Gå til innhold

Dual HK hva er best

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei... Du har et lite problem, amd sin dual plattform er den billigste, men den begynner å bli gammel, det spørs om ikke en P4, HT, 800 mhz fsb cpu er det beste valget (spesiellt overklokket)... Alternativet er opteron, men dette koster fleks. Xeon er også en mulighet, men dette blir da like dyrt og ikke like bra som opteron...

Hva slags applikasjoner er det du trenger cpu kraften til? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar

Flere ting, den skal kjøre en linux aplikasjon som er egenutviklet.

Ikke optimalisert :oops:, skal også være en www,mail,net,virus scanner, gw.

Dette tar ca 1 cpu i kraft, den andre cpu skal brukes til kompilering, beregninger.

Jeg har faktisk vurdert 2 maskiner, men plass forhindrer meg. En Opteron server kan bli interesangt senere pga 64 bit, men aplikasjoen er ikke optimalisert for dette enda.

Det jeg trenger er derfor er en tall knuser. En dual CPU vill gi meg dette plus stabilitet. Intels HT er av interesse, men den gir ikke noe denne sammen heng. 2 CPU :woot:

Hva slags hk cpu vill du anbefalle fra Intel?

Lenke til kommentar

Hvis pris er viktig, så velg f.eks. MSI K7D-L. Det er et AMD MPX dual kort som fortsatt er å få tak i. Du kan bruke XP CPUer, men risikerer å måtte kortslutte en bro for å få de til å virke i smp.

Tror K7D er å få for mellom 1000 - 1500 kr, og så kan du kjøpe noen billige XP CPUer til 500 - 600 pr stk. Kortet støtter 2GB uregistrert minne (slot 1 & 2) så du kan spare endel penger her også. Det blir en billig maskin med masse hestekrefter.

Denne tråden kommer sannsynligvis til å bli spammet av diverse eksperter som sier at dual er oppskrytt og P4 HT er tingen blablabla. Velger ikke å ta standpunkt til det, da du selv sier at du trenger dual. Regner derfor med du har gjort nok research selv.

Selv har jeg dual amd, og kommer aldri til å kjøpe noe annet enn dual neste gang. For noen dager siden kompilerte jeg KDE, kodet DivX -> SVCD og spilte StarCraft på Battle.net gjennom wine _samtidig_ uten problem. Du kan jo prøve det på en P4 HT maskin...

Husk imidlertid: Spiller du mye spill, så kan du la være å investere i en dual maskin for det er bortkasta penger...

Lenke til kommentar

Var under den oppfatning at du skulle ha noe nå jeg, og at pris var viktig for deg. Ingen av disse kriteriene rimer med at du ønsker å vente på et nytt brikkesett :wink:

Det måtte i så fall bli en Xeon- eller Opteron-variant, for jeg tviler på det kommer noen nye XP/MP Dual chipset for K7.

Lenke til kommentar

AMD 760MPX er for øyeblikket den eneste løsningen man får til en vettug pris. Personlig hadde jeg ventet til slutten av September (?) når NVIDIA kommer med nForce3 Pro (dual Opteron), men Opteron er selvsagt en god del dyrere enn MP-serien.

Asus har vel sluttet å lage sine A7M-D-kort (760MPX), disse var vel de beste. Ellers var MSI-kortet heller ikke ille. Tyan-kortene bør det i alle fall være mulig å få tak i, men de er litt dyrere.

Lenke til kommentar

Er du sikkert at du trenger absolut NØDvendig dual cpu ?

Hvis du vil kjøre mange aplikasjoner på en gang ... ok gjør det.

Men vi er bare mennesker og det går an å starte mange ulike probramer men hva så ? hvis du kan jobbe samtidlig på en eller max to programmer

på en gang ...

Det du er etter er for det første DYRT !!! HK og to CPU-er koster noen lapper altså.

Spørsmål er altså om den høye prisen gir samdidlig parralert høy ytelse ...

Er du villig å betale flere tusen lapper eXtra og få kun 10-15% bedre ytelse ? Med tiden så tapper du og mye mye mer verdi på en dual system

enn ting med en CPU.

Tenk nøye over forholde mellom pris og ytelse + verdi tapp.

For et halv år siden var jeg i din situasjon. Da valgte jeg å bygge selv en PC. Med processor en klasse bedre og RAID hardissker sparte jeg 4000.

Ikke tenk kun på DUAL CPU, i dag den raskeste CPU enten singel eller dual gir største fordeler i spill ... Du er ikke etter høgest mulig FPS i spill tror jeg ...

Og til slutt den største ullempen med en PC som har to CPU er selve pris på processorer ... den synker stadig og du skal tape penger - i DUAL CPU tilfelle skal du tape dobbelt så mye ...

Hvis jeg skulle kjøppe en kraftig og saftig "Work Station" i dag så skulle jeg glemme CPU i en stund og konsentrere meg på HK, HDD og RAM.

HK, HDD og RAM ikke faller ned i pris så fort som CPU og GPU.

Altås er du innteresert i min meining så her er hva skulle jeg gjøre ...

En CPU, Helst BARTON (512KB gir farta i programmer !) XP 2500-2800.

HDD i RAID 0 for den beste HDD ytelse - Harddisker med 8MB 7200rpm

og 8,5ms tilgangs tid. 2 HDD på 80GB for de diverse ting og to på 120-160GB for systeme og programmer er nok for ikke profesjonelle hjemme baserte arbeids stasjoner.

RAM - her tar jeg minst 1GB med DDR PC-3500-3700 og CL 2.

Selv har jeg en over to år gammel maskin :

ABIT KG-7 RAID

XP-2200 @ 2400

2xWD 120GB 8MB 7200 rpm RAID 0

2xWD 80GB 8MB 7200 rpm RAID 0

60GB IMB 2MB 7200rpm

40GB IBM 2MB 7200rpm

1GB 2x512MB DDR PC-2100 @ PC-2400

Radeon 9600 Pro 500600 @ 550700

Samtron 96 P

Som du ser ... min PC er ikke den beste til de nye og krevende spill ...

Men den er veldig kjappe til video redigering.

Jeg overfører nemlig filmer fra DV kamera på HDD og redigerer dem.

Her er det RAM og HDD som gjelder og ikke hastihet på CPU.

Lenke til kommentar

Pirka: No pun intended, men du har ikke skjønt hva dette dreier seg om :wink: Hvis du leser hva vedkommende skal bruke PCen til, så kommer du ikke med den anbefalingen du nettopp gjorde. Du satte nemlig sammen en kurrant spill-PC, og det er overhodet ikke interessant.

Men vi er bare mennesker og det går an å starte mange ulike probramer men hva så ? hvis du kan jobbe samtidlig på en eller max to programmer

på en gang ...

Noen bruker PCen til andre ting enn IRC og CS - ingen nevnt, ingen glemt...

Desertglow: Jeg har faktisk endel erfaring med MPX kort, og Asus sin iterasjon ble vel ikke direkte bra før revisjon 1.05++. Når det gjelder "beste" MPX kort, så er det helt avhengig av hva du vil ha. Hvis jeg kunne valgt idag, ville jeg tatt Iwill MPX2 men dette kortet får du mest sannsynlig ikke tak i :(

Selv vil jeg si K7D er bedre enn Asus sitt, både mtp oppgraderingsmuligheter og stabilitet. Jeg valgte selv et Gigabyte GA-7DPXDW+ kort pga at jeg ikke fikk tak i Iwill kortet, men er ikke spesielt imponert over Gigabyte'n. Så vil nok ikke anbefale det til andre...

Uansett; skal du shoppe MPX kort idag er det svært dårlig utvalg, så jeg tror MSI K7D-L er eneste alternativ. Greit å vite at det er et kurrant kort iallefall ;)

Lenke til kommentar

Det er riktig jeg trenger det NÅ, men siden dette er utviklings maskinen min så har jeg i dag en AMD Barton 2500+ med 3GB ram. Denne klarer ikke cpu trykket.

Jeg er fortsatt ikke noe klokere på hva som er best i dag. Tror nokk et brukt system med dual mp prossess kan gi meg noe mere ytelse for litt penger.

Det som er fristene er å vente på dual opteron å spare litt til. Jeg får se hva det blir til. Takker så mye for vetuge svar.

Noen som vet når dette kommer og hvor mye noe sånt koster.

Hva slags alternativer har jeg med Intel platform. Har ikke råd til Xenon prosessorer.

Lenke til kommentar

Ser forøvrig at komplett selger MSI K7D-L til nesten 1800 (!) For noen mnd siden kostet dette rundt 1100, men som alltid med datakomponenter som fortsatt har etterspørsel og er ute av produksjon, så stiger prisene raskt mot slutten av levetiden. Tror nok et bruktkjøp ikke er å forakte... :)

Lenke til kommentar
Ser forøvrig at komplett selger MSI K7D-L til nesten 1800 (!) For noen mnd siden kostet dette rundt 1100, men som alltid med datakomponenter som fortsatt har etterspørsel og er ute av produksjon, så stiger prisene raskt mot slutten av levetiden. Tror nok et bruktkjøp ikke er å forakte... :)

Sikker på at det ikke var noen B-vare du så da? For så lenge jeg har fulgt med på dual AMD kort har de ligget rundt 2k ... men har sunket noe de siste månedene.

Når det gjelder CPUer, så går det fint å bruke AMD XP'er i dual. Det eneste du trenger er å kortslutte to pinner på undersiden av CPUen, eller "male" over to kontaktpunker på oversiden av CPUen med elektrisk ledende lakk.

Derimot så må man huske på at AMD MPX ikke takler større enn 133Mhz FSB. Så om du skal bruke XP'er ... blir XP2600+ det største du kan bruke. En Barton f.eks vil ende opp med åkjøre på en langt lavere frekvens siden MPX ikke kan låse opp multiplieren for å motvirke den lave FSB frekvensen. ( www.itbutikken.no skal ha XP2600+/266FSB inne)

Men som med alle AMD'er .. så er det bare å multiplier-unlocke dem ... og så velge en høyere multiplier. Det går jo fint. Selv kjører jeg to stykk XP1700+ som MP2000+.

Lenke til kommentar

for å komme med litt spam :) : jeg har vært borti dual P4 med HT - alt ettersom du har programert, kan du få disse til å oppføre seg som enten 2 cpu'er, eller 4 cpu'er. si at du har 2*2,6 GHz - om du bruker dem som 4*cpu, ville jeg tro at det vil "tilsvare" 4*1,2 GHz. da kunne du brukt "3" cpu'er til tallknusing og den "siste" til andre saker og ting.

min erfaring er med 2*2,8GHz P4 - det virket som en prosess ikke fikk brukt mer en 50% av den ene cpu'en, men det gikk fint å starte 4 forskjellige prosesser som knuser tall - prøvte det med seti@home setiathome-3.03.i386-winnt-cmdline

Lenke til kommentar

Men en MEGET viktig ting å tenke på med HT er at HT IKKE IKKE IKKE IKKE IKKE IKKE er dual. Så absolutt ikke. HT kan ikke eksekverere kode fra to tråder samtidig, men to tråder kan bli tildelt CPU-tid samtidig. Det er en vesentlig forskjell. Bare fordi Windows Taskmanager viser to CPU-tids grafer, betyr det IKKE at man har noe i nærheten av dual.

Når da to tråder er tildelt CPU-tid, vil CPUen SELV velge instruksjoner litt sånn blandet fra "heran og deran". Kommer det så en interupt for eksempel (f.eks om nettverkskortet brått mottar data etc.) vil begge trådene stall'e.

Videre vil ikke HT bidra til at maskinen får noe bedre responstid, ei heller vil den kunne stenge av berserke tråder/prosesser på samme lette måte som et virkelig SMP-system. SMP (ekte dual, quad etc) er ikke det samme som "SMT" (kjøring av flere tråder, HT).

Men nå er vi på vei off topic. Skal vi "krangle" mer om dette, foreslår jeg at det lages en ny tråd. Så slipper vi å forsøple denne tråden.

Lenke til kommentar
Desertglow: Jeg har faktisk endel erfaring med MPX kort, og Asus sin iterasjon ble vel ikke direkte bra før revisjon 1.05++. Når det gjelder "beste" MPX kort, så er det helt avhengig av hva du vil ha. Hvis jeg kunne valgt idag, ville jeg tatt Iwill MPX2 men dette kortet får du mest sannsynlig ikke tak i :(

Selv vil jeg si K7D er bedre enn Asus sitt, både mtp oppgraderingsmuligheter og stabilitet. Jeg valgte selv et Gigabyte GA-7DPXDW+ kort pga at jeg ikke fikk tak i Iwill kortet, men er ikke spesielt imponert over Gigabyte'n. Så vil nok ikke anbefale det til andre...

Uansett; skal du shoppe MPX kort idag er det svært dårlig utvalg, så jeg tror MSI K7D-L er eneste alternativ. Greit å vite at det er et kurrant kort iallefall ;)

Ingen av MPX-kortene var vel særlig gode i første revisjon. Men Asus-kortene er uansett ikke i produksjon lenger, og man får vel heller ikke kjøpt de nye lenger. At MSI laget et godt dual-kort er det nok ingen tvil om.

Har selv brukt Gigabyte 7DPXDW+ i et års tid nå, og er heller ikke særlig imponert. Skal ikke legge ut masse om det, men ikke å anbefale. Gleder meg til å få inn nForce3 Pro :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...