Gå til innhold

Krav for å bli ISP for mindre/større nettverk?

Anbefalte innlegg

Kan noen gå inn på hva kravene for å kunne bli ISP?

Må man minimum ha en windows 2008 server eller linux?

Må man minst ha 24 GB ram?

Må man ha en SSD på 64 GB?

Minst gigabit nettverk?

Minst 1 fiberport?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn teknisk sett trenger man vel egentlig ikke mer enn en ruter for å være ISP. Pluss infrastruktur til "end-user".

Trenger i grunn ikke det heller.

Om man leverer WS produkter fra Telenor (fremleie), så kan en bedrift være ISP, er selvfølgelig noen krav som stilles.

Sjekk Telenor Jara for mer info :p

Lenke til kommentar

Nå syns jeg her, dere ser meg som den store tulling, som lager problemer en å stille seriøse spørsmål. Bare se det første svaret jeg fikk.

Kan dere heller ikke gi noe eksempeler?

Da tenker jeg på maskinvare?

Tror ikke en minilaptop med gigabit nettverk. Og betale et bredbånd måndlig er nok.

Telenor Jara som et eksempel, er inne på noe. Men det beskriver ikke hva kravene er.

Blander man mini laptop og kraftige servere, vil det gi dårlig ytelse.

Er det ikke bedre at "Dårlig server" blir nektet adgang som internetlevandør?

Siden da kan fort seriøse bedrifter få et dårlig rykte?

La oss si man baserer seg på Fiber.

(Regn med en 100 brukere?) man skal levere fiber til.

Og tilby en 100/100 mbit hastighet til hver bruker, (Begrenset til?)

Spørsmålet her hvordan gjør man det?

Snakker ikke om å kjøpe de dårligste nettverkabelene som finnes, siden det ville blitt dyrt.

Tenk om TG hadde gjort noe slik på LAN, da sitter de med mye utgifter neste år til nytt nettverk. Siden man kan jo si TG får flere kravstore brukere hvert år.

Men jeg ser ikke hvordan det er mulig å klare å levere 10 gigabit hastighet fordelt på et hvis antall personer. Man klarer å sprenge grensen da.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du forstår hva en ISP er?

Internetlevrandør men ja det er ikke stort forskjell på server.

Eneste at "internett" er delt opp i flere servere. (Større nettverk)

Så man kan nok si at TG kan regnes som internetlerandør for hamar i TG huset.

Bare det er snakk om "internt internetlevrandør".

Nå vet jeg ikke hvor mange servere TG har, men sikkert over 8 (192 porter) gigabit swither, fiber og 4 servere.

Altså nettverket er langt større en vanlig LAN går under.

Nå regner jeg med TG har begrenset nedlasting og opplastinghastigheten for del på antall brukere. Slik at ikke noen tar hele linjen, det ville vært kjedelig for resten.

Så hva blir forskjellen her?

At TG tar betalt for en tjeneste og man betaler ca 1000 kr dagen?

Eller at TG bare selger tjeneste til begrenset mengde folk?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv om TG måtte ha stjerne nettverk, så er faktoren at stjernenettverk gir bare ytelse, ved å sende data internt.

Men ja 40Gb/s internethastighet vil uansett være begrensingen til internett.

Jeg syns det er utrolig det er mulig å få til på dagens dato.

Snakk om de nettverkkortene til 1 miliard kr.

For ikke å snakke om modemet mellom de 2 fiberkabelene.

Disse må være gode å konvertere til en server?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

100Gbps i år ;)

Kan du nevne kabel etc og nettverkkort (Server) som kreves til det?

12.500 MB/s blir ikke det raskere en noe annet SSD på markedet i dag?

Altså selv hovedkortene ikke klarer å levere den hastigheten en gang?

Lenke til kommentar
A couple of days ago Cisco delivered the core switches / routers to ATEA so Erlend, Marius and myself just spent the evening unpacking and testing everything. For now we have the following to play around with:

2 x Cisco 7609

1 x Cisco 7604

2 x Cisco CRS-3

29 x Cisco 802.11ABGN access points.

104 x 10 gigabit/s ports

828 x 1 gigabit/s ports.

Combined with the 170 gigabit edge switches this network will easily handle the 100gigabit/s internet connection. I can´t wait to get this up and running

http://technet.gathering.org/

Lenke til kommentar

Kravene for å bli en ISP handler nok lite om maskinvare, og mer om organisasjonen. Rent teknisk kan du bli ISP så lenge du har en maskin med to nettverksporter og en ruter. En port kobler deg til stamnettet (f.eks. Uninett), den andre porten kobler deg ut mot nettverket du er ISP for. Maskinen din kan i tillegg doble som DNS-server og for logging. Å starte som ISP på gutterommet er nok et brudd på bredbåndsavtalen du har fra andre ISPer.

Det er ingen krav til hastighet, for eksempel selger Telenor fortsatt ISDN-nettverk i grisgrendte strøk, men bruker du en 10Mb port mot stamnettet får du neppe så mange kunder at det gjør noe.

En "ordentlig" ISP vil ikke ha så mange vanlige servere, hverken linux eller Windows. De har en mengde rutere og switcher, samt DNS-servere og lastbalanserere.

For å få kobling til stamnettet aner jeg ikke kravene, men et organisasjonsnummer er nok første steg.

Lenke til kommentar
Nå syns jeg her, dere ser meg som den store tulling, som lager problemer en å stille seriøse spørsmål. Bare se det første svaret jeg fikk.

Kan dere heller ikke gi noe eksempeler?

Ikke for å være stygg, men etter den første tråden din ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1312952&st=0 ), virker også som at postene dine er veldig rotete fordi du sporer av og skifter emne, og fabler frem og tilbake om det ene og det andre som både er feil og urealistisk.

Derfor tror folk her at du enten er en med litt forståelse for nettverk som driver og tuller med folk ved å skrive merkelige innlegg, for så å se hva slags svar du får (trolling), eller så tror jeg at du er ung og mangler mye forståelse for hvordan nettverk og internett fungerer, og hvilke hastigheter som er realistisk på nettverk.

Det er flott at du har interesse for nettverk, og at du har lyst til å lære, alle må jo begynne et sted, men jeg syns du er litt for langt på villspor.

Jeg tror det første du må lære deg om er hvilke hastigheter som er realistiske, og hvordan nettverk henger sammen. Som jeg mener å huske at jeg skrev i den andre tråden din, så må du også forstå det ikke er sånn at hver enkel ISP har en stor server med en superrask SSD-disk stående i en sentral, der de hoster "hele internett" for sine kunder, og at hver leverandør leverer sitt eget "internett" som ikke er koblet sammen med leverandører fra resten av verden.

Servere står spredt over hele verden, og en som laster en nettside fra USA vil sannsynligvis koble til nøyaktig samme server som den du kobler til hvis du kobler til samme nettside fra rommet ditt.

Som en fin øvelse kan du jo prøve å sette opp en nettside, FTP server eller en spillserver fra din egen maskin hjemme fra din egen internettlinje, og få andre folk til å koble til. Da tror jeg det vil gå opp et lys for deg, og at du forstår at folk kobler direkte til din maskin, og ikke til en svær server hos leverandøren sin (eller din). Du vil også kanskje forstå litt mer av hvilke hastigheter som er realistiske idag, ved å se hvor raskt eller tregt det går å overføre filer, eller hvor mange som kan koble til spillserveren din før det lagger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man stiller seriøse spørsmål, så må man enten vite bittelitt om det man spør om eller gi til kjenne hvilket nivå man ønsker svar på.

Når du startet med SSD på 64GB, så himlet jeg hvertfall en smule med øynene. Problemstillingen er jo så fjernt fra dette, at du like gjerne kunne snakket om hvilken bil en ISP bør ha.

Foreslår du lærer deg å "google" litt om emnet før du spør mer.

http://www.google.no/search?q=how+to+become+an+isp

Lenke til kommentar

LMH1, les litt rundt på nettet du. Google Is Your Friend!

Fosøk å formulere deg litt bedre, slik at det du skriver er forståelig for andre en deg selv.

ISP... Stort sett bare oversalg av linjekapasitet (en rekke selger og noen teknikere). Hva har en SSD (på 64GB) med saken å gjøre er himla lite. Et vilket som helst OS med en softwarepakke som gir deg/dere den kontrollen du/dere føler trenger.

De aller fleste ISP-er benytter seg av ferdige oppsett. Servere med Pre-installert programvare fra leverandøren (over dem). Også nevnte jeg en skokk med selgere!

Personlig så finner jeg det intressant å satse på trådløst bredband. WiMAX, WiFi og andre teknologier på området.. Dette skal gi tilstrekkelig med stabilitet og hastighet, det hadde faktsik vært ganske kjekt. :)

- DETTE BLE LITT FOR HARDT FOR MEG, GOD NATT! :|

Skap deg grunnleggende forståelse rundt nettverk? :)

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Du trenger først og fremst et AS nummer

http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-496

Bli en LIR(ikke nødvendig om du er liten(du får uansett ikke nok IPv4 til å ta nytte av det))

http://www.ripe.net/lir-services/member-support/become-a-member

Så må du skaffe deg et PI nett

http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-509

Deretter må du ha en uplink til en kjernenett hvor du kan announce egen BGP trafikk.

Alt dette trenger du før hardware,

Når dett er på plass kan du tenke på routere / servere.

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...