Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] førstegangs basskassemaker, hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er veldig ny når det kommer til anlegg, basskasser og høyttalere, men jeg har lest en del om det i det siste og har snakket med noen venner som har hjulpet en del. Tenkte bare å få tips fra noen som (forhåpentligvis) virkelig kan det!

Det jeg har er 2*12” elementer fra Boss: P12DVC

Med en monoblokk forsterker, også fra Boss: CW2000M

Jeg er klar over at jeg skal bygge kassen av MDF, men er usikker på antall liter og om den burde være portet eller lukket? Ved evt. Bassrefleks, hvordan skal jeg da velge? PVC? Hvor lang og bred?

Akkurat hvor stor kassen skal være er det samme for meg, gjør dette mest for hobby, men hadde jo vært greit om den kunne passet i en bil, muligens som kjøreanlegg til russebil?

Noen som vet hvor kraftig batteri jeg må/bør ha?

En del spørsmål, men vil heller være sikker på hva jeg gjør enn å ødelegge alt første gang jeg prøver meg.

Takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang kasseløsning går det vel litt på hva du selv er ute etter. Lukket kasse for stram og presis bass, portet for mer lufttrykk og båndpass gir vel mer trykk og det er lettere å drive elementet.

Ellers skal jeg ikke uttale meg så mye, det fulgte ikke med noe kasseanbefalinger med elementet da? :)

Lenke til kommentar

Det er ikke verdt å bruke noe særlig penger på det utstyret der, så bygg i spon... 30liter lukket kasse pr. element blir greit, og du trenger heller ikke noe ekstra batteri til den forsterkeren, for den yter ikke i nærheten av hva produsenten oppgir ;)

hmm, men det trenger jo fortsatt en strømkilde, og har ikke noen bil å ha det i atm. gjør det jo for det meste for hobby bygging, men skaffer en bil senere.

hvor mange Ah kommer jeg til å trenge for å holde det gående i time halvannen ved halv kraft? siden du sier forsterkeren ikke yter som den tilsies? :) og slipper ikke sponplatene ut mye trykk? eller må jeg bruke en form for belegg for å hindre det?

takk! :D

Lenke til kommentar

Spon slipper ikke ut noe mere trykk en MDF, så sant du får kassa tett selvfølgelig.

Hvis du skal bruke dette uten å ha det i bil, så må du skaffe deg et batteri på rundt 45AH, og en lader.

Lader: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-for-bly--og-gelebatterier/

Batteri: http://www.biltema.no/no/Sok1/Bil-MC/?quicksearchquery=batteri+45AH&page=1

Lenke til kommentar

Spon slipper ikke ut noe mere trykk en MDF, så sant du får kassa tett selvfølgelig.

Hvis du skal bruke dette uten å ha det i bil, så må du skaffe deg et batteri på rundt 45AH, og en lader.

Tusen takk!

men har lest noe om forskjellig plater forran og bak på kassa? er det noe å tenke på? noen snakka om MDF på sidene og plywood forran og bak.

og ville det vært dumt å ha en port på 11cm2? ville ikke det gi litt mere trykk men bare litt mindre klar lyd?

Lenke til kommentar

Boss er som de fleste vet bare søppel, så gjør dette så billig som mulig. En plate med 22mm gulvspon koster ca 170kr, og den er 55cm x 235cm når falsene er skjært bort.

Skal du ha port så må denne regnes ut, du kan ikke bare sette inn en port. Portet kasse skal som regel også være en god del større en lukket, men igjen så blir det bare å kaste bort penger på port og ekstra materialer, så drit i det. Leg en lukket kasse på ca 65liter, og sett inn en skillevegg i midten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...