Gå til innhold

ATI 9800Pro, DirectX 9 og 64-bits farger


Athelas

Anbefalte innlegg

Jeg har letet rundt på nettet nå en stund etter informasjon om dette. Så vidt meg bekjent så støtter DirectX 9 64bits fargedybde, (mot det som før var max 32-bit/true color).

Er det noen som har peiling på om 9800Pro støtter 64bits farger, og evt. om man trenger ny skjerm for å få utnyttet dette?

 

Athelas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Det er det jeg ikke er helt sikker på... HL2 og Doom3 kan jo virke som blir å støtte det...

Jeg har venta lenge på denne fargerevolusjonen, så det er spennende å se at noe skjer...(dx9)

Flere synspunkter?

 

Athelas

Lenke til kommentar
Det finnes vel ikke skjermer som støtter dette, så da faller det jo i fisk...

 

For å si det sånn, skjermen vet ikke forskjell på 1 eller 64 bits fargedybde. Den bare får signalene fra skjermkortet som er gjort om fra digitale signaler til analoge. Ergo kan man ha så mange farger man vil ha på en skjerm. Det er det samme som med TV'en i stua di det...

Lenke til kommentar

Alle DX9 kort støtter float point precision, det er en av de største nyhetene i DX9. Float point frecision gir mye mer dynamik. Med vanlig 32bit farger har man f.eks kun 256 verdier av grønt, mens vi kan oppfatte flere millioner.

Radeon R(V)3x0 kjører full presisjon på de spillene som støtter det, FP24 (96bit output). GeForceFX kan kjøre INT12, FP16 og FP32 (128bit).

Doom3 vil støtte float point precision, men etter det jeg har hørt vil ikke forskjellen være så stor der siden spillet ikke er utviklet for det i utgangs punktet.

Lenke til kommentar
Alle DX9 kort støtter float point precision, det er en av de største nyhetene i DX9. Float point frecision gir mye mer dynamik. Med vanlig 32bit farger har man f.eks kun 256 verdier av grønt, mens vi kan oppfatte flere millioner.

Radeon R(V)3x0 kjører full presisjon på de spillene som støtter det, FP24 (96bit output). GeForceFX kan kjøre INT12, FP16 og FP32 (128bit).

Doom3 vil støtte float point precision, men etter det jeg har hørt vil ikke forskjellen være så stor der siden spillet ikke er utviklet for det i utgangs punktet.

 

Aha! Det var nettopp dette jeg tenkte på!

Tusen takk!!! :yes:

 

Athelas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...