avp Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hei! Lurte på en ting her; når det er snakk om likninger med x^2(x i annen), hvordan skal jeg regne det ut da? f.eks: x^2 − 4x = −4 Hvordan blir det?? Takk for svar Lenke til kommentar
avp Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Bruk ABC-formelen. Hvordan er den?? Btw, jeg går i 10'ende. Vi har ikke lært om noe ABC-formel Endret 5. april 2011 av avp Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Likningen må være av denne typen for å bruke abc-formelen. Først må du sette alt på samme side av likhetstegnet: x2-4x+4=0 Og så setter du a-,b- og c-leddet inn i abc-formelen, som er: Jeg pleier personlig å regne ut det under rottegnet først. Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2. Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning. - Kristoffer Endret 5. april 2011 av empetre Lenke til kommentar
avp Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Hos deg blir det da: x^2-4x+4=0 a b c Og så setter du den inn i abc-formelen, som er: Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2. Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning. - Kristoffer WTF?? Beklager, men jeg tror ikke jeg skjønte ABC-formelen... Om det er den eneste måten å løse likningen på, så tror jeg jeg må snakke med læreren min.. Men takk likevel Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Hos deg blir det da: x^2-4x+4=0 a b c Og så setter du den inn i abc-formelen, som er: Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2. Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning. - Kristoffer WTF?? Beklager, men jeg tror ikke jeg skjønte ABC-formelen... Om det er den eneste måten å løse likningen på, så tror jeg jeg må snakke med læreren min.. Men takk likevel Konstanen foran andregradsleddet er a i formelen Konstanten foran x-leddet er b i formelen. Den siste konstanten som står uten noen x er c i formelen. SÅ er det bare å erstatte a, b og c i formelen med disse konstantene, i ditt tilfelle: a=1 b=-4 c=4 -(-4) +/- rot((-4)2-4*1*4)/2*1 4 +/- rot(16-16)/2 4 +/- roten av 0/2 Roten av null finnes ikke Du får nå én løsning, nemlig 4/2 som er 2 Svar: x=2 Beklager rotete oppsett av likningen, men prøv å se på det jeg skrev i forholdet til bildet i forrige post. :-) edit: det er +/- som gir to løsninger om det under rottegnet blir positivt. Om det blir: roten av 16, som er 4, så hadde du fått: 4 +/- 4 /2 Som gir: 4+4/2 =8/2 =4 og 4-4/2 0/2 =0 Endret 5. april 2011 av empetre Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Du får om denne type likningar på VGS, og eg trur ikkje du skal læra om formelen i tiande klasse. Og slapp av, formelen er eigentleg ikkje like skummel som han ser ut som! Dessutan får du nok tilgang på program på pc-en/kalkulatoren din som løyser slikt for deg. Lenke til kommentar
JohnPet Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 det er slutten på 10-ende men vi aldri har lært om det abc formel.. Lenke til kommentar
avp Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Hos deg blir det da: x^2-4x+4=0 a b c Og så setter du den inn i abc-formelen, som er: Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2. Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning. - Kristoffer WTF?? Beklager, men jeg tror ikke jeg skjønte ABC-formelen... Om det er den eneste måten å løse likningen på, så tror jeg jeg må snakke med læreren min.. Men takk likevel Konstanen foran andregradsleddet er a i formelen Konstanten foran x-leddet er b i formelen. Den siste konstanten som står uten noen x er c i formelen. SÅ er det bare å erstatte a, b og c i formelen med disse konstantene, i ditt tilfelle: a=1 b=-4 c=4 -(-4) +/- rot((-4)2-4*1*4)/2*1 4 +/- rot(16-16)/2 4 +/- roten av 0/2 Roten av null finnes ikke Du får nå én løsning, nemlig 4/2 som er 2 Svar: x=2 Beklager rotete oppsett av likningen, men prøv å se på det jeg skrev i forholdet til bildet i forrige post. :-) edit: det er +/- som gir to løsninger om det under rottegnet blir positivt. Om det blir: roten av 16, som er 4, så hadde du fått: 4 +/- 4 /2 Som gir: 4+4/2 =8/2 =4 og 4-4/2 0/2 =0 ok. Det ble mye lettere å skjønne det nå, hehe, Takk!! Ble egentlig ganske letta da jeg fikk vite av innleggene over her at dette er VGS-stoff. Da får vi vel mest sannsynlig ikke slike oppgaver på eksamen.. (?) Takk igjen! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Du kan muligens få det, men det er vel ikke så sannsynlig. Du trenger ikke bruke "ABC"-formelen som er nevnt her. Du kan bruke teknikker som du har lært i løpet av ungdomsskolen, men det involverer å bruke dem på måter du kanskje aldri har sett før. Poenget her er at du kan flytte litt om på leddene i ligningen. Hvis du flytter alt over på én side har du nemlig: Dette kan se ganske håpløst ut, men du kan bruke andre kvadratsetning baklengs for å omforme uttrykket på venstre side. Prøv å tenke deg et uttrykk på formen som er slik at når du ganger ut parentesen med andre kvadratsetning får du akkurat det som står på venstre side i ligningen. Det krever litt trening å gjøre dette, men det du vil komme frem til er at er et slikt uttrykk. Hvis du ganger ut parentesen får du nettopp . Vi har altså nå følgende ligning når vi benytter det nye uttrykket vi har funnet for venstresiden: Nå kan vi ta kvadratroten på begge sider. Hvis noe opphøyd i andre er 0, da må også det som er opphøyd i andre være 0. Man kan ikke opphøye noe som er forskjellig fra 0 i andre og få 0. Så vi har altså: eller sagt med andre ord: x = 2. Endret 5. april 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Lærer man kvadratsetningene på ungdomsskolen? Jeg kan ikke huske at matematikklærer gikk gjennom det på tavlen foran fulltallig klasse. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Det er jeg rimelig sikker på. Vi lærte dem da vi lærte om algebra i 9. klasse. edit: flere mattehjelpsider tar også med kvadratsetninger i ungdomsskolekategorien. Endret 5. april 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Burde så absolutt vært med på ungdomsskolen, så det er sikkert min hukommelse som skranter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå