Gå til innhold

Hjemmestudioråd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i det siste fått leke i et studio, og har blitt litt hekta. Har lyst til å lage meg et lite studio selv, så jeg kan holde på litt på egenhånd, og med venner og kjente. Kommer for det meste til å ta opp vokal, el- og akkustisk gitar og piano. Regner med å bruke MIDI-trommer, er det noen som har et godt forslag til software(plug-ins) som kan brukes til dette? Bruker Cubase. Har et tak på 10 000kr for alt utstyret, gjerne også mindre, og har sett på følgende utstyr. Setter pris på kommentarer eller forslag!

Lydkort: Focusrite Saffire PRO24 - ca 3000,-

Mikrofoner: sE electronics X1 , 2 stk. Har hørt at disse nesten holder samme nivå som dyrere modeller? Skal i hovedsak brukes til vokal, og kanskje stereomikke en akkustisk gitar. Fungerer de bra til dette? Pris, ca 1800,- for to.

Monitorer: Forslag? Ca 2000,-

MIDI-keyboard: Hva er best når man skal spille inn piano? Et MIDI-keyboard + plug-in i Cubase, eller må man ha et ordentlig el-piano/synth? Ca 2000,-

Div. kabler og stativer: ca 2000,-

Vil dette kunne låte bra? Er det noe jeg aboslutt mangler, eller er det noen steder jeg kan kutte? Setter pris på forslag og rettledning, for har ikke så veldig peiling selv, men vil gjerne ha utstyr jeg kan vokse litt i, og slippe å kjøpe nytt om ett år. Er det lurt å kjøpe noe av dette brukt?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke hjelpe deg med så mye, men kan jo si at jeg nå i det siste har startet å spille keyboard via plugins, og det viktigste da er egentlig bare å ha et keyboard som har gode tangenter. Det finnes ekstremt mange gode piano plugins der ute.

Tromme software kommer litt ann på hva slags sjanger du skal spille. Jeg spiller i et metal band uten trommis, vi bruker superior Drummer metal foundry. Men det egner seg mest for metal.

Plugins pleier som regel å koste litt penger, men en plugin som er utrolig god og kommer til en nydelig pris er omnisphere, Det koster rundt 3000 kr og inkluderer flere tusen lyder + en utrolig robust motor til å lage dine egne i. Jordan rudess (Keyboardisten i dream theatre) bruker dette programmet ganske mye.

http://www.youtube.com/watch?v=zF8SYLjl07g

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...