Ranglefanten Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Driver å lærer meg barnesanger til å synge til våre barn. Kan spille c-durskalaen på fløyta, så "Ja vil elsker" og lignende går fint. Men når jeg skal spille melodiene i barnesangbøkene, er det ofte # og b-er. Hvordan spiller jeg disse på en blokkfløyte, om det i det hele går an? Har trålet hele internett uten hell. PS. Har noen forslag til andre metoder for å lære melodien på sanger man ikke kan? Finnes det program jeg kan legge inne notene og få ferdig melodi eller noe? Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Det er fint mulig å spille noter som er utenfor C-dur-skalaen på blokkfløyter. (Dog hvis du har en blokkfløyte som ikke har dobbelthull nederst kan noen noter være ganske vanskelige å få til skikkelig.) Det følger ofte et ark som viser fingersetting med blokkfløyter når en kjøper dem. Eventuelt finnes det hjelp på nettet: Eksempel 1 mer detaljert, men litt vanskeligere å lese også kanskje. Du må også finne ut om du har en blokkfløyte med engelsk/barokk eller tysk fingersetting. Det kan du se på hull 3 og 4 nedenifra. Om hull 3 nedenifra er mindre en hull 4 er det tysk fingersetting, er det motsatt har fløyta barokk/engelsk fingersetting. Tysk fingersetting er det som er vanligst på billigere fløyter. Det er ikke noen store forskjeller på de to typene, men noen noter spilles litt forskjellig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå