte til P67 har jeg tapt 7-800 kroner, så om X68 ikke er fryktelig mye dyrere enn (P67+800kr) er det jo ikke så dumt Jeg ligger rundt en tusing under maks budsjett, så vi får se hva jeg strekker meg til. Jeg trenger forresten ikke noe ekstra kjøling annet enn det som følger med? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 det eneste du egentlig går glipp av er støtte for SLI, Crossfire, og overklokking Vet ikke hva SLI og crossfire er, så det er sikkert ikke noe jeg kommer til å savne. Vet du hva overklokking er? Hvis du ikke har tenkt å overklokke, hvorfor velge 2500k istedenfor 2500? Jeg trenger forresten ikke noe ekstra kjøling annet enn det som følger med? Det er ikke nødvendig for å få et fungerende oppsett, men det kan potensielt bedre lydnivå og varmeutvikling. Jeg vet ikke hvordan stock-kjølere på socket 1155 oppfører seg. Lenke til kommentar
msvar Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Vet hva overklokking er, men har ingen umiddelbare planer om å gjøre det. Du har nok rett i at det strengt tatt ikke er noe vits å ha 2500K hvis jeg ender på et H67 chipset. Forskjellen i pris er 100 kroner, så det bekymrer meg ikke så mye. Det er dog noe i det du sier, velger 2500 dersom jeg kjøper H67. Da prøver jeg stock kjøler først, så kan jeg heller etterbestille. Takk! Lenke til kommentar
msvar Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Ser forresten at K modellene har raskere grafikkjerne, så i og med at jeg må bruke maskinen uten grafikkort i et par måneder er det nok verdt hundringsen. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 For best mulig ytelse senere ville jeg ventet på Z68, eller kjøpt et P67 hovedkort og funnet et billigst mulig midlertidig skjermkort, gjerne brukt. Syns en 2500K prossesor vil handicapes for mye på et H67 kort. Overklokking på P67 hovedkort er veldig enkelt, f.eks på Asus P8P67 er det bare å flikke over en bryter på hovedkortet og du kjører 2500K på godt over 4GHz. Lenke til kommentar
msvar Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Blir jo ganske fristet til å legge litt mer kroner i dette. Si jeg kjøper et P67 da. Legger ved en NOCTUA NH-U9B SE2 for ekstra kjøling, og kjøper det billigste HD5450. Hvor høyt kan jeg da komfortabelt klokke? Ikke minst, hvis jeg da skal kjøpe et bedre skjermkort senere, kan jeg benytte det i SLI sammen med det billige 5450 kortet? For 1 300,- ekstra i forhold til forrige oppsett får jeg P67, kjøling, grafikkort og 8gb ram i stedet for 4. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Vet hva overklokking er, men har ingen umiddelbare planer om å gjøre det. Du har nok rett i at det strengt tatt ikke er noe vits å ha 2500K hvis jeg ender på et H67 chipset. Forskjellen i pris er 100 kroner, så det bekymrer meg ikke så mye. Det er dog noe i det du sier, velger 2500 dersom jeg kjøper H67. Da prøver jeg stock kjøler først, så kan jeg heller etterbestille. Takk! Skal du ikke overklokke så er jo H67 løsningen. Den støtter IGP og alt annet som er interessant. Det eneste den mangler er CPU overklokkingen. Dessuten er H67 billig og grei. Ingen behov for en K-modell CPU da heller (dog disse koster som regel bare en hundrings mer eller så). -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Ikke minst, hvis jeg da skal kjøpe et bedre skjermkort senere, kan jeg benytte det i SLI sammen med det billige 5450 kortet? Ikke SLI - det er det kun Nvidia kort som fungerer med natrligvis. Crossfire kan du dog bruke - men Crossfire fungerer kun med like kort (samme modellnummer ihvertfall. produsenten er ikke like viktig). To slike kort i crossfire ville jo fremdeles være veldig svakt. -Stigma Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Vet hva overklokking er, men har ingen umiddelbare planer om å gjøre det. Du har nok rett i at det strengt tatt ikke er noe vits å ha 2500K hvis jeg ender på et H67 chipset. Forskjellen i pris er 100 kroner, så det bekymrer meg ikke så mye. Det er dog noe i det du sier, velger 2500 dersom jeg kjøper H67. Da prøver jeg stock kjøler først, så kan jeg heller etterbestille. Takk! Skal du ikke overklokke så er jo H67 løsningen. Den støtter IGP og alt annet som er interessant. Det eneste den mangler er CPU overklokkingen. Dessuten er H67 billig og grei. Ingen behov for en K-modell CPU da heller (dog disse koster som regel bare en hundrings mer eller så). -Stigma Men det er som han sier et poeng i å gå for -k modellen, da den har bedre integrert grafikk- intel HD 3000. Den andre modellen kjører med et noe svakere HD 2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå