Gå til innhold

store problemer med hastighet

Anbefalte innlegg

Godag

Jeg har over lengre tid slitt noe enormt med hastigheten på internett.

vi hadde over lengre tid 4,4mbit linje fordelt på 3pc'er og en playstation. da målte vi linjen til 3,8mbit.

senere oppgraderte vi til 6mbit. vi målte fortsatt 3,8mbit

nå er linjen inn på 10mbit, og vi måler fortsatt 3,8mbit

Jeg har snart gitt opp at problemet ligger noen plass for man selv kan løse det. hær er det som er gjort til nå:

-Ny router (thomson st546 v6)

-nye kabler (alle sjekket i utstyr på en skole i nærheten, og fungerte uten feil)

-ny splitter også

-målinger er prøvd om og om ijænn i forskjellige porter, med og uten router (alle drivere for router er installert, testet hos kompis og fungerte på høyere hastigheter dær).

-Router er koblet i det eneste uttaket for internett/telefon vi har (har fjernet de xtra som va skøytet på).

-ringt og sjekket opp hva linjen inn til hus er godkjent for. den skulle klare 9mbit, og da var 10mbit det gunstigste av abonnement vi kunne ha.

Jeg lurer da på om det kan være noe helt idiotisk jeg overser? eller kan problemet ligge i ledningene inn til huset? jeg gir snart opp og kjøper meg noe trådløse greier. 3,8mbit på en svært internett-aktiv familie på 4 fungerer IKKE

Takker på forhånd for svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at du har forsøkt det meste du kan gjøre hjemme hos deg. Restart modemet, noter ned hastigheten du måler med kun en PC koblet rett i modemet (du har byttet kabelen mellom modemet og veggen sant?) og ring kundeservice. De vil da kunne sjekke hvilken hastighet det er opprettet forbindelse på mellom modemet og sentralen.

Selv om du i teorien skal kunne oppnå 9 mbps betyr det dessverre ikke at du vil få denne hastigheten. Det er mange faktorer som kan spille inn på hastigheten og ikke alle er tatt hensyn til i disse beregningene. Hvem har forresten sagt at du skal kunne få 9 mbps? Du kan dobbelsjekke dette ved å søke frem linjen din på Kapaks, men husk altså at disse beregningene er veiledende og tar ikke hensyn til alle faktorer som spiller inn.

Kundeservice vil ha mulighet til å sjekke støymarginer og eventuelt justere noe på konfigurasjonen for å se om det er mulig å få hastigheten høyere enn 3,8 mbps.

Lykke til :)

Endret av Sveen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har prøvd det meste ja.

Skal få ringt og sjekket opp hva leverandør måler i morgen om jeg får tid.

Da jeg holdt på med oppgradering, og fikk "avslag" på 20mbit etter at de hadde sjekket at linjen inn til vårt hus va "godkjent for 9mbit"

-by the way, jeg sjekket siden du linket meg til. linjen vår står til max 9,6/0,7mbit (ned/opp)

Endret av 1Shot1Kill
Lenke til kommentar

Det er ofte ISP-er tar feil på slike hastigheter. Og er dermed bare et gjennomsnittelig resultat basert på noen støynivå, linjelengde, og kabeltykkelse +/-.. De gjør det oftest ganske sløvt, men fungerer for flesteparten.

På kapaks finner du linjelengde og tykkelse. Dette er med tanke på "minkning i signalstyrke" ("Attenuation"). Det er ikke vansklig å forstå: Strømmen/energien minker/går over i annen form, over avstand. Du kan sammenligne det med å prate. Prat 10m fra hverandre , null problem.. Men, det er ikke like lett 200m fra hver andre.

Du kan be om SNR fra ISP. Er det lave/ dårlige verdier du får oppgitt så er det klart at problemet ligger der. 14/14dB+ er ofte bra nok for å oppnå 10-14mbit(?) på ADSL2+. Om du makser på 3.8Mbps, da burde ikke SNR verdien være stort mer en 6-8dB downstream(?). Men, problemet KAN ligge i noe annet.

Endret av tROOP4H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har ringt rundt og sjekket opp noen ting. måtte vistnok bestilles ny linje(?) til huset for å i det hele tatt kunne oppgradere. var også noen omkoblinger som skulle gjøres, og jeg va rett og slett blitt avglemt.

Fikk beskjed om at jeg skulle oppleve ca 7-8mbit iløpet av di nærmeste dagene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...