LordArild Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hei Er på jakt etter ny bil, da den forrige er blitt kondemnert etter en kollisjon. Den forrige bilen var en Honda Civic 2001 1,4l. Får igjen rundt 80000 på forsikringen, og ser meg om etter en bil i det prisleie, men ikke noe særlig over. Jeg har ikke lyst på en bil med mye problemer, da inntektene fremover ikke er så store, da jeg er student, samtidig som den er god/morsom å kjøre. Er i utgangspunktet ikke superkresen på bil, men franske kjøretøy er utelukket. Kjører en del, ofte litt lengre turer, så kjørekomfort er noe jeg setter høyt. Håper jeg kan får litt input på hva som kan være fornuftig å velge. Jeg er i utgangspunktet avhengig av bil, så jeg venter nok ikke lenger enn jeg må før jeg kjøper noe. Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Hvordan bil er du på jakt etter? Liten bil? Stor bil? Bagasjeplass? Mine forslag Liten bil GOLF 4 1.6 105hk Stor bil AUDI A6 2,4 165hk -Stubba Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Kjøreegenskaper/komfort + driftsikkerhet + lave driftkostnader = Ford Focus? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27893064 Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 volvo s60 om du er flinkere til å prute enn meg. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hvordan bil er du på jakt etter? Liten bil? Stor bil? Bagasjeplass? Stor bil AUDI A6 2,4 165hk -Stubba Bil uten problemer og du drar frem en Audi a6? kjøp deg Mercedes om du skal ha en bil som ikkje detter sønd i tider og utider. 250d, 300tdt, 190D, 230E, 190E, 300E, alt kan anbefalest, dem andre kan være litt søndekjørte, det er vell så og si dei fleste 190E og no tildags viss eg tenker meg litt om.. men 250d e unstobable Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hvordan bil er du på jakt etter? Liten bil? Stor bil? Bagasjeplass? Stor bil AUDI A6 2,4 165hk -Stubba Bil uten problemer og du drar frem en Audi a6? kjøp deg Mercedes om du skal ha en bil som ikkje detter sønd i tider og utider. 250d, 300tdt, 190D, 230E, 190E, 300E, alt kan anbefalest, dem andre kan være litt søndekjørte, det er vell så og si dei fleste 190E og no tildags viss eg tenker meg litt om.. men 250d e unstobable Ønsker å ikke hakke ned på deg, men det skinner relativt godt igjennom at DU har en tydelig agenda, DU er Mercedes fan. Mercedes er sikkert verdens beste bil i dine øyne, det betyr likevel ikke at det kun finnes en reel bil for alle andre. Jeg hadde iallefall ikke tatt for mye råd fra enn som kun anbefaler Mercedes E-klasse W124 til alt og alle, da det mer fremstår som du vil fremre din interesse for bilen, istedenfor å faktisk hjelpe. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Hvordan bil er du på jakt etter? Liten bil? Stor bil? Bagasjeplass? Stor bil AUDI A6 2,4 165hk -Stubba Bil uten problemer og du drar frem en Audi a6? kjøp deg Mercedes om du skal ha en bil som ikkje detter sønd i tider og utider. 250d, 300tdt, 190D, 230E, 190E, 300E, alt kan anbefalest, dem andre kan være litt søndekjørte, det er vell så og si dei fleste 190E og no tildags viss eg tenker meg litt om.. men 250d e unstobable Ønsker å ikke hakke ned på deg, men det skinner relativt godt igjennom at DU har en tydelig agenda, DU er Mercedes fan. Mercedes er sikkert verdens beste bil i dine øyne, det betyr likevel ikke at det kun finnes en reel bil for alle andre. Jeg hadde iallefall ikke tatt for mye råd fra enn som kun anbefaler Mercedes E-klasse W124 til alt og alle, da det mer fremstår som du vil fremre din interesse for bilen, istedenfor å faktisk hjelpe. eg anbefaler en bil, poengterer den opp i mot andre og får et resultat. Ser ikkje problemet ditt. Joda, er Mercedes entusiast, bil entusiast generelt. Men folk spør ofte etter biler med følgende kriterier; Kjøre egenskaper Driftssikkerhet. 20-100k W124, w211 er vell heller da gode alternativ? Endret 16. april 2011 av Priim Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Driftsikkerhet? http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mercedes-benz/e-class-w124-1985/?section=bad http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mercedes-benz/e-class-w210-1995/?section=bad Ja bilene går langt, men ikke helt uten vedlikehold og bytte av slitedeler, og det koster. Kjøreegenskapene er jo opptil den enkelte og bestemme selv hva en foretrekker, vist en foretrekker seng på hjul, ja da velger enn Mercedes. Ønsker enn en bil som er tight og fin i svingene, ja da velger man noe annet. Du som har så peiling, kan vel underrette oss hva deleprisene er, hvor høyt drivstoffforbruket og hvor mye de koster å forsikre samt fikse på verksted. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Driftsikkerhet? http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mercedes-benz/e-class-w124-1985/?section=bad http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mercedes-benz/e-class-w210-1995/?section=bad Ja bilene går langt, men ikke helt uten vedlikehold og bytte av slitedeler, og det koster. Kjøreegenskapene er jo opptil den enkelte og bestemme selv hva en foretrekker, vist en foretrekker seng på hjul, ja da velger enn Mercedes. Ønsker enn en bil som er tight og fin i svingene, ja da velger man noe annet. Du som har så peiling, kan vel underrette oss hva deleprisene er, hvor høyt drivstoffforbruket og hvor mye de koster å forsikre samt fikse på verksted. www.bruktbildeler.no Min e230 bruker vell ca literen på blandetkjøring. Forsikring er ikkje så gale, så lenge det ikkje er 190, 300te/td. Tar du en bil som er mer en 7-10 år på et merkeverksted er du en idiot. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Audi og Mercedes? Snakk om driftsikkerhet du.. Er vel greit så lenge man driver verksted selv. Jeg liker å kjøre biler, ikke ha dem på verksted Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 www.bruktbildeler.no Du argumenterer altså med at det er billig med bildeler til Mercedes, så lenge det er brukt? Du er klar over at alle biler har et marked for brukte deler? Har du noengang prøvd å fått et verksted til å bytte en del for deg som ikke er kjøpt hos dem, og ikke er brukt. Tror neppe de ville ha stått ansvarlig for det som skulle gå galt innen rimelig tid. Min e230 bruker vell ca literen på blandetkjøring. 1 liter på hva? Går utifra mila. Med din optimisme/kjørevane kan en fint kjøre en Ford Focus eller Golf som er nevnt tidlgiere ned på 0,6l mila på blandet kjøring. Forsikring er ikkje så gale, så lenge det ikkje er 190, 300te/td. Jeg sjekket hva årspremien ble med delkasko på en Mercedes Benz E230 1996 og en Ford Focus Trend 1.6 2000. Med mine egne forusetninger, 20 år osv, fikk jeg følgende: Focus: 9356 E230: 14518 En relativt vesentlig forskjell for en student vil jeg si. Tar du en bil som er mer en 7-10 år på et merkeverksted er du en idiot. Jeg har aldri nevnt noe om merkeverksted, og uansett så er ikke "vanlig" verksted akkurat veldig billig det heller. Mer om Ford Focus: http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/53 (forskjellen til W210 er slående, omtrent dobbelt så mye feil og doble priser) http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/ford/focus-1998/? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 www.bruktbildeler.no Du argumenterer altså med at det er billig med bildeler til Mercedes, så lenge det er brukt? Du er klar over at alle biler har et marked for brukte deler? Har du noengang prøvd å fått et verksted til å bytte en del for deg som ikke er kjøpt hos dem, og ikke er brukt. Tror neppe de ville ha stått ansvarlig for det som skulle gå galt innen rimelig tid. Min e230 bruker vell ca literen på blandetkjøring. 1 liter på hva? Går utifra mila. Med din optimisme/kjørevane kan en fint kjøre en Ford Focus eller Golf som er nevnt tidlgiere ned på 0,6l mila på blandet kjøring. Forsikring er ikkje så gale, så lenge det ikkje er 190, 300te/td. Jeg sjekket hva årspremien ble med delkasko på en Mercedes Benz E230 1996 og en Ford Focus Trend 1.6 2000. Med mine egne forusetninger, 20 år osv, fikk jeg følgende: Focus: 9356 E230: 14518 En relativt vesentlig forskjell for en student vil jeg si. Tar du en bil som er mer en 7-10 år på et merkeverksted er du en idiot. Jeg har aldri nevnt noe om merkeverksted, og uansett så er ikke "vanlig" verksted akkurat veldig billig det heller. Mer om Ford Focus: http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/53 (forskjellen til W210 er slående, omtrent dobbelt så mye feil og doble priser) http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/ford/focus-1998/? Rart det der med forsikringen, min 1991 E230 koster meg snaue 4000 kr i året, er 19 år og bilen står registert på meg. Deler kan kjøpest uorginale, brukte eller ubrukte alt etter kvalitet på delen, og Mercedes orginal deler er kjent for kvalitet, når eg skifter deler på min bil er det alltid den lokale skraphandleren som blir besøkt fyst, men du må ha kunnskap til kvalitet på delen, kjøper andre deler hos BOS om dem trenger og være orginale, ellers er det mye uorginale deler eller tysk/polsk importerte deler. Et vanlig verksted er like dyrt uansett ka bil du har. I og med at en ford focus i fra 2000 som du poengterer ofte er kjørt ca 200.000 og trenger ny registerreim så koster det 7-10k og få skiftet, og ford er jo kjent for fiks og repareres daglig. Ser poenget ditt at Mercedes er dyre biler og ha, men viss du ser stort på det er det ikkje dyrare en noke anna. Dem er dyre i innkjøp og bruker litt mer bensin en andre biler, men det vil eg sei at du sparer deg i at du har en kvalitetsbil som du alltid kan stole på. en bil handler trossalt om og komme seg i fra A til B. Dei fleste som har en bil driter i kor masse den bruker på mila. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hvor høy forsikringspremien ble på meg er forsåvidt ikke så relevant som differansen på de 2 bilene. Det kom vel ganske tydelig frem fra statistikken jeg viste til at Mercedesene ikke er en kvalitetsbil du kan stole på. Og Ford Focus til under 80 000 har da gått langt kortere enn 200 000, kjapt eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27965708 Mercedesene dine derimot, de har som regel gått 200 000km + rævkjørt av ungdommer de siste årene (dog ingen regel, du finner gode eksempler av E-klasse til under 80 000, men utvalget er langt dårligere). Ja bil handler om å komme seg fra A til B, men så langt du ikke faktisk har noe annet enn påstander å vise til, tror jeg faktisk de fleste idag bryr seg om drivstoffutgifter. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 at en Mercedes har gått 200 eller for gjerne den saksskyld 500k har eg aldri sett på som et problem, siden girkassen og motoren sjeldent er det som stopper dissa bilane. Men som eg har sagt, 300td, 300TE, 190E er dem som er rompekjørt av idioter og anna pjusk, C-klasse er vell heller ikkje mykje og skrive heim om. Men 230, 220, 200 helt relevante biler, 250d om en vil ha panservogn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 at en Mercedes har gått 200 eller for gjerne den saksskyld 500k har eg aldri sett på som et problem, siden girkassen og motoren sjeldent er det som stopper dissa bilane. Men som eg har sagt, 300td, 300TE, 190E er dem som er rompekjørt av idioter og anna pjusk, C-klasse er vell heller ikkje mykje og skrive heim om. Men 230, 220, 200 helt relevante biler, 250d om en vil ha panservogn. Nå består bilen av mer enn motor og girkasse. Blant annet så står akslingene og resten av understellet for 33% av feilene på W210. Det at 300td og 300TE og 190E er rompekjørte biler, og ikke resten av e-klassen. Får stå på din regning, da dette er nok mer enn oppfattning du har fått av en kompis og som egentlig ikke er særlig dokumentert. TS har gitt inntrykk av at han ikke er intressert i Mercedes, og likevel pøser du på med det du har lært av kompisen din. eg anbefaler en bil, poengterer den opp i mot andre og får et resultat. My ass, du anbefaler forsatt Mercedes ja til tross for flere grunner. Lenke til kommentar
3Maldini Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Driftsikkerhet? Har du noen gang kjørt merce eller sitter du bare og spyr ut galle? Fint om du kan vise en bil som ikke trenger vedlikehold. Forklar hvorfor Merce er den mest populære bilen blandt drosjesjåførene, er det pga drosjesjåfører tjener seg søkkrike når arbeids bilen er på verksted, slik at de ikke får jobbet? Eller er det at de(mercedesene), så og si aldri er på verksted, slik at drosjesjåførene slipper mega tap pga bil på verksted? Mon tro hva som er riktig. Til trådstarter så har du rimelige Opel som Vectra og Astra og evt Corsa , samt Golf og Volvo som har blitt nevnt her. Mazda Mx5 kunne kanskje vært kult?(Ikke noen vinter bil da) Du kan også finne en del bil kupp hvis du går på bilauksjon osv. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) IT-henrik, argumentene dine er omtrent like usaklige som charlie sheen. og kompis meg her og kompis meg der, har vell ikkje snakka om noken kompis? har basert på egne erfaringer sett at Mercedes er slitesterke biler, og da snakker eg om w124, du drar frem 211 som er det dårligeste Mercedes har produsert noken gang. Greit nok, du liker tydligvis ikkje Mercedes, har derfor en mistanke om at du aldri har kjørt, vær i nærheten eller har eigd en Mercedes. Trådstarter har aldri avvist Mercedes, og eg anbefaler Mercedes forde Mercedes er en bil som passer til dei kriteriene som eg oppfatter at trådstarter spør etter. Så at du får nerd rage er vell heller bare ditt problem Endret 18. april 2011 av Priim Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Som sagt, det finnes ingen tvil om at Mercedes motor + kasse går langt, kanskje lengre enn noe andre alternativer. Men det betyr ikke at de kjører 400 000km uten vedlikehold eller med gratis vedlikehold. Ja taxisjåførene investerer en del i bilen når de kjøper den, men jeg skal garantere deg, de investerer nesten det samme på bilen i etterkant for å holde den på veien, i form av servicer, bytting av slitedeler og generelt vedlikehold. Det jeg mener dere tar for gitt er hvor dyrt vedlikehold er på disse bilene, delene er dyrere og 90% av befolkningen har ikke kompentanse til å skru på bilene og da er det synd at det er generelt dyrere å gå på verksted med en Mercedes, enn en f.eks. enn Ford eller Opel. Jeg har ikke noe problem med Mercedes, har eid en W211 i kort tid, men bytta den ut pga. dårlig research av vedlikeholde ville koste meg. har basert på egne erfaringer sett at Mercedes er slitesterke biler, og da snakker eg om w124, du drar frem 211 som er det dårligeste Mercedes har produsert noken gang. Du har sett at de er slitesterke biler, alright da må det jo stemme. Noen hevder i en bok datert 2000 år tilbake i tid at de så en mann gikk på vannet, men det må jo stemme, de har jo sett det! (PS! Det var du som dro frem W210) Vist din argumentering har gått over på at noen skal kjøpe en Mercedes fordi "nerd rager" og hater Mercedes, så foreslår jeg at du gir deg det (så sant du ikke har noe relevant å vise til, og da snakker vi ikke om hva du har sett, da du tydeligvis er blind). Du tar ikke nei for et nei :-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Om mercedes er driftsikkert eller ikke er en diskusjon jeg ikke skal begi meg ut på, men jeg har vel ett inntrykk av at eldre mercedes går og går... Når det kommer til trådstarters førstepost, så ser jeg han har eid en Civic. Trenger man ikke større bil, så ikke kjøp en større bil. Større bil betyr i hovedsak mer og drasse på (med tanke på vekt) og krever større motor som igjen ofte drar mer suppe. Siden trådstarter også er student, og kanskje ikke har all verdens og rutte med, så ville jeg valgt en så liten bil som mulig, med minst mulig km. på telleren. Er man ute etter å vise seg frem, så faller jo kanskje fornuftige biler som Toyota/Mazda etc. bort, men personlig ville jeg nå heller hatt en nyere hel og pen liten Toyota som er relativt frisk i avsparket, fremfor en eldre mercedes. Gamle mercedes er ikke spesielt "sexy" uansett synes jeg, og da mener jeg det er bedre å velge noe smått og godt Her er noen biler jeg kanskje ville vurdert i TS sitt tillfelle: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27852476 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27720762 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28042561 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27775256 Her har jeg vert litt "dristig" og valgt ut noen biler som kanskje også er litt småspennende i den prisklassen. (ikke alle) Er man enda mer fornuftig, så finnes det også andre utgaver av merkene over som ikke fremstår som like "populære". Er masse å velge i til den prisklassen, men let etter biler som koster oppunder 100.000,- på finn, da det ofte finnes prutningsmonn EDIT: Ikke finn på og kjøp deg en Golf i den prisklassen med 1.6 bensinmotor. Dette er triste saker. Har selv eid en 2002 Golf 1.6 bensin og det er bare en tragisk motor. Vel i såfall en 1.9TDI hvis du velger en Golf i den klassen. Endret 19. april 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Som sagt, det finnes ingen tvil om at Mercedes motor + kasse går langt, kanskje lengre enn noe andre alternativer. Men det betyr ikke at de kjører 400 000km uten vedlikehold eller med gratis vedlikehold. Ja taxisjåførene investerer en del i bilen når de kjøper den, men jeg skal garantere deg, de investerer nesten det samme på bilen i etterkant for å holde den på veien, i form av servicer, bytting av slitedeler og generelt vedlikehold. Det jeg mener dere tar for gitt er hvor dyrt vedlikehold er på disse bilene, delene er dyrere og 90% av befolkningen har ikke kompentanse til å skru på bilene og da er det synd at det er generelt dyrere å gå på verksted med en Mercedes, enn en f.eks. enn Ford eller Opel. Jeg har ikke noe problem med Mercedes, har eid en W211 i kort tid, men bytta den ut pga. dårlig research av vedlikeholde ville koste meg. har basert på egne erfaringer sett at Mercedes er slitesterke biler, og da snakker eg om w124, du drar frem 211 som er det dårligeste Mercedes har produsert noken gang. Du har sett at de er slitesterke biler, alright da må det jo stemme. Noen hevder i en bok datert 2000 år tilbake i tid at de så en mann gikk på vannet, men det må jo stemme, de har jo sett det! (PS! Det var du som dro frem W210) Vist din argumentering har gått over på at noen skal kjøpe en Mercedes fordi "nerd rager" og hater Mercedes, så foreslår jeg at du gir deg det (så sant du ikke har noe relevant å vise til, og da snakker vi ikke om hva du har sett, da du tydeligvis er blind). Du tar ikke nei for et nei :-) som du sikkert ser selv står der 211. Men faktumet at Mercedes er så vanvittig myre dyrere og ta på et "vanlig" verksted er bare myter, siden dem stortsett bruker bilxtra deler som orginaldeler, rart at du sier det; Gå på finn.no du veit der folk flest ser på biler. klikk på bil biler til salgs Avansert søk eg valgte og søke på biler over 400k km Resultatet; # Audi (7) # BMW (3) # Cadillac (2) # Chevrolet (12) # Chrysler (1) # Citroen (3) # Dodge (1) # Ford (7) # Land Rover (1) # Mazda (1) # Mercedes-Benz (111) # Mitsubishi (2) # Morris (1) # Nissan (3) # Opel (7) # Peugeot (4) # Subaru (3) # Toyota (25) # Volkswagen (18) # Volvo (27) Janei sjå der ja, 111 Mercedeser, 7 forder uten og sjekke det noke meir nøye opp tviler eg på at det er Ford Focuser. Har selv god innsikt i et "nøytralt" bilverksted siden eg er endel der då eg ikkje er på sjøen for og jobbe litt på et prosjekt eg har gående. Med mindre det er spesielle ønsker, så bruker dem Bilxtra deler på bilene, dei delane er omtrent samme pris på uansett bil. Siden definisjonen av en orginal del er gått i fra "OEM" til og kunne matche egenskapen til en "OEM" Orginale Mercedes deler som du får til dømes hos BOS er dyrt. men en så gammel bil trenger ikkje det. Så det at det er så "dyrt" og ha service på en Mercedes er bare nok ei myte. Og som poengtert i min høgtståande statiskeundersøkelse, så går en del mercer langt lengre en dei fleste andre biler, men det har jo såklart ingenting med driftssikkerhet og gjøre, det er bare tilfeldighet Skjønner at du har vært uheldig med din w211, du er ikkje den einaste der. Men det er alt etter ka 211 du kjøper, foretrekker 220 her. Men igjen, 211 er ikkje en dyrere bil og eige en ein anna bil i fra samme årstall, litt dyrere i innkjøp, men det er mer på en Mercedes som varer lengre en på en Ford. Og joda, mange bruker mye penger på dissa bilane men tenk på kor mange milliona du måtta ha putta i en Ford Focus for og få den til og gå 650k? måtte ha skifta motor, karroseri, drivverk og alt sånt etter 300k oisann då har du visst en ny bil. faktumet at 210 var en bil som ødela alt av ry Mercedes hadde er jo ingen hemmelighet, så det skal ikkje benektes, anbefaler aldri 210. men 211 er praktfull Endret 19. april 2011 av Priim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå