magneman Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hei. Skal ha framføring om en liten stund i Vg3-faget Politikk og menneskerettigheter. Min oppgave er som følger: EU og Verdens handelsorganisasjon (WTO) satser sterkt på en liberal frihandelspolitikk. Diskuter om disse organisasjonene er en del av problemet eller en del av løsningen i miljøpolitikken. Har tenkt litt på dette, blant annet har jeg tenkt å drøfte at mer frihandel fører til økt forurensning av to grunner: For det første vil det bli økt handel på tvers av landegrensene, noe som fører til økt utslipp som følge av transport. For det andre vil lavere priser (som frihandelen fører til) gjøre at flere forbrukere kjøper flere varer. Produksjonen blir derfor større, noe som igjen fører til større forurensning. Føler at jeg trenger litt hjelp med tanke på hvordan disse organisasjonene selv kan bidra til å redusere utslippene, ettersom jeg ikke har funnet noe rent konkret om dette enda. Hadde også satt pris på eventuelle tanker dere har om andre ting jeg kan ta med, eller kilder jeg kan bruke. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Kan man ikke gjøre det så enkelt å si: Øke båndbredden til det norske folk (Dermed kjøper flere ting digital.) Momsfritak på digitale varer (Desvere snakkes det om til sommeren må flere utlanske selvskap betale moms til norge). Hjelpe folk å selge varer brukt, gi flere tilatelser eller penger til folk som lever av brukthandel. Velge Elbiler/Tog som transport? Kanskje iditotisk forslag, men øke priser i varer i butikkene? Følge elkjøp og lefdal (Som driver med prisjuks?) Øke returretten til 120 dager i butikk? Kreve markering av varer som forurenser ekstra mye? (Typisk kina produkter) Sessielt gi lED pærer lavere pris siden det sparer miljøet. Bare noen raske eksempeler. Endret 5. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Har tenkt litt på dette, blant annet har jeg tenkt å drøfte at mer frihandel fører til økt forurensning av to grunner: For det første vil det bli økt handel på tvers av landegrensene, noe som fører til økt utslipp som følge av transport. Utgifter som følge av transporten er bare en del av det totale utslippet. Du må ta med den totale "utslippsbelastningen". Å dyrke noe et sted og så transportere det kan generere mindre utslipp enn å dyrke det der det skal selges. Se for eksempel på tomater. De kan dyrkes i Norge, men er avhengig av drivhus. Disse drivhusene må varmes opp og dette krever strøm, strøm som til dels blir produsert av kullkraftverk i Danmark. Alternativet er å dyrke dem uten drivhus i Spania og frakte dem til Norge. I tomat-tilfellet gir transport betydelig lavere utslipp enn å produsere dem i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå