Gå til innhold

Selge 24-105 f/4L og kjøpe 15-85 f/3.5-5.6?

Anbefalte innlegg

Hei

For ca. en uke siden fant jeg en veldig god deal på bruktmarkedet, en helt strøken og veldig lite brukt 24-105mm f/4L til 4000 som jeg slo til på. Jeg har fra før 50D og en Sigma 17-70mm f/2.8-4.5. som jeg samlet gav 5000 kroner for.

Spørsmålet mitt er om jeg burde selge begge disse to objektivene, for å så kjøpe EF-S 15-85mm f/3.5-5.6. Fordelen med det er at jeg får et allround-objektiv som generelt sett gjør en god jobb, og som dekker vidvinkel og det meste jeg trenger av normal- og teleområdet. Da slipper jeg å bytte objektiv for vidvinkel. Det er mindre i størelse, og mest av alt, jeg kan tjene nesten 4000 kroner på byttet (selger 24-105 for 6500 og 17-70 for 1500, så kjøper jeg 15-85 for 4400 på eBay) Når det er sagt, er det en del ulemper:

Ikke værtettet (har ikke veldig mye å si, stoler ikke helt på værtettingen uansett)

Mer vignettering og forvregning i hjørnene (24-105 er laget for FF og gjør allerede der en god jobb, så det er ekstremt lite av dette når man har crop-hus)

Mindre lyssterkt (har 17-70 med f/2.8 i vidvinkel, og 24-105 med f/4 hele veien for alt annet)

Zoom creep

Veier omtrent like mye (25 grams forskjell)

Dårligere byggekvalitet

Ikke like skarpt (selv om 15-85 gjør en god jobb og jeg tviler på at forskjellen gjør noe for meg)

Mindre tele (jeg bruker tele en del, f.eks. til bilder av hundene mine og andre dyr)

Gå fra L-objektiv til "vanlig". I tillegg til forskjellen i kvalitet, virker det bare "feil" å bevege seg denne veien. :p

Egentlig synes jeg at ulempene ikke veier opp for fordelene, med unntak av at jeg kan tjene 4000 kroner på byttet. Det er også det som gjør meg usikker. Det er på ingen måte penger jeg trenger, men jeg kan alltids spare pengene eller bruke de på andre ting, for eksempel fotorelaterte ting jeg ønsker eller trenger i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig kan ikke skjønne hvorfor du skulle selge et gullobjektiv som 24-105mm i det hele tatt, når du allerede har gjort en bra deal på det!

Det eneste måtte være at du er ekstremt kjøp/salgskåt og bare vil kjenne på følelsen av å ha gjort et bra salg....

Nei jeg mener du sparer opp litt mer kronasje, gjør deg nok et bra kjøp i vidvinkelenden, gjerne ennå et "L". Tenker da fra 10-11mm og opp til 24området... Vet ikke hva Canon har der, men det gjør helt sikkert du :)

For å være klar til å selge alt annet ræl når du går over til fullformat 5D MKII når III'ern kommer ;p

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...