Gå til innhold

Hvorfor blandet NATO seg inn i Kosovo-konflikten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg husker ikke om "Responsibilty to protect" ble brukt som en begrunnelse da, men i ettertid er det lett å argumentere for at det lå til grunn for at Nato grep inn.

Du kan gjerne si at ”Responsibilty to protect”, og ivaretakelsen av menneskerettigheter samt prinsippet om folkeretten, var en del av rettferdiggjøringen til NATOs engasjement i Bosnia og Kosovo. NATO handlet ikke i samsvar med Artikkel V, og det trengte de heller ikke å gjøre, så lenge de handlet på vegne av et FN mandat – som igjen var fattet på bakgrunn av de nevnte elementer. Det er nettopp i Bosnia at et bedre og bredere samarbeid mellom FN og NATO fant sted.

Vel, Wesley Clark sa at dette ikke var årsaken bak NATOs intervensjon, "It was not designed as a means of blocking Serb ethnic cleansing... That was not the idea". [1]

Linken din funker ikke, men det er et interessant utsagn fra Clark. Riktig nok henviste jeg til krigen i Bosnia, mens meg kjent var Clark operasjonsleder i Kosovo og ikke i Bosnia. På hva slags grunnlag han sier dette er meg ukjent, men det er klart at man på denne tiden hadde store problemer med å rettferdiggjøre NATOs handlinger nettopp på bakgrunn av at handlingen ikke var omfattet i Artikkel V. Men skulle gjerne se kilden din.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke om "Responsibilty to protect" ble brukt som en begrunnelse da, men i ettertid er det lett å argumentere for at det lå til grunn for at Nato grep inn.

Du kan gjerne si at ”Responsibilty to protect”, og ivaretakelsen av menneskerettigheter samt prinsippet om folkeretten, var en del av rettferdiggjøringen til NATOs engasjement i Bosnia og Kosovo. NATO handlet ikke i samsvar med Artikkel V, og det trengte de heller ikke å gjøre, så lenge de handlet på vegne av et FN mandat – som igjen var fattet på bakgrunn av de nevnte elementer. Det er nettopp i Bosnia at et bedre og bredere samarbeid mellom FN og NATO fant sted.

Vel, Wesley Clark sa at dette ikke var årsaken bak NATOs intervensjon, "It was not designed as a means of blocking Serb ethnic cleansing... That was not the idea". [1]

Linken din funker ikke, men det er et interessant utsagn fra Clark. Riktig nok henviste jeg til krigen i Bosnia, mens meg kjent var Clark operasjonsleder i Kosovo og ikke i Bosnia. På hva slags grunnlag han sier dette er meg ukjent, men det er klart at man på denne tiden hadde store problemer med å rettferdiggjøre NATOs handlinger nettopp på bakgrunn av at handlingen ikke var omfattet i Artikkel V. Men skulle gjerne se kilden din.

Det er rart at linken ikke virker. Det er et txt. dokument fra BBC, her er den relevante delen:

MANGOLD: When were the plans for what is known as ‘Operation Horseshoe’, when were they shared

with you General?

CLARK: Well I have never seen those plans in any detail. They have never been shared with me.

MANGOLD: But one of your NATO partners had those plans a couple of months ago. Shouldn’t they have been shared with you?

CLARK: I’m not familiar with any of the details of a plan such as this. But on the other hand, I am certainly familiar with the general concept and we recd a lot of information about the general concept

behind the plan.

MANGOLD: The reason why that is important is because of course that operation suggests that what Milosevic was planning to do in Kosovo was premeditated. It was a systematic clearing out of Albanian Kosovans. Now if that was the case, wouldn’t that have influenced the campaign that you are now waging?

CLARK: Well we knew that to be the case at the time. We were operating, however, under the instructions from the political leadership. It was not designed as a means of blocking Serb ethnic cleansing. It was not designed as a way of waging war against the Serb and mob forces in Kosovo in any way. There was never any intent to do that. That was not the idea.

http://news.bbc.co.uk/hi/english/static/audio_video/programmes/panorama/transcripts/transcript_19_04_99.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...