Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.

Anbefalte innlegg

Noen tips til å handle kjøtt? Mye "rart" på youtube som brisket osv som jeg ikke er helt sikker på hva er på Norsk og går en på de normale butikkene er kjøttet gjerne varmebehandlet osv. 

Skjønner jo at slakteren er plassen å gå, men jeg er usikker på hva stykkene er osv når de ligger i disken. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips til å handle kjøtt? Mye "rart" på youtube som brisket osv som jeg ikke er helt sikker på hva er på Norsk og går en på de normale butikkene er kjøttet gjerne varmebehandlet osv. 

Skjønner jo at slakteren er plassen å gå, men jeg er usikker på hva stykkene er osv når de ligger i disken. 

Det heter brisket på norsk også:

http://www.matprat.no/matnyttig/oppdelingsguiden/storfe/oksebryst/brisket/

Men er nok ikke alle slaktere som vet hva du snakker om vist du sier det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forsøkte å bruke en hysteresetilnærming ved å skru av og på en kokeplate med en STC-1000 for å holde ønsket temperatur på 56 grader, men det svingte mellom 55.5 og 62.5 grader.

Tenkte å prøve å forbedre dette for å se om jeg kan få mindre variasjoner.

Noen som har noen formening om det vil være bedre å

a) Bruke en mye større vannbeholder for å få større treghet

b) Bruke en mye større vannbeholder, med en vannbeholder oppi den igjen for desto større treghet

?

Vil jeg bare risikere å få større, men lengre svingninger?

--

Kunne tenke meg å kjøpe en Sansaire sirkulator, men så lenge jeg har utstyret jeg har vil jeg forsøke litt med det foreløpig.

(Har i alle fall noe å putte på ønskelista i år :):xmas: )

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer kjøp av Sous Vide. Har vakuumpakker, og vurdere å kjøpe en sirkulator, feks denne: OBH Nordica Sous Vide Immersion Cooker 7946, denne: Sansaire Sous Vide Machine eller denne: Champion CHSV310

Er en sirkulator en fullgod løsning? Noen som har erfaring med disse og kan anbefale, eventuelt andre modeller?

Den billigste har jo mindre kapasitet og effekt, men er det nok? Det viktigste som jeg har forstått er vel at de holder en nøyaktig og jevn temperatur.

Jeg har ei gryte på 21 liter, men har også vurdert å bruke en kjøleboks på 30 liter.

Håper noen tar seg tid. Tanken var å kanskje kjøpe en i Julegave til min mat-interesserte kone  :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Vet du om det er noen norske forhandlere på den Anovaen? Den ligner jo litt på Champion sin som jeg linket til.

Din side har testet Anova mot OBH sin: http://www.dinside.no/bolig/obh-nordica-vs-anova-sirkulator/61191114

Ser i kommentarene at noen hevder Anova fort kommer på 2500,- hvis man fortsatt må importere den selv, og så mister man jo norske forbrukerrettigheter i tillegg.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Vet du om det er noen norske forhandlere på den Anovaen? Den ligner jo litt på Champion sin som jeg linket til.

Din side har testet Anova mot OBH sin: http://www.dinside.no/bolig/obh-nordica-vs-anova-sirkulator/61191114

Ser i kommentarene at noen hevder Anova fort kommer på 2500,- hvis man fortsatt må importere den selv, og så mister man jo norske forbrukerrettigheter i tillegg.

Fikk Mail i dag om at Anova skal på black friday-tilbud 24-26 november til 99 dollar, dersom du fortsatt vurderer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...