Gå til innhold

Kjølepasta spørsmål (haster)


pavllion

Anbefalte innlegg

Hei jeg har kjøpt kjølepasta idag: Her er linken: http://www.datakjeden.no/datautstyr/Kjøling/Kjølepasta/ARCTIC_COOLING/Arctic-Cooling-MX-2---Termomasse-OR-MX2-AC-01-973051.aspx

 

 

Hvordan skal jeeg sette kjølepastaen på prossesoren og standard viften som kommer med prossesoren: i5 2500k

 

SKal jeg bare ta noen små biter med kjølepasta`?

 

Skal jeg ta det på prosesoren og deretter sette viften på?

 

Svar litt fort og takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det er termisk pasta du mener, kjølepasta er noe man smører på brann eller idrettsskader for skadebegrensning.

 

På Intel-prosessor skal den termiske pastaen påføres tvers over teksten (når teksten er horisontal, skal pastaen vertikalt) på varmesprederen som en strek over kjernene.

Det er allerede pasta på Boxed-kjøleren.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Tipper det er termisk pasta du mener, kjølepasta er noe man smører på brann eller idrettsskader for skadebegrensning.

 

På Intel-prosessor skal den termiske pastaen påføres tvers over teksten (når teksten er horisontal, skal pastaen vertikalt) på varmesprederen som en strek over kjernene.

Det er allerede pasta på Boxed-kjøleren.

 

Som jeg har skrevet i de andre innleggene er at jeg fikk rett og slett for lite pasta på prossesoren og deretter når jeg slo på pcen var den i 87 grader.

Lenke til kommentar

Tipper det er termisk pasta du mener, kjølepasta er noe man smører på brann eller idrettsskader for skadebegrensning.

 

På Intel-prosessor skal den termiske pastaen påføres tvers over teksten (når teksten er horisontal, skal pastaen vertikalt) på varmesprederen som en strek over kjernene.

Det er allerede pasta på Boxed-kjøleren.

 

Som jeg har skrevet i de andre innleggene er at jeg fikk rett og slett for lite pasta på prossesoren og deretter når jeg slo på pcen var den i 87 grader.

Og som du ble forklart er dette feil!

 

Det skal være ekstremt lite pasta på prosessoren, det er kun for å flyte ned i de mikroskopiske sprekkene og ripene som finnes i overflaten mellom kjøleren og varmesprederen. Kjølepasta leder varme dårlig sammenlignet med metall mot metall.

 

For å påføre ny pasta så må du først fjerne pastaen som sitter der fra før, SElv pleier jeg å gnikke med torkypapir i en 10-minutter til det er skinnende rent, og det blir lettere med bittelitt whitesprit på papiret.

 

Så påfører du kjølepasta omtrent som et riskorn midt på kjølesprederen, så setter du kjøleren rett ned på prosessoren og strammer festet. Presset vil spre kjølepastaen ut.

 

Om det fortsatt er for varmt så ta av kjøleren og se hvordan riskornet har blitt presset ut, om det er et tykt lag på midten, eller om det bare har blitt dyttet i en retning, så sitter kjøleren feil. Om det derimot har spredt seg i en noenlunde rund eller oval tynn film over hele midten sitter den godt, og problemet ligger i temperatursensoren i prosessoren.

Lenke til kommentar

Enkelt, først fjern den gamle pastaen fra vifta og prosessoren hvis du har brukt vifta og prossesoren fra før av. Hvis du har nettopp fått prossesoren med vifta skal du bare fjerne den gamle pastaen på standard vifta.Deretter tar du først og klemmer ut en liten bit pasta mitt på brikken(ikke større en en ert).Så skal du smøre dette utover prossesoren,sånn at den dekker hele flaten på prossesoren. Til slutt avslutter du med en liten bit på samme størelse som forige gang og fest deretter vifta igjen. :new_woot:

Lenke til kommentar

Tipper det er termisk pasta du mener, kjølepasta er noe man smører på brann eller idrettsskader for skadebegrensning.

 

På Intel-prosessor skal den termiske pastaen påføres tvers over teksten (når teksten er horisontal, skal pastaen vertikalt) på varmesprederen som en strek over kjernene.

Det er allerede pasta på Boxed-kjøleren.

 

Som jeg har skrevet i de andre innleggene er at jeg fikk rett og slett for lite pasta på prossesoren og deretter når jeg slo på pcen var den i 87 grader.

Og som du ble forklart er dette feil!

 

Det skal være ekstremt lite pasta på prosessoren, det er kun for å flyte ned i de mikroskopiske sprekkene og ripene som finnes i overflaten mellom kjøleren og varmesprederen. Kjølepasta leder varme dårlig sammenlignet med metall mot metall.

 

For å påføre ny pasta så må du først fjerne pastaen som sitter der fra før, SElv pleier jeg å gnikke med torkypapir i en 10-minutter til det er skinnende rent, og det blir lettere med bittelitt whitesprit på papiret.

 

Så påfører du kjølepasta omtrent som et riskorn midt på kjølesprederen, så setter du kjøleren rett ned på prosessoren og strammer festet. Presset vil spre kjølepastaen ut.

 

Om det fortsatt er for varmt så ta av kjøleren og se hvordan riskornet har blitt presset ut, om det er et tykt lag på midten, eller om det bare har blitt dyttet i en retning, så sitter kjøleren feil. Om det derimot har spredt seg i en noenlunde rund eller oval tynn film over hele midten sitter den godt, og problemet ligger i temperatursensoren i prosessoren.

 

Takk skal du ha, men når jeg skal ta pstaen på, skal jeg ta på viften først å så deretter sette viften på prosesoren? eller skal jeg ta pastaen på prossesoren og deretter viften ned ? eller hva sier du?

Lenke til kommentar

Ikke bruk Whitespirit, men sprit f.eks isopropanol.

 

Det hele er såre enkelt, du rengjør overflaten på prosessor og kjøler. Deretter klemmer du ut en liten dråpe på størrelse med et riskorn midt på CPU før du setter på kjøleren så vannrett som mulig.

 

Det finnes haugevis av metoder, men riskorn-metoden fungerer like bra som alt annet. Det er også viktig at du rengjør overflatene og fjerner alt av gammel pasta, helst med isopropanol eller annen sprit som ikke inneholder tilsetninger som f.eks olje.

 

Edit:

Denne oppklarer ett og annet :)

 

 

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Ikke bruk Whitespirit, men sprit f.eks isopropanol.

 

Det hele er såre enkelt, du rengjør overflaten på prosessor og kjøler. Deretter klemmer du ut en liten dråpe på størrelse med et riskorn midt på CPU før du setter på kjøleren så vannrett som mulig.

 

Det finnes haugevis av metoder, men riskorn-metoden fungerer like bra som alt annet. Det er også viktig at du rengjør overflatene og fjerner alt av gammel pasta, helst med isopropanol eller annen sprit som ikke inneholder tilsetninger som f.eks olje.

 

Edit:

Denne oppklarer ett og annet :)

 

 

 

 

Jeg har nå tatt lite på prossesoren og kjører den nå.

Hvilken temperatur skal du ha på en datamaskin. PCen min er nå på 63 grader, er dett unormalt eller normalt?

Lenke til kommentar

Med standardkjøler tipper jeg du bør ha mellom 30 og 40 grader idle. Som sagt så kan det godt være at BIOS viser feil så installer OS så du får sjekket tempen med Realtemp el.

 

 

 

Jamen nå har jeg tatt litt mer og nå er det 59 grader er dette passe?

Lenke til kommentar

59 grader er veldig mye, men er i hvert fall innenfor området at sensorene til hovedkortet er feilkalibrerte.

 

Installer windows og sjekk temperaturene med realtemp eller lignende.

 

Nå har jeg installert os, den er på 45 grader. ser det ut som.

 

Men det er ikke det spørsmålet mitt er.

 

Jeg har SSD og 1 terrabyte hardisk men når jeg går på "min datamaskinen"

Så vises bare SSD på 55GB

Lenke til kommentar

Det er fordi disken ikke har noen partisjoner på seg.

 

Trykk på startmenyen, høyreklikk på "min datamaskin" og trykk på behandle. Deretter drykk på diskbehandling i menyen til venstre.

 

Her finner du 1tb disken din i listen som en stor sort linje. Høyreklikk på den og trykk på nytt volum. Gå gjennom guiden, de fleste av standardinstillingene fungerer utmerket, så bare trykk neste.

Lenke til kommentar

Det er fordi disken ikke har noen partisjoner på seg.

 

Trykk på startmenyen, høyreklikk på "min datamaskin" og trykk på behandle. Deretter drykk på diskbehandling i menyen til venstre.

 

Her finner du 1tb disken din i listen som en stor sort linje. Høyreklikk på den og trykk på nytt volum. Gå gjennom guiden, de fleste av standardinstillingene fungerer utmerket, så bare trykk neste.

 

Takk fant den, men hvordan får jeg den frem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...