Gå til innhold

"Digipost" - ja eller nei?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tro om de blir omfattet av DLD?

Ja.

Hvorfor svarer du det ?

http://lab.digipost.no/nor/pages/35-dld_faar_ikke_betydning_for_digipost

Sitat:

Etter stortingets vedtak i går vil Datalagringsdirektivet (DLD) bli implementert i norsk rett. Dette vekker reaksjoner hos mange, og spørsmålet om hvilken betydning dette har for løsningen vår kommer fra flere hold. Svaret er at DLD ikke vil få betydning for brukerne av Digipost.

Du glemte å sitere noe:

Det som likevel er viktig for oss å understreke er at direktivet omfatter lagring av trafikkdata, ikke innhold i kommunikasjonen. Det betyr at innsyn i innhold som tekst, fotografier, eller brev i Digipost dersom Digipost skulle bli omfattet av ekomloven, ikke er aktuelt.

Altså: Posten er ikke sikre på at DigiPost ikke kommer til å bli omfattet av ekom-loven / DLD, og dersom DigiPost blir underlagt DLD, så må Posten lagre data i henhold til det. Ikke innholdet, men data om hvem du har fått brev fra / sendt brev til. Eksempler:

- brev fra futen (skylder penger? da er du potensiell kriminell)

- brev fra fastlegen din (alvorlige greier, siden det snde via DigiPost. Kanskje mottaker har en smittsom sykdom og bør settes i karantene?)

Jeg vedder en tier på at DigiPost kommer til å bli omfattet av DLD.

Selv har jeg opprettet konto uten noen spesielle betenkeligheter.

Jeg blir stadig forbauset over nordmenns grenseløse naivitet, og nordmenns grenseløse tillit til at myndighetene i dette landet holder det de lover.

Gang på gang har vi sett at tiltak blir vedtatt basert på at "slik skal det brukes", og kort tid etterpå så blir bruksområdet utvidet.

Her er et ferskt eksempel fra Frankrike: http://www.digi.no/867127/kraftig-skjerping-av-eu-direktiv

For de som tror at tilsvarende ikke kan skje i Norge, så ber jeg dere tenke tilbake til da fotoboksene ble innført her i landet, og året etter da bilde fra en fotoboks ble brukt som bevis i en rettsak. Utvidelse av bruksområdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tro om de blir omfattet av DLD?

Ja.

Hvorfor svarer du det ?

http://lab.digipost.no/nor/pages/35-dld_faar_ikke_betydning_for_digipost

Sitat:

Etter stortingets vedtak i går vil Datalagringsdirektivet (DLD) bli implementert i norsk rett. Dette vekker reaksjoner hos mange, og spørsmålet om hvilken betydning dette har for løsningen vår kommer fra flere hold. Svaret er at DLD ikke vil få betydning for brukerne av Digipost.

Du glemte å sitere noe:

Det som likevel er viktig for oss å understreke er at direktivet omfatter lagring av trafikkdata, ikke innhold i kommunikasjonen. Det betyr at innsyn i innhold som tekst, fotografier, eller brev i Digipost dersom Digipost skulle bli omfattet av ekomloven, ikke er aktuelt.

Altså: Posten er ikke sikre på at DigiPost ikke kommer til å bli omfattet av ekom-loven / DLD, og dersom DigiPost blir underlagt DLD, så må Posten lagre data i henhold til det. Ikke innholdet, men data om hvem du har fått brev fra / sendt brev til. Eksempler:

- brev fra futen (skylder penger? da er du potensiell kriminell)

- brev fra fastlegen din (alvorlige greier, siden det sendes via DigiPost. Kanskje mottaker har en smittsom sykdom og bør settes i karantene?)

Jeg vedder en tier på at DigiPost kommer til å bli omfattet av DLD.

Selv har jeg opprettet konto uten noen spesielle betenkeligheter.

Jeg blir stadig forbauset over nordmenns grenseløse naivitet, og nordmenns grenseløse tillit til at myndighetene i dette landet holder det de lover.

Gang på gang har vi sett at tiltak blir vedtatt basert på at "slik skal det brukes", og kort tid etterpå så blir bruksområdet utvidet.

Her er et ferskt eksempel fra Frankrike: http://www.digi.no/867127/kraftig-skjerping-av-eu-direktiv

For de som tror at tilsvarende ikke kan skje i Norge, så ber jeg dere tenke tilbake til da fotoboksene ble innført her i landet, og året etter da bilde fra en fotoboks ble brukt som bevis i en rettsak. Utvidelse av bruksområdet.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Eg ble med dagen tjenesten ble lansert, men har så langt ikke mottatt ett eneste brev. Ingen av de eg mottar brev fra støtter løsningen, og Posten har heller ikke lansert noen liste over HVEM som støtter det.

Men, ser nå ut til at de skal tilby sending av Digipost fra selve løsningen. Det kan jo sette fart på ting. http://lab.digipost.no/pages/nor/71-snart_kan_du_sende_digitale_brev

Så langt er eg skuffet over løsningen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fikk nytt brev om dette for noen dager siden.

Der står det at "regjeringen har besluttet at offentlig sektor skal kommunisere digitalt med Norges befolkning. Det betyr at brev fra stat og kommune framover blir sendt til innbyggernes digitale postkasser"

Så står det videre at 300 000 har tatt dette i bruk, og anbefaling om å åpne din digitale postkasse.

Bør man da gjøre det?

Hva skjer om man ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Det brevet du har mottatt er reklame fra et firma som heter Posten. De selger dette produktet (det er gratis i dag ja, men det betyr ikke at det kommer til å være det bestandig), og Posten ønsker at flest mulig skal ta dette i bruk, helst før regjeringen / politikere kommer opp med konkurrenter til Digipost.

Hvor ofte får du brev fra stat / kommune?

Vurder selv hvor nødvendig dette er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...