petrine91 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Hei! Om et par mnd skal jeg ha fagprøve i IKT servicefag, etter å ha vært lærling på rådhuset i en kommune i snart 2år. Jeg har fått beskjed om at jeg kan være med på å lage oppgaven vi skal sende inn til vurdering hos fagprøvenemnda(?), som da mest sannsynlig blir oppgaven til fagprøven min. Den kommer til å bestå av å opprette en server og et par-tre klienter med DNS,DHCP,printer og backup løsning osv.. Pluss at jeg skal lage en brukerveiledning til brukerne. Så har jeg fått beskjed om å finne på en tilleggsoppgave,slik at oppgaven blir stor nok til at de som vurderer den kanskje ikke legger til noe mer. Noen som har noen gode forslag? Veldig greit om det er noe som er lett å snakke om/forklare når jeg skal presentere det og at det er litt rettet mot servicedelen i faget. Endret 6. april 2011 av petrine91 Lenke til kommentar
tor1986 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 husk at du også skal kunne hms på en dataarbeidsplass. Jeg har akkurat hatt min fagprøve, og fikk da som en del av oppgaven å beskrive hms. Litt stikkord angående andre deler av prøven: Risikovurdering, Logisk/fysisk sikring av data. Kostnader og innkjøp av utstyr. Lover og regler på jobben. Husk at du også må dokumentere underveis, og begrunne de valgene du tar. Begrunne er viktig, slik at de ser at du vet hva du gjør, og hvorfor du tar de valgene du tar.. Fikk beste karakter selv, men det var på grunn av hard jobbing, overtid og helgejobbing.. Oppgaven min var i hovedsak og sette opp et fiktivt kursrom, med server og testklient.. Jeg skulle sette opp alt fra bånn av, bla og hente inn priser, sette opp domene med nett aksess osv. Husk på Group Policy. Det er nok ikke et krav på prøven, men fint om du kan si litt om det på fremføringen Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) Du kan sette opp en server for tanking av image, f.eks? Husker selvfølgelig ikke hva den programbiten heter fra Microsoft. Det går ann å bruke SMS til det også men det er veldig kompliserte greier. Endret 13. april 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
petrine91 Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Takk for tips! Lenke til kommentar
petrine91 Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Om noen hadde skrevet hva de fikk spørsmål om, eller hva jeg burde lese på nå i forveien og som jeg må kunne en del om så hadde det vært supert:) Føler ikke jeg har lært veldig mye her jeg har vært lærling,så er greit å vite hva jeg må kunne,så jeg kan lese meg til det før prøven. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Spørsmål? Selge oppgaven er vel rimelig standard og spørsmålene for man i forhold til sin egen oppgave. Lenke til kommentar
petrine91 Skrevet 3. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2011 Ja,men de spørr jo om ganske generelle ting av og til har jeg fått intrykk av. Som f.eks hva som er forskjellen på en hub og switch, hvilket lag i OSI modellen man finner TCP/IP osv. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Ja,men de spørr jo om ganske generelle ting av og til har jeg fått intrykk av. Som f.eks hva som er forskjellen på en hub og switch, hvilket lag i OSI modellen man finner TCP/IP osv. Men dette kommer vell helt ann på oppgaven og hvor man har vært lærling ? Lenke til kommentar
petrine91 Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Ja,men de spørr jo om ganske generelle ting av og til har jeg fått intrykk av. Som f.eks hva som er forskjellen på en hub og switch, hvilket lag i OSI modellen man finner TCP/IP osv. Men dette kommer vell helt ann på oppgaven og hvor man har vært lærling ? Ja,gjør vel igrunn det,så får bare ta det som det kommer:) Har fagprøve neste uke! Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Ja,men de spørr jo om ganske generelle ting av og til har jeg fått intrykk av. Som f.eks hva som er forskjellen på en hub og switch, hvilket lag i OSI modellen man finner TCP/IP osv. Men dette kommer vell helt ann på oppgaven og hvor man har vært lærling ? Ja,gjør vel igrunn det,så får bare ta det som det kommer:) Har fagprøve neste uke! Ja du får ha lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå