Gå til innhold

Macro blits til Canon, hvem av disse bør jeg ta?

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider bestemt meg for å begynne med macro fotografering med mitt speilrefleks kamera men da trenger jeg også nye linser og blits.

Har sett på 2 alternativ fra Canon, Ring Lite MR-14EX og Canon Macro Twin Lite MT-24EX. Hva ville dere med erfaring ha valgt av disse? MR-14EX får jeg for 3300,- mens MT-24EX koster meg 5000,-

Er enda litt usikker på hvilken linse jeg skal gå for men regner med at det blir Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM som første linse i alle fall.

Kom gjerne med andre forslag til blitser dersom dere mener jeg kan få noe bedre for pengene

På forhand takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke uttale meg om det første der, men det objektivet jeg har brukt mest, og hatt mye glede av er Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Jeg har også Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro for Canon, den er veldig bra...men en del større å dra med seg da. (Men de utfyller hverandre, hvert til sin bruk)

Lenke til kommentar

Blitsene du vurderer har i utgangspunktet to forskjellige oppgaver, hvilken type macrofotografering er du skal drive med ?

Du burde legge med linker til produkter du vil ha omtale om, er ikke alle her som gidder å lete frem til spesifikke produkter selv og da faller svarprosenten betraktelig :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei Randi, har sett på noen av bildene dine, de er skikkelig flotte :)

Nautica, ja der ser du hvor lite man vet :) Jeg har i utgangspunget tenkt å ta bilder av småkryp men regner med at det blir alt mulig rart jeg kan få fine marcro bilder av. Derfor tenkte jeg EF 100mm f/2.8L Macro IS USM kunen være en grei start (så kan den jo brukes til mye annet)

Beklager det med linker, her er de:

Canon Macro Ring Lite MR-14EX

og

Canon Macro Twin Lite MT-24EX

Lenke til kommentar

Kanskje starte med objektiv for å så se om du har behov for blitz eller ikke :innocent:

Kommer vel nesten ikke unna blitz ved makrofotografering ;)

Men ja, kanskje greit å starte med objektiv for å se ann behovet :)

Edit: Hadde jeg kunnet velge mellom de to hadde jeg garantert gått for MT-24EX.

Endret av egilrs
Lenke til kommentar

Jeg bruker faktisk aldri blitz til macro fotografering. (Det må være vanskelig...dessuten krever skikkelig close-up studie at man fokuserer manuelt og da er det bra med godt dagslys) Men jeg forstår jo at noen har behov for å fotografere når eller der det ikke er dagslys...

Lenke til kommentar

Jeg snakket litt med ei dame som drev på med macro fotografering, hun mente at jeg kom til å trenge en god blits beregnet på dette. Desverre var det ikke tid til noen lang og utdypende samtale om tema. Jeg kunne selvfølgelig vente med blitsen men på den andre siden får jeg feks MT-24EX 3000kr billigere enn det JP skal ha for den.

Nautica, hvilke forskjellige behov vil de to blitsene jeg har satt opp dekke?

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Det er vel opp og ned på behovet til hver enkelt når det kommer til bruk av blitz under makrofotografering.

Personlig ser jeg veldig ofte behovet, også da jeg gjerne driver med håndholdt makro eller hvor det rett og slett er for lite lys eller man ikke ønsker at bakgrunnen skal bli helt overeksponert.

Min løsning er blitzen av kameraet, dog gjerne med en softbox e.l. hvis jeg har det tilgjengelig.

For TS sin del - kunne jeg fått MT-24EX såpass billig og jeg var interessert i makro hadde jeg ikke vært i tvil - den kan uansett selges igjen. Jeg hadde dog gått for ett objektiv først og sett ann behovet ;)

Lenke til kommentar

Da blir det MT-24EX sammens med EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Skulle blitsen bli liggende urørt i skuffen berger jeg sikkert pengene mine på bruktmarkede. Oppgraderer mitt 50D til 7D med det samme jeg er i gang :) Så får heller telelisen 50-500m ligge på hylla en stund til

Da er det bare å se frem til mange dager med frusterasjon før man får dette til :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på MT-24EX, men for å bruke 14EX med 100mm f/2.8L IS USM Makro må du også ha en adapter ved navn Macrolite Adapter 67. Meget mulig du må det også med 24EX. Jeg sleit skikkelig med å få fatt i en slik adapter i Norge, og måtte til slutt bestille en fra Adorama. Selv ikke Canon Norge kunne skaffe meg en, og der i gården har jeg bedre forbindelser enn de fleste. ;)

Lenke til kommentar

Der har du selvføleglig et poeng Aetuis. På JP sin side står det om MT-24EX: Kan kobles till alle Canon EF makroobjektiver (EF 180mm f/3.5L krever Macro Lite Adapter 72C)

Jeg kan vel da gå ut i fra at det passer uten adapter? Får uansett prøve det i butikken i kveld eller i morgen

Edit: I følge dette fra The-Digital-Picture burde det gå greit

The flash mount ring attaches directly to the objective end of the Canon EF 50mm f/2.5 Macro Lens, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Lens or Canon MP-E 65mm 1-5x f/2.8 Macro Lens. Mounting the Canon Macro Twin Lite MT-24EX Flash on the Canon EF 180mm f/3.5 L USM Macro lens requires the optional modestly-priced Canon Macro Lite Adapter 72C.

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje jeg ville undersøkt 100mm macro uten L (og IS) er like greit til ditt bruk, og da spesielt med blitz. De jeg kjenner som har brukt begge sier det er svært liten forskjell i skarpheten, om noen, og om du likevel skal bruke blitz, har ISen lite for seg. Dessuten trenger du ikke noen adapter på dette...

Lenke til kommentar

Svein_Jarle

Takker for velment råd, men jeg sparer knapt 2000,- på det uten L og IS. Skulle det vise seg at jeg ikke synes macro er morsomt vil vel L of IS kunne gi noe høyere pris i bruktmarkede? Tror nok heller ikke at jeg kommer til å løpe rundt med blits på hele tiden.

Når det er sakt storkoser jeg meg med olymusen min når jeg ligger nede i torva å tar bilder av småkryp etter beste evne, så da får jeg håpe det er like gøy med speilrefleks så et salg ikke blir nødvendig :)

Lenke til kommentar

Edit: I følge dette fra The-Digital-Picture burde det gå greit

The flash mount ring attaches directly to the objective end of the Canon EF 50mm f/2.5 Macro Lens, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Lens or Canon MP-E 65mm 1-5x f/2.8 Macro Lens. Mounting the Canon Macro Twin Lite MT-24EX Flash on the Canon EF 180mm f/3.5 L USM Macro lens requires the optional modestly-priced Canon Macro Lite Adapter 72C.

Nei, her er ikke L-versjonen nevnt, så du bør ikke gå ut i fra det.

Jeg hadde tidligere den andre (dvs den uten IS), og den passer med MR-14EX uten adapter, men L-versjonen gjør ikke det.

Lenke til kommentar

Det har du rett i Aetius, da er det bare teksten på JP å støtte seg til. Får prøve det i butikken uansett

Edit: I følge hjemmesiden til canon trenger man Macro Lite-adapter 67C på L objektivet så du har helt rett Aetius

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...