TSP Skrevet 5. april 2011 Rapporter Del Skrevet 5. april 2011 Jeg skal redigere en teaterforestilling. To av kameraene var DV-kameraer som gir meg materiale i .avi med oppløsning 720x576 med 1.4587 i "pixel aspect ratio". (16:9 Pal) Det tredje kameraet var et HD-kamera jeg tror var fra Sony. Dette ga meg .MTS-filer som er i oppløsning 1440x1080 (16:9) og med pixel aspect ratio på 1.3333. Hva bør jeg gjøre med de nevnte .MTS-filene i forkant av redigeringen? Bruker Premiere Pro til å redigere med. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. april 2011 Rapporter Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Skal ikke være nødvendig å gjøre noe med filene på forhånd. Det eneste du må velge er om du vil oppkonvertere materialet fra de to SD kameraene til HD 1920x1080p, men det bør du teste kvaliteten på først. Ellers må du redigere alt sammen så det blir eksportert i SD kvalitet. Alt materialet er i 16:9 så det skal ikke være noe problem. Men hvis f.eks 1440x1080 fra Sony kamera virker sammenklemt/strukket så finner du kanskje løsningen i disse to linkene. http://tv.adobe.com/...l-aspect-ratio/ http://help.adobe.co...AD102524Ea.html Endret 5. april 2011 av arthon Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. april 2011 Jeg tror jeg går for å bruke Adobe Media Encoder til å gjøre om til Pal 720x576, men jeg er noe usikker på om jeg skal velge progressive eller ikke progressive-preseten? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. april 2011 Rapporter Del Skrevet 5. april 2011 Progressivt gir alltid best resultat på ferdig produkt så TV eller DVD spiller som du skal bruke til avspilling slipper å gjøre deinterlace jobben. Men siden du stiller spørsmålet; Er kameraene du har brukt progressiv eller interlaced video kameraer? Hvis de er progressive så er det jo ikke en problemstilling som er verdt å tenke over engang. Ikke noe vits i å lage interlaced materiale av progressiv originalopptak. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2011 Hoi, sent videre svar fra meg. Har bare brukt en noenlunde fungerende eksport av opptaket under redigering. Kameraet som tok opp i HD var et Sony Handycam HDR-Cx115. Jeg har forsøkt en del eksport-innstillinger i Premiere Pro nå, men jeg får liksom ikke den SD-kvaliteten jeg forventer uantsett hva jeg gjør, i alle tilfeller ser SD-eksporten konsekvent dårligere ut enn originalversjonen. Jeg har prøvd å sammenligne hvordan HD-materialet ser ut i vlc når jeg har skalert ned vinduet til å matche størrelsen på output-vinduet i Premiere Pro og jeg kan se at det er bedre i VLC selv om jeg tar eksporten i Premiere Pro på det høyeste. Hvorfor kan jeg ikke få den samme nedskalerte kvaliteten under eksport som jeg ser i VLC? Eller gjør VLC noe magi som ikke er mulig under eksport? Noe forvirret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå