1Shot1Kill Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Godag Jeg har over lengre tid slitt noe enormt med hastigheten på internett. vi hadde over lengre tid 4,4mbit linje fordelt på 3pc'er og en playstation. da målte vi linjen til 3,8mbit. senere oppgraderte vi til 6mbit. vi målte fortsatt 3,8mbit nå er linjen inn på 10mbit, og vi måler fortsatt 3,8mbit Jeg har snart gitt opp at problemet ligger noen plass for man selv kan løse det. hær er det som er gjort til nå: -Ny router (thomson st546 v6) -nye kabler (alle sjekket i utstyr på en skole i nærheten, og fungerte uten feil) -ny splitter også -målinger er prøvd om og om ijænn i forskjellige porter, med og uten router (alle drivere for router er installert, testet hos kompis og fungerte på høyere hastigheter dær). -Router er koblet i det eneste uttaket for internett/telefon vi har (har fjernet de xtra som va skøytet på). -ringt og sjekket opp hva linjen inn til hus er godkjent for. den skulle klare 9mbit, og da var 10mbit det gunstigste av abonnement vi kunne ha. Jeg lurer da på om det kan være noe helt idiotisk jeg overser? eller kan problemet ligge i ledningene inn til huset? jeg gir snart opp og kjøper meg noe trådløse greier. 3,8mbit på en svært internett-aktiv familie på 4 fungerer IKKE Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Ser at du har forsøkt det meste du kan gjøre hjemme hos deg. Restart modemet, noter ned hastigheten du måler med kun en PC koblet rett i modemet (du har byttet kabelen mellom modemet og veggen sant?) og ring kundeservice. De vil da kunne sjekke hvilken hastighet det er opprettet forbindelse på mellom modemet og sentralen. Selv om du i teorien skal kunne oppnå 9 mbps betyr det dessverre ikke at du vil få denne hastigheten. Det er mange faktorer som kan spille inn på hastigheten og ikke alle er tatt hensyn til i disse beregningene. Hvem har forresten sagt at du skal kunne få 9 mbps? Du kan dobbelsjekke dette ved å søke frem linjen din på Kapaks, men husk altså at disse beregningene er veiledende og tar ikke hensyn til alle faktorer som spiller inn. Kundeservice vil ha mulighet til å sjekke støymarginer og eventuelt justere noe på konfigurasjonen for å se om det er mulig å få hastigheten høyere enn 3,8 mbps. Lykke til Endret 4. april 2011 av Sveen 1 Lenke til kommentar
1Shot1Kill Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) har prøvd det meste ja. Skal få ringt og sjekket opp hva leverandør måler i morgen om jeg får tid. Da jeg holdt på med oppgradering, og fikk "avslag" på 20mbit etter at de hadde sjekket at linjen inn til vårt hus va "godkjent for 9mbit" -by the way, jeg sjekket siden du linket meg til. linjen vår står til max 9,6/0,7mbit (ned/opp) Endret 4. april 2011 av 1Shot1Kill Lenke til kommentar
slacky Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Det er ofte ISP-er tar feil på slike hastigheter. Og er dermed bare et gjennomsnittelig resultat basert på noen støynivå, linjelengde, og kabeltykkelse +/-.. De gjør det oftest ganske sløvt, men fungerer for flesteparten. På kapaks finner du linjelengde og tykkelse. Dette er med tanke på "minkning i signalstyrke" ("Attenuation"). Det er ikke vansklig å forstå: Strømmen/energien minker/går over i annen form, over avstand. Du kan sammenligne det med å prate. Prat 10m fra hverandre , null problem.. Men, det er ikke like lett 200m fra hver andre. Du kan be om SNR fra ISP. Er det lave/ dårlige verdier du får oppgitt så er det klart at problemet ligger der. 14/14dB+ er ofte bra nok for å oppnå 10-14mbit(?) på ADSL2+. Om du makser på 3.8Mbps, da burde ikke SNR verdien være stort mer en 6-8dB downstream(?). Men, problemet KAN ligge i noe annet. Endret 5. april 2011 av tROOP4H 1 Lenke til kommentar
1Shot1Kill Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 har ringt rundt og sjekket opp noen ting. måtte vistnok bestilles ny linje(?) til huset for å i det hele tatt kunne oppgradere. var også noen omkoblinger som skulle gjøres, og jeg va rett og slett blitt avglemt. Fikk beskjed om at jeg skulle oppleve ca 7-8mbit iløpet av di nærmeste dagene Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) De har nok da bestemt å sende ut en montør for å fikse linjen din, eventuelt bytte linjeføring som du bruker. Endret 5. april 2011 av Sveen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå