Kjell-Berit Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Hei. Jeg er en 17 år gammel gutt som går 1vgs studiespesialisering som lurer på noe. Planen var å bli ingeniør/sivilingeniør når jeg begynte på studiespesialisering, men ting har ikke gått helt etter planen.Jeg har 5 og 4 i alt utenom engelsk og t-matte, hvor jeg i engelsk har 6 og i matte hadde jeg 3 til jul, men kunne fort hatt mindre. Og det nytter ikke å si "følg med i timen og gjør leksene så ordner det seg", fordi det gjør jeg, men det hjelper ikke. Så i og med at jeg søkte realfag til neste år lurer jeg på om det bare til å begynne på yrkesfaglig til neste år, siden jeg ikke er i stand til å ha R-matematikk ? Noen som har gjort noe lignende før? Alle råd og innspill blir satt pris på. Endret 4. april 2011 av Kjell-Berit Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hvorfor skal du begynne på yrkesfag bare fordi du ikke klarer R-matte? Ta S-matte i stedet for R-matte hvis du ikke klarer R-matten. 1 Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Ta S-matte som nevnt, så kan du se om du kanskje skjønner mer av det siden, og kan ta opp R-matte.. Da har du godt utgangspunkt fra S. Lenke til kommentar
LAX7 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Hvorfor skal du begynne på yrkesfag bare fordi du ikke klarer R-matte? Ta S-matte i stedet for R-matte hvis du ikke klarer R-matten. Ta S-matte som nevnt, så kan du se om du kanskje skjønner mer av det siden, og kan ta opp R-matte.. Da har du godt utgangspunkt fra S. Men jeg har hørt at for å klare seg i fysikk trenger man R-matte fordi fysikk bygger på R-matte pensum. Og om jeg skulle tatt R2 som privatist senere, men ikke klare det, sitter jeg jo med skjegget i postkassen og ingen studierett. Dette innlegget ble skrevet av meg trådstarter, men en anen profil var pålogget på denne maskinen. Beklager. Endret 4. april 2011 av LAX7 Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Hei! jeg fikk også 3 på 1t på vg1, men jeg var ikke så interessert i matematikk akkurat da heller, men jeg hadde et "ok" arbeidstempo fordi. Jeg tok S1 på Vg2 (noe jeg angrer så jævlig, fordi jeg måtte waste ett år for å ta r1 som privatist, fordi skolene arrangerte ikke s2 kurs (ikke nok folk..)). Jeg hadde dårlig forståelse for matematikk når jeg begynte på andreåret, men jeg valgte allikevel fysikk 1, og alle andre realfag, det samme gjorde jeg tredje året. Jeg støtte egentlig aldri på store problemer, bortsett fra noen få kapittler i fysikk 2, hvor jeg fikk hjelp av lærer. Jeg lå for det meste 1-2 kapittel foran resten av klassen, og endte på femmer i fys 1+2 Så det er fullt mulig å bli over gjennomsnittlig god i realfag uten at du behersker matematikk så godt, sålenge du har interessen. For min del behersker jeg matematikk ganske godt nå i forhold til hva jeg gjorde før, så du burde ikke ta noen forhastede valg. I verste fall må du nok kanskje ta en privatisteksamen eller to for å forbedre noen realfags karakterer. Uansett, du burde velge fagene etter hva du har interesse for og ingenting annet. Et godt tips er forresten å notere som faen i alle timer, da får du nesten automatisk fem, uansett fag Endret 4. april 2011 av Quaric Lenke til kommentar
Kjell-Berit Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Hei! jeg fikk også 3 på 1t på vg1, men jeg var ikke så interessert i matematikk akkurat da heller, men jeg hadde et "ok" arbeidstempo fordi. Jeg tok S1 på Vg2 (noe jeg angrer så jævlig, fordi jeg måtte waste ett år for å ta r1 som privatist, fordi skolene arrangerte ikke s2 kurs (ikke nok folk..)). Jeg hadde dårlig forståelse for matematikk når jeg begynte på andreåret, men jeg valgte allikevel fysikk 1, og alle andre realfag, det samme gjorde jeg tredje året. Jeg støtte egentlig aldri på store problemer, bortsett fra noen få kapittler i fysikk 2, hvor jeg fikk hjelp av lærer. Jeg lå for det meste 1-2 kapittel foran resten av klassen, og endte på femmer i fys 1+2 Så det er fullt mulig å bli over gjennomsnittlig god i realfag uten at du behersker matematikk så godt, sålenge du har interessen. For min del behersker jeg matematikk ganske godt nå i forhold til hva jeg gjorde før, så du burde ikke ta noen forhastede valg. I verste fall må du nok kanskje ta en privatisteksamen eller to for å forbedre noen realfags karakterer. Uansett, du burde velge fagene etter hva du har interesse for og ingenting annet. Et godt tips er forresten å notere som faen i alle timer, da får du nesten automatisk fem, uansett fag Takk for gode råd Hvor går du nå forresten? Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Men jeg har hørt at for å klare seg i fysikk trenger man R-matte fordi fysikk bygger på R-matte pensum. Og om jeg skulle tatt R2 som privatist senere, men ikke klare det, sitter jeg jo med skjegget i postkassen og ingen studierett. Jeg vet ikke om du har tenkt å ta Fysikk 2, men så å si all matematikken du trenger i Fysikk 1 dekkes av S1-pensumet. Stryker du på en privatisteksamen i R2 skjer det forresten ingenting, og du kan ta den igjen neste år. Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 .. Takk for gode råd Hvor går du nå forresten? Har friår pga R1 matematikken, pluss jeg retter opp noen toere fra første året Skal inn på fysikk på UiO til høsten Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) slett Endret 7. april 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå