Gå til innhold

Tråden for oss som vil spise sunt for en billig penge!

Anbefalte innlegg

Hei, synes det var på tide med en slik tråd. Personlig synes jeg sunn mat er ALT for dyrt. Tenker da spesielt på studenter med et stramt budsjett.

Her kan du komme med gode erfaringer, gode forslag etc..

Tråden er herved åpen! :) Håper mange får hjelp av denne tråden :new_woot:

Endret av Quattro123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Count me in. Jeg fikk en gulrot-åpenbaring her om dagen da jeg prøvde First Price sine. De er rett og slett de mest velsmakende gulrøttene jeg har vært borti. Grunnen til at de selges billig er at de ikke er vakre nok til å tiltale snobber. Burde kanskje funnet ut av dette før, men til mitt forsvar har jeg smakt virkelig usle billig-gulrøtter også.

Det er ikke så vanskelig å spise sunt og billig, problemet er at man helst vil spise sunt, billig og variert nok til at man holder ut kostholdet. Havregrøt er nesten gratis, men i lengden blir det for kjedelig uten noe å variere med.

Lenke til kommentar

Wok! Wok er kjempe godt og sunt :) Vet ikke om Rema har det tilbudet lenger, men forrige uke så solgte de frossen torsk til 14,90,- tror jeg det var, 400 g. Kjempegreit om man lager hjemmelaget fiskegrateng ;) Om man lager fiskegrateng med den torsken så er det mat nok for 2-3, og prisen blir vel ca. 23 kr, har regnet grovt på det :)

Ellers så har Rema rimelig strimlet svinekjøtt til 16,90,- som kan brukes til wok. Når jeg virkelig har dårlig råd så spiser jeg som regel betasuppa, en halv pose frossen lapskausblanding, en terning med grønnsaksbuljong og 5 dl vann, pepper, pluss 2 røkte pølser. :)

Vet ikke hvor sunt fiskeboller er, men rema har en boks med fiskeboller som er god til 8,90,- middag for to med poteter og saus og grønnsaker overstiger nok ikke 20 kr ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er i den oppfattningen at risgrøt er ganske så sundt også. Litt under en liter lettmelk, 1,5 dl grøtris, en ts eller to med vaniljesukker og litt salt. Kongegodt og billig.

First-Price tunfisk er veldig billig! 10 kr for to bokser.

Seifilleten til First-Price bruker jeg alltid når jeg skal lage fiskegrateng eller kokt fisk. Smaker bra, og er såpass rimelig at bikkja og kattene deler en halv, mens den andre halvdelen går til de tobeinte. Tror det er 20 kr for 600 gr.

Kiwi har helgetilbud på kjøtt. 160 gr kjøtt (svin/biff/kylling), eller 200 gr laks. God kvalitet på mye av det, og smaker bra. Fisken er konge! 16,90,- per pakke.

Slaktern har billig frossen kjøttdeig. 21 kr for 400 gr.

Rema selger 400 gr karbonadedeig til 30 kr tror jeg det er? Uansett billig!

Kyllingkjøttdeig får man nedi 18,- for 400 gr på kiwi. Svinekjøttdeig ligger vel på rundt 23,- Alt sundt, magert og lettanvendelig.

Purre er overraskende billig og godt i alt! En stor stang koster max 5 kr. Poteter i løsvekt, og løk (i løsvekt) er billig. De i poser og nett er alltid dyrere.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Det er jo fint å definere hva som er "sunt" først. Kalorifattig? Lavkarbo? Laget fra bunnen av?

Mat er generelt sett ikke særlig dyrt om du lager ting selv, og eventuelt kjøper inn i større kvanta og fryser ned. Fryseboks er en genial investering om man skal spare penger, og da er det ikke snakk om den bittelille på toppen av kjøleskapet som rommer to brett isbiter. Kjøp en 1x1m stor sak, koster ikke mange lappene.

I denne har du grunnelementer som proteiner (kjøp stort når butikkene har kampanjer, og fyll opp med kyllingbryst/kalkun) og sauser/kraft, kanskje en liten pizza eller to i backup. En tomatbasert grunnsaus (tomat, kraft/buljong, løk, gulrot, kanskje litt hvitløk) porsjonerer du opp og fryser ned. Trenger du saus til pizza, pasta eller lignende, tar du opp en porsjon, tiner den og smaker til med passende urter. Gryteretter som chili con carne kan også lages i store omganger og fryses ned. Porsjonsbokser som går fra frys til micro får man til 12 eller 18kr på Rema.

Spiser du mye brødmat, sjekk ut "no knead bread" (http://bakebrod.posterous.com/). Krever minimalt med arbeid, og smaker så uendelig mye bedre enn bakeoff eller gammelt brød fra butikken.

Bruk innvandrerbutikker flittig. Stort sett har de mye bedre utvalg av grønnsaker enn de norske dagligvarebutikkene, og er mer eller mindre alltid rimeligere. Her finner du også grunnleggende greier som linser og bønner (proteinrikt) og couscous/bulghur, som er både billig og godt.

Bor du i et kollektiv, kan det også være en idé å gå sammen om å lage maten, slik at man bare lager mat f.eks. hver fjerde dag. Lager man mat for én person hver dag, blir det gjerne mye svinn, og det er ikke alltid like fristende å spise rester.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig bra tråd. Jeg har siste tiden blitt veldig glad i tunfisk wraps. Tar 1 min å lage, 2 min i mikro, så er det klart til å spise. Kan også spise den kald uten mikro.

Du trenger 1 boks tunfisk, 1 stor wrap, salsa saus og/eller grønnsaker, fks paprika. Kjøper inn tunfisk og wraps i stor kvanta for billig penge :) Wraps kan også holde seg veldig lenge viss du pakker det inn og har det i kjøleskapet, 2 uker går fint. EzPz!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er jo fint å definere hva som er "sunt" først. Kalorifattig? Lavkarbo? Laget fra bunnen av?

Synes man bør skille mellom "sunt" og "slankende/kalorifattig". Alt for masse sunne ting er det mange som tolker som slankende, det blir feil. Stjerneeksempelet på det er frukt, sunt og godt men ikke for de som er på slankekur.

Når det gjelder Lavkarbofolk så har de stort sett oversikt selv :)

Edit:

Det betyr ikke at jeg mener de som slanker seg ikke skal spise fukt i det hele tatt.

Edit2:

Bunnpris er med på å kutte matbudsjettet mitt med de faste billig middag tilbudene sine, spesielt bruker jeg tilbudene på kjøttdeig og strimlet svinekjøtt.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg er en stor tilhenger av wok. Starter med finhakket hvitløk, chili og ingefær, tilsetter kjøtt (vanligvis kylling eller svinekjøtt) og hiver så inn tre-fire grønnsaker. Litt soyasaus og en saus med litt mer fylde og så muligens en neve frisk koriander om jeg har det stående, så blir det en god middag. Er jeg veldig sulten så slenger jeg med en god porsjon ris.

God, gammeldags kjøttsuppe er heller ikke å forakte. Grytekjøtt av storfe er ofte litt dyrt, men det er også det eneste dyre i retten. Poteter, gulrøtter og kålrot er veldig billig, og det metter bra. Løk koster nesten ingenting, og om man ikke har skikkelig kraft er det ingen krise om man bruker en buljongterning. Suppe er dessuten en av få ting som omtrent blir bedre av en tur innom fryseren, siden det frigir mer smak.

Generelt prøver jeg å unngå farsemat, og da spesielt kjøttdeig. Jeg føler meg så mye tryggere når jeg kjøper hele kjøttstykker. Det er dyrere, men spesielt kylling kan man få ganske rimelig og det mener jo de fleste er ganske sunt.

Lenke til kommentar

Jeg er en stor tilhenger av wok. Starter med finhakket hvitløk, chili og ingefær, tilsetter kjøtt (vanligvis kylling eller svinekjøtt) og hiver så inn tre-fire grønnsaker. Litt soyasaus og en saus med litt mer fylde og så muligens en neve frisk koriander om jeg har det stående, så blir det en god middag. Er jeg veldig sulten så slenger jeg med en god porsjon ris.

God, gammeldags kjøttsuppe er heller ikke å forakte. Grytekjøtt av storfe er ofte litt dyrt, men det er også det eneste dyre i retten. Poteter, gulrøtter og kålrot er veldig billig, og det metter bra. Løk koster nesten ingenting, og om man ikke har skikkelig kraft er det ingen krise om man bruker en buljongterning. Suppe er dessuten en av få ting som omtrent blir bedre av en tur innom fryseren, siden det frigir mer smak.

Generelt prøver jeg å unngå farsemat, og da spesielt kjøttdeig. Jeg føler meg så mye tryggere når jeg kjøper hele kjøttstykker. Det er dyrere, men spesielt kylling kan man få ganske rimelig og det mener jo de fleste er ganske sunt.

Høres bra ut... jobber selv med frukt og grønt så slike indigrienser blir billig for meg.

Må si jeg er blitt litt inspirert av Hellstrøm i det siste, lage ting fra bunn av og i stor kvanta. Billig og tidsbesparende.

Lenke til kommentar

Billig og nokså sunn middag:

1 pakke frossen kyllingfilet ~2 kg og ~130 spenn. (20 kyllingfileet ca?)

1 "sekk" med ris ~40 spenn?

Tar opp 1 kyllingfileet dagen før og lar den tine seg, skjærer den i biter og steker den på middels varme med en del olje og krydder etter smak. Koker opp risen -> mixes sammen og toppes med en skvett rømmedressing.

Kan spises 7 dager i uken, ny smak hvergang en skifter krydder ;-) Og skambillig i det lange løp!

Lenke til kommentar

1 pakke frossen kyllingfilet ~2 kg og ~130 spenn. (20 kyllingfileet ca?)

Hvilken pris! Hvor får du kjøpt disse? Hvilket merke er det? Her på Haugalandet har jeg kun funnet dem i fersk tilstand til minimum 95kr/kg.

Kiwi, Meny osv har First Price; dog vet jeg har FP har problemer med å levere nok frossen kylling til etterspørselen og jeg har ikke kjøpt disse siden før sommeren.

De jeg har kjøpt i det siste er på Rimi, usikker på hva produsenten heter. Kan være "hønsehuset" elns, men er vertfall billig-merket til Rimi :-)

Lenke til kommentar

Fersk First Price koster vanligvis (Spar) 117.30 for en 1200gr pk med kyllingfilet, som utgjør (hoderegning) 97.50kr kilo og er milevis unna 60kr kilo.

Frossen FP kyllingfilet har jeg aldri sett, må vist spørre om de kan ta inn neste gang jeg er på butikken, for nå fryser jeg dem selv.

Hvorfor fryse dyre kyllingfileter når jeg kan kjøpe billige ferdigfryst? :w00t:

Rimis billigmerke heter vel Euroshopper, men nå har jeg bare vært på Rimi én gang, så de har vel kanskje andre merker også. Euroshopper nudlene er forresten gode.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Hvorfor fryse dyre kyllingfileter når jeg kan kjøpe billige ferdigfryst? :w00t:

Rimis billigmerke heter vel Euroshopper, men nå har jeg bare vært på Rimi én gang, så de har vel kanskje andre merker også. Euroshopper nudlene er forresten gode.

Sant så sant! Kjøpte FP sine 1200 pakker først jeg også, men Rimi sine frosne kyllingfileet er faktisk av høyere kvalitet vil jeg si. Ser vertfall finere ut ;-)

Euroshopper er et av billigmerkene deres, men de har et eget merke på alt av kyllingprodukter. "Den store hane" heter hvertfall det mener jeg ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...