Gå til innhold

Opptakskrav, sivilingeniør

Baklengs

Anbefalte innlegg

Ja, utifra tittelen er det kanskje klart hva jeg tenker å studere. Jeg har tenkt å bli sivilingeniør. Jeg vet at kravene er forskjellige innenfor alle studiene, men jeg trenger litt hjelp til opptaket.

Det jeg nå satser på er å få gjort ferdig videregående og dermed begynne å samle poeng. Jeg vil tro jeg går ut av videregående med et snitt på ca. 4.9 dette er ikke godt nok og det vet jeg godt. Men spørsmålet mitt er egentlig etter jeg har fått alderpoeng (2 poeng etter du er 20 hvert år eller no), 1 poeng for å være i militæret og 4 poeng for å ta realfag. Kommer jeg da fint inn på studiet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett på poenggrensene her?

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html

Når du kommer rett ut av videregående søker du i både ordinærkvoten og primærkvoten, dvs. ORD- og ORDF-kolonnene. Hvis du har 4,9 i snitt pluss fire realfagspoeng, søker du med 53 poeng. Som du ser var dette i år godt nok til å komme inn på flere av sivilingeniørstudiene. Samler du sammen noen et par alderspoeng og et militærpoeng har du plutselig 56 poeng, og da kommer du inn på nesten alle studiene. Merk at alderspoeng og militærpoeng teller kun i ordinærkvoten, men når det gjelder sivilingeniørstudiene på NTNU pleier poenggrensene i ordinærkvoten og primærkvoten å være omtrent like.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Du kan også søke deg inn til et studie og bytte etter 1 år. Om dette er noe man kan "satse" på fra starten av, vet jeg ikke. Jeg vet om flere som har gått et år på en linje, for så å bytte til en annen linje etter et år. De har da tatt 2. året på en annen linje.

Hvordan dette fungerer i praksis i forhold til karakterer osv, vet jeg dessverre ikke. Jeg innbiller meg også at det er vanskelig å gå fra f.eks. bygg til ind.øk...

Lenke til kommentar

Ja, utifra tittelen er det kanskje klart hva jeg tenker å studere. Jeg har tenkt å bli sivilingeniør. Jeg vet at kravene er forskjellige innenfor alle studiene, men jeg trenger litt hjelp til opptaket.

Det jeg nå satser på er å få gjort ferdig videregående og dermed begynne å samle poeng. Jeg vil tro jeg går ut av videregående med et snitt på ca. 4.9 dette er ikke godt nok og det vet jeg godt. Men spørsmålet mitt er egentlig etter jeg har fått alderpoeng (2 poeng etter du er 20 hvert år eller no), 1 poeng for å være i militæret og 4 poeng for å ta realfag. Kommer jeg da fint inn på studiet mitt?

Dersom du har 4,9 i karaktersnitt pluss realfagspoeng og poeng for militæret vil du komme deg inn på de aller fleste siv-ing studier, selv ved NTNU. Unntaket er noen få studier ved NTNU med svært høye inntakskrav som industriell økonomi, teknisk design og naoteknologi. På andre læresteder vil du komme inn omtrent overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...