Gå til innhold

Hva er sionisme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sionisme er vel for jødene det Hitler og den Ariske rase var mens de drev på.

Altså jødisk overlegenhet.

Det handler ikke om et ønske om en jødisk stat, men heller om et ønske om å styre verden samt styrte de andre "rasene".

Man kan vil si at det er radikal rasisme på lik linje som Nazisme.

 

Virkelig? Det ville jeg ikke trodd, har ikke hørt noe lignende.

Har noen eksempler på sionister?

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, bare sett ordet slengt rundt en del.

Dog, etter wikipedia sin definisjon så går det på en "jødisk stat", men siden den stater er allerede godt etablert så blir vel jødiske nasjonalister i Israel nasionalister i stede for å være zionister.

Og pga dette så blir det ekstremistene som sitter igjen med ballen.

Lenke til kommentar

Sionisme er, som skrevet, ønsket om en jødisk stat. Sionister er i hovedsak sekulære, de ønsker altså et skille mellom stat og religion. Jødene har alltid vært forfulgt, og de har aldri følt seg trygge. Derfor oppsto sionismen en gang på 1880-tallet i Europa. Grunntanken med Israel er "Et folk uten stat skal få en stat uten folk", Isarael har jo aldri tilhørt ett folkeslag, på en måte. Det har alltid vært stridigheter om hvem som er Israels "rettmessige" folkeslag, noe som er en stor del av Israel-Palestina-konflikten.

 

Sionismen kom til Israel på 1900-tallet med askenasijødene fra Øst-Europa og Russland. Dette var rike jøder med europeisk høykultur, som krasjet veldig med kulturen i midt-østen/Israel. Jødene som allerede var i Israel (sefardene/orientalske jøder) hadde en kultur som gikk mye bedre overens med palestinerne (arabiere bosatt i Israel/Palestina) enn den gikk overens med askenasijødene. Det ble et skille mellom askenasijødene (som var sekulære og satt staten foran religionen) og sefardene (som var ortodokse og satt religionen foran staten).

 

Israel ble forresten ikke opprettet før i 1948, om dette kom uklart frem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er egentlig sionisme?

I følge wikipedia er det "Ønsket om en Jødisk stat", men hvorfor er det da så mange ikke-nazister som er imot sionisme da?

 

Kan man være en sionist uten å være en jøde?

 

Er sionisme en utbredt tanke?

 

Sionismen var i utgangspunktet en grei og generell ideologi om at jødene på bakgrunn av historisk forfølgelse måtte få sitt eget land, sin egen stat. Det var også en ideologi med flere retninger. Men ideologiens største "ledere" eller frontpersoner, som Theodor Herzl, ble etterhvert dominerende.

 

Herzl regnes i dag som den moderne sionismens far. Hans planer for den jødiske staten var rimelig omfattende:

greater-israel-map.jpg

 

Som du ser av kartet skulle den jødiske staten ta over både palestinernes land, hele Jordan, hele Libanon, Syria, Irak, deler av Egypt, deler av Saudi-Arabia, og små deler av Tyrkia og Kypros etc. Dette var altså stormaktstanker ikke ulikt nazistenes tanker om det germanske riket. Og som alltid med slik stormannsgalskap "glemmer" man de som faktisk bor i disse landene man vil ta over.

 

David Ben-Gurion og sionistledelsen som opprettet staten Israel, så på Herzl og hans like som forbilder, og var heftig inspirert av deres tankegang. Men i den situasjonen var det selvsagt ikke mulig å ta over et SÅ stort område. Så de begynte i det små. Mektige sionistledere mente Israel skulle kreve hele mandatområdet, men Ben-Gurion gikk inn for at man skulle godta FNs delingsplan for Israel og Palestina som en midlertidig løsning, før man senere kunne realisere planene om Stor-Israel.

 

Palestinerne ble selvsagt ofrene for denne stormannsgalskapen. I 1948 ble 7-800.000 palestinere flyktninger fra sine hjem, og rundt 500 palestinske landsbyer ble jevnet med jorda. Endel av flyktningene ble rensket ut av sine hjem FØR opprettelsen av staten Israel, og da staten ble opprettet gikk nabostatene til krig. Siden har Israel kjempet med sine naboer og ekspandert territorie. I dag kontrollerer Israel i praksis 100% av det området som skulle deles inn i Israel og Palestina, men ca 20% av dette er palestinske "selvstyreområder" under israelsk okkupasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sionisme er troen på at Jødene trenger en Jødisk stat, nesten alltid i området og områdene rundt Israel.

Sionisme finnes i mange former, men mange sionister er idag fornøyd med at det lille de fikk som nå er Israel, men det er også mange som vil ha mer.

Jeg vil se på meg selv som en sionist, men ikke veldig hardcore bare at Jødene som alle andre religioner burde ha et eget land hvor de kan føle seg trygge. Så man kan være sionist uten å være jødisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på klassisk sionisme og politisk sionisme som vi har i dag (vært sånn ca 60 år).

 

Klassisk sionisme er av mer religøs variant: "Troen på en forestilling om at de skal tilbake hjem med Messias". Som du ser her, så er den mer eller mindre harmløs sånt sett for ikke jøder.

 

Den nye vil si kravet om en jødisk stat, hvor det er mer eller mindre irrelevant hvem andre som lever/bor der fra før av. (ikke at dette skal gjøres gjennom vold, det er ikke tanken).

 

Den moderne sionisme er jeg litt usikker på, skal innrømme det, sikkert andre som kan forklare enda bedre.

 

Sitronsaft ga en ganske god forklaring på historien til sionismen forresten. :)

Man trenger ikke være jøde for å være sionist, og selv om man er jøde, så er man ikke nødvendigvis sionist, eller noe i den dur.

Jeg er dog anti sionist, men ikke misforstå det med å være anti semititt, for det er jeg ikke :)

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Angående ikke-jøder som er sionister, så er det noe som heter "kristensionister", særlig har vi en del kristne i MIFF ("Med Israel For Fred") i Norge som er sionister, og endel kristenkonservative republikanere i USA som er sionister. De støtter stortsett Israel i ett og alt.

Lenke til kommentar

Jeg liker idéen om at jødene skal få ha et hjem. Det er jo en fin tanke. Men vil ikke kalle meg sionist av den grunn. Jeg mener det er helt grunnleggende at alle burde ha et sted hvor de kan føle seg trygg, et sted å vende tilbake til. Synes ikke jødene uten videre skal ha retten til å bruke Israel som staten sin.

Lenke til kommentar

Jeg liker idéen om at jødene skal få ha et hjem. Det er jo en fin tanke. Men vil ikke kalle meg sionist av den grunn. Jeg mener det er helt grunnleggende at alle burde ha et sted hvor de kan føle seg trygg, et sted å vende tilbake til. Synes ikke jødene uten videre skal ha retten til å bruke Israel som staten sin.

 

Det var en annen kar som også kom på den ideen, men sionistene var ikke videre imponert og fikk veldig god fantasi om hendelsene i de midlertidige leirene.

 

Det er vel hva som betegner en god sionist, god fantasi, kreative skaperevner, men dessverre blottet for samvittighet og skrupler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kunne vært greit å gi jødene en egen liten stat som er isolert fra omverdenen uten noen store våpen. Da ville resten av verden ungått jødisk innflytelse i politikk og finans og verden ville blitt et mye bedre sted å leve. Hvem tror dere er de store krigshisserne i USA? Nei, ikke hvite amerikanere men jøder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha.. Da er det mange høyreekstreme nazister på forumet.

 

Hva er en høyreekstrem nazist? En som tror på fritt marked samtidig som han tror på nasjonal sosialismen? En umulig kombinasjon, men fortell meg gjerne mer!

 

Jeg liker idéen om at jødene skal få ha et hjem. Det er jo en fin tanke. Men vil ikke kalle meg sionist av den grunn. Jeg mener det er helt grunnleggende at alle burde ha et sted hvor de kan føle seg trygg, et sted å vende tilbake til. Synes ikke jødene uten videre skal ha retten til å bruke Israel som staten sin.

 

Det var en annen kar som også kom på den ideen, men sionistene var ikke videre imponert og fikk veldig god fantasi om hendelsene i de midlertidige leirene.

 

Det er vel hva som betegner en god sionist, god fantasi, kreative skaperevner, men dessverre blottet for samvittighet og skrupler.

 

Ja en kar som ønsket et Tyskland uten jødisk innflytelse. Huff, så slemt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem tror dere er de store krigshisserne i USA? Nei, ikke hvite amerikanere men jøder.

 

må ikke være sionist for å være glad i penger altså ^^

 

Men "Carlyle Group" er en inteesant grruppe man bør se litt på om man vil følge pengestrømmen fra krig :D

 

Ja en kar som ønsket et Tyskland uten jødisk innflytelse. Huff, så slemt.

 

Ja for en tanke.. fysj... og fysj... :dribble:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette sklir ut til usaklig tåkeprat, slik alle Israel/Palestina tråder gjør.

Bruk heller tiden på å se dokumentaren "Relentless: The struggle for peace in the middle east".

Objektiv, balansert, interessant og ekstremt avslørende.

 

Google søk:

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sionisme er troen på at Jødene trenger en Jødisk stat, nesten alltid i området og områdene rundt Israel.

Sionisme finnes i mange former, men mange sionister er idag fornøyd med at det lille de fikk som nå er Israel, men det er også mange som vil ha mer.

Jeg vil se på meg selv som en sionist, men ikke veldig hardcore bare at Jødene som alle andre religioner burde ha et eget land hvor de kan føle seg trygge. Så man kan være sionist uten å være jødisk.

 

 

Hvis jødene mener at alle andre religioner burde ha et eget land hvor de kan føle seg trygge , hvorfor mener de da at kristendommen må ødelegges ?

Og hvorfor jobber jødene da for å islamisere Europa, og "lære" europeerne at de må venne seg til et "multikulturelt"Europa ?

 

Alle de europeiske landene har jo tradisjonelt vært kristne land, men nå vil jo jødene tvinge oss til å akseptere islam og andre religioner i våre land.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...