Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den beste ribba jeg har spist var etter å ha confitert den i andefett i 5-6 timer (så avkjølt i fettet, skjært i porsjoner og så bruna). Ribbe blir så og si aldri tørr så jeg vet ikke helt hva man tjener ved å sousvide akkurat det stykket. :shrug:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Da kom Soustopia`en på plass og hva gjør man først?

Jo man putter den i en bøtte med vann for å teste termostat.

Jeg satte den på 60grader:

post-37554-0-84664000-1379959526_thumb.jpg

Så må man finne frem det man har av termometer, jeg kan ikke garantere at noen av disse er 100%, og det er nok alle heller ikke.

Først ut, termometeret jeg normal bruker på grillen, det er elektrisk rimelig sak fra Jernia:

Ja, 3grader over viser det

post-37554-0-86422900-1379959543_thumb.jpg

Så iGrill, noe er seriøst galt med den ene proba her, ja det er proben, jeg byttet den til det andre hullet, og samme sjedde da, ellers er den her spot on

post-37554-0-00444200-1379959692_thumb.png

Så Weber sitt gamle "penn" termometer, det er også spot on, 0.3 er ikke mye å snakke om:

post-37554-0-17119700-1379959568_thumb.jpg

Så ett "analogt" te termometer jeg kjøpte i en te butikk i Danmark. Dette var litt mer vrient å få tatt bilde av, for med en gang jeg fjernet det fra vannet, datt tempen som ett lodd, dette termometeret er veldig sensitivt (noe som er bra) Dette er også spot on:

post-37554-0-80524400-1379959552_thumb.jpg

Til sist målte jeg overflate temp med IR meter fra biltema, dette bruker jeg normalt for å måle at jernristene på grillen er så og så varme, jeg forventer ikke at dette ska være 100% egentlig. Det mener overflaten er 4.7grader over ihvertfall.

post-37554-0-47236800-1379959558_thumb.jpg

Oppsettet i seg selv her ser litt corny ut:

post-37554-0-32612300-1379959539_thumb.jpg

Jeg synes dette er innenfor der det skal være, for å si det sånn stoler jeg mest på det analoge termometeret, de digitale er aldri 100%. Det er min regel.

Lenke til kommentar

Kunne du tatt litt bilder av maskinen fra forskjellige vinkler? Jeg sliter litt med å se den for meg, og finner veldig lite bilder av den på nett.

Er det meningen å bruke lokk over vannbadet, eller er ikke det nødvendig? Ser for meg det er vanskelig å finne et vannbad som både har lokk og plass til maskinen...med mindre en lager noe selv.

Må si den frister veldig, bare dumt damen krever nytt kjøkken før jeg får kjøpe mer kjøkkenutstyr, så det kan fort bli en ganske dyr investering.

Lenke til kommentar

@Phileas Fogg: Skal få tatt noe bilder etterhvert ja, den er litt større en jeg trodde.

shhhh, detter er ikke kjøkkenutstyr, det er ett lab vektøy, hehe.

Ang lokk, det jeg vet mange bruker er baller, som disse http://sousvidenorge.no/produkt/sous-vide/tilleggsutstyr/plastkuler

Men det er muligens mulig å bruke bioballer fra en dyrebutikk også.

Ang vakumpakkeren deres, den er av enkleste sort, som SVS sin egen. Dvs at den ikke tåler noe fukt, som denne gjør, som har vakumpumpen i toppen, men den koster derretter også da. Denne kan også forsegle spesielle bokser.

http://sousvidenorge.no/produkt/sous-vide/vakuum/futuravac-bordmodell

Trykk messig er de like, 0.8bar.

Lenke til kommentar

Takker.

Labutstyr, ja. Da må jeg vel først kjøpe ny lab...

En får forresten disse kantinene (og en haug med andre) billigere hos 2080.no. Der har de også tilbehør som diverse lokk. Nå er det riktig nok begrenset hvor mye en kan spare på i utgangspunktet billige produkter, da.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Til sist målte jeg overflate temp med IR meter fra biltema, dette bruker jeg normalt for å måle at jernristene på grillen er så og så varme, jeg forventer ikke at dette ska være 100% egentlig. Det mener overflaten er 4.7grader over ihvertfall.

attachicon.gifIMG_20130923_193638_1.jpg

Ir-termometer forutsetter black-body radiation, vann er et stykke unna. Kan du sette emmisivity på biltema sitt meter?

http://www.thermoworks.com/emissivity_table.html

Ellers må jeg anbefale å skaffe seg en thermapen, de er litt dyre men veldig raske og gode.

Du finner dem avogtil som demovare via ebay:

http://www.ebay.com/itm/Splash-Proof-Super-Fast-Thermapen-Food-Thermometer-/290983801138?pt=UK_Kitchen_Accessories&var=&hash=item43bffc7132

(Min kom uten at tollvesenet plukket den opp, så da ble det en veldig god deal. God som ny, kom pakket i plast med garanti.)

K

Lenke til kommentar

Noen som vet om hvor jeg kan få tak i rimelige kantiner?

For jeg fant ut nå at bestiller man for under 750 på 2080.no, så kommer det 98kr i tilegg i gebyr, selv om man henter de selv i Oslo og da er det nesten enklere å kjøpe de på mathallen vist jeg alikevell er innom der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...