Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gammel telefon, funker det?

Anbefalte innlegg

Heeiaa. Sitter her med en gammel telefon. Er jo litt stilig da. Så jeg lurte rett og slett på om det er fysisk mulig å få ordnet til en sånn gammel telefon som kan brukes idag. Antar det ikke lar seg gjøre, men siden alt går idag, håper jeg.

Har 3 telefon utak i huset, men har ingen hustelefon... Haha, ikke skuff meg nå! :D

DSC_5295.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette funker garantert ikke. Denne telefonen er fra den tiden de hadde bemannede sentraler. Den lager faktisk ganske høy spenning (dersom den er i orden), så du risikerer å ødelegge noe dersom du kobler den til, og din linje er tilkoblet sentralen.

Lenke til kommentar

Dette funker garantert ikke. Denne telefonen er fra den tiden de hadde bemannede sentraler. Den lager faktisk ganske høy spenning (dersom den er i orden), så du risikerer å ødelegge noe dersom du kobler den til, og din linje er tilkoblet sentralen.

Lager spenning? kan du utdype?

men on-topic: Den mangler jo mulighet for å angi telefonnr du ønsker kontakt med, og det kan vel fort by på problemer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lager spenning? kan du utdype?

Mulig dette ble litt feil, men jeg prøver: Mine besteforeldre hadde en gammel telefon, omtrent samme generasjon som denne. Den har en slags dynamo innebygget, og når man sveivet på en sveiv på siden mens røret lå på gaffelen (mye tyngre enn en gammel sykkeldynamo), sendte den spenning (strøm?) over 2 av lederne i kabelen. Dersom man holdt i begge lederne når noen sveivet, fikk man en skikkelig karamell (moro for barna :-). Dette brukte man for å påkalle sentralen, den ringte sikkert i en bjelle på sentralen (man sveivet med røret på, og snakket med sentralbordoperatøren med røret av). Operatøren koblet deg til riktig samtalepartner, og når man var ferdig, la man røret på og sveivet et kort sveiv til, slik at operatøren ble informert om at samtalen var over. Det var jo operatøren som skrev ned når samtalen startet og når den var ferdig, og samlingen av disse lappene var fakturagrunnlaget fra datidens Televerket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

åja, men denne telefonen har jo ikke sveiv.

Jeg gjetter på at den har hull for sveiv på høyre side. Hvis ikke, er det vel en modell som kun kan motta (bi-apparat).

Uansett, den passer vel best på museum eller til utstilling. Tror ikke jeg ville vurdert å få den i funksjonell stand.

Lenke til kommentar

Hehe, ja vet at hvis det i det hele tatt skulle være mulig å få den i brukende stand, så vil det bli dyrt og avansert. Har den jo til pynt da, men stiligere om den også hadde kunne gitt lyd i fra seg. Kanskje man kan kjøpe telefon som ser sånn ut, som kan brukes idag. For alt jeg vet :p

Lenke til kommentar

En analog telefon skal kunne motta nominelt 70-90v vekselstrøm - såkalt ringespenning over trådparret fra tele endesentralen - telefonen ringer.

Løfter man av røret blir det en lav ohmig loop og sentralen fjerner ringespenningen og samtalen koples.

Sveivetelefon som nevnes her har mulighet til å sende ringestrøm fra seg og ut på linja og selv om den tilkoples en analog linje idag og man sveiver for å generere ringespenning vil ikke dette ødelegge noe i endesentralen.

Den telefonen din på bildet vil helt sikkert virke til å løfte av gaffelen og besvare innkommende anrop (om den er helt iorden teknisk) og den analoge telefonlinja blir rett tilkoplet .

Tror forøvrig ikke at telenors sentraler/endesentraler idag støtter dekadisk impulsering lengre (tall/dreieskive) - kun DTMF tonesignalering , så at det ikke er skive på modellen din er nok uvesentlig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

For kyndige folk så er det ikke noe problem å få montert inn utstyret til en dugendes analog telefon og ha det skjult inni dette apparatet.

EDIT: Skulle klart det, men hadde aldri gjort det hadde eg hatt den telefonen.

Endret av ThOms-N
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Denne tråden er jo ganske gammel, men jeg snubla over den.  Telefonen kan brukes som den er til å svare med, skal du ringe med den trenger du en ekstra nummersender i form av nummerskive, (kun gammeldags analog linje) eller et tastatur. (Ip-telefoni, mobiladapter eller gammeldags linje)

Endret av gurr
Lenke til kommentar

Det trenger jo ikke være håpløst å bruke den, f.eks. som fastelefon ved å bytte innmaten?

Min farmor har også en slik telefon. Noe jeg har sett for meg med den, er å bygge den om med blåtann, slik at når mobilen min ringer når jeg er hjemme, så kan jeg svare i den gamle telefonen. Hvis jeg vil ringe ut, skriver jeg nr og ringer fra telefonen, men snakker gjennom røret.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Der har du en telefon som antagelig er 95-100 år gammel, utviklingen på fasttelefoner har gått lenger enn at denne burde fungere som fasttelefon høre det ringer, og til å svare på med. Lydkvaliteten er nok ikke som en moderne telefon, men det skyldes i all hovedsak mikrofonen og høretelefonen. Dette var i sin tid det ypperste man kunne få tak i og kostet nok omtrent en halv årslønn får en vanlig nordmann. I dag kan du nok få et par tusenlapper før du gjør noe med den, og ingenting etterpå.

Lenke til kommentar

Gamal tråd, så ikkje godt å vite kva trådstarter har gjort med telefonen.

Men eg hadde ikkje modifisert denne telefonen, den er nok både meir verdt i kroner, og meir spennande å ha som eit orginalt klenodie. Å sette inn moderne telefon i telefonkassa hadde eg kun gjort dersom nokon alt hadde øydelagt den ved å rive ut innmaten.

Skulle eg ha gjort noke for å sette ein slik telefon i drift igjen så hadde eg gjort det ved å koble den gamle telefonen til eit mellomledd med ein nyare telefon som du kan ringe med i dette mellomleddet.

På den måten øydelegg du ikkje orginaltelefonen, men du kan bruke mellomleddet til å slå telefonnnummer og kun benytte mikrofon og høgtalar frå orginaltelefonen. Men eg ser eigentleg ikkje heilt hensikta.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...