Gå til innhold

Blokkfløyte - grep


Anbefalte innlegg

Driver å lærer meg barnesanger til å synge til våre barn. Kan spille c-durskalaen på fløyta, så "Ja vil elsker" og lignende går fint. Men når jeg skal spille melodiene i barnesangbøkene, er det ofte # og b-er. Hvordan spiller jeg disse på en blokkfløyte, om det i det hele går an?

 

Har trålet hele internett uten hell.

 

 

PS. Har noen forslag til andre metoder for å lære melodien på sanger man ikke kan? Finnes det program jeg kan legge inne notene og få ferdig melodi eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fint mulig å spille noter som er utenfor C-dur-skalaen på blokkfløyter. (Dog hvis du har en blokkfløyte som ikke har dobbelthull nederst kan noen noter være ganske vanskelige å få til skikkelig.)

 

Det følger ofte et ark som viser fingersetting med blokkfløyter når en kjøper dem. Eventuelt finnes det hjelp på nettet:

Eksempel 1

mer detaljert, men litt vanskeligere å lese også kanskje.

 

Du må også finne ut om du har en blokkfløyte med engelsk/barokk eller tysk fingersetting. Det kan du se på hull 3 og 4 nedenifra. Om hull 3 nedenifra er mindre en hull 4 er det tysk fingersetting, er det motsatt har fløyta barokk/engelsk fingersetting. Tysk fingersetting er det som er vanligst på billigere fløyter. Det er ikke noen store forskjeller på de to typene, men noen noter spilles litt forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...