Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte Anova sist mandag. Har imidlertid ikke fått den enda, ettersom lagerbeholdningen var tom. De håpet å få inn et nytt parti neste uke. 

Hva vil dere anbefale å lage som første rett? 

Jeg har sendt dem to eposter angående lagerstatus og generell henvendelse, men på 10 dager har de ikke besvart noen av henvendelsene mine.

Med andre ord dropper jeg Anova når forhandler fremstår useriøs. Har derfor tatt i bruk Sansaire, og må si meg fornøyd med denne så langt :)

Lenke til kommentar

Tradisjonelt måtte man gjennomsteke svin av frykt for trikiner, men de dør ved 59 grader og alt svinekjøtt i Norge blir kontrollert for trikiner, så det trenger man ikke å bekymre seg for. Personlig liker jeg svin på 59 grader, da er det litt rosa.

Men uansett ville jeg ha okse på lavere temperatur, du kan kjøre begge på 55 grader, ta ut oksekjøttet og så skru opp til 59-60 og la svinekjøttet ligge litt til.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ny i faget, tenkte å prøve meg på storfe ytrefilet i morgen i en hjemmemekka manikk.

Enkelt oppsett; kokeplate fra jula, koblet til varmeutgangen på en stc-1000.

Gjorde et lite forsøk i kveld for å se hvordan den regulerte, og er veldig usikker på hvordan resultatet av dette blir...

Hadde oppi vann som holdt 60 grader.

La​ i proben, satte setpunkt på 56,0 og dødbånd på 0,3.

Tempen sank sakte med sikkert, nådde 55,7 og ga strøm til kokeplata.

Tempen rakk å synke til 55,5 før den snudde, passerte 56,0 og skrudde av kokeplata.

So far, so good.

Men herfra skulle den nå en topp på hele 62,5 grader før den begynte å falle igjen.

Falt ned til 55,7, skrudde på strømmen igjen og det hele gjentok seg.

Tok ikke tiden, men anslår at hele syklusen tok ca. en halvtime.

Hva tror ekspertisen?

Vil et vannbad på halvannen time med variasjon fra 55,5 til 62,5 i halvtimessykluser kunne gi et bra resultat?

Lenke til kommentar

62,5 er altfor høy temperatur for min del. Synes 54 er greit.

Dette sitatet er hentet fra NRK Mat når de lekte med sous vide og ribbe;"Temperaturen kan justeres etter smak og behag. Noen fortrekker 67 grader, mens andre igjen foretrekker 68 og 68,5 grader"

Så jeg tror du trenger et mer følsomt system. Har du prøvd å få tak i en isoporblokk som du huler ut og plasserer gryta oppi?

Lenke til kommentar

Hele problemet mitt ser ut til å være at kokeplata gir for mye effekt når den kicker inn.

Under forsøket hadde jeg probe i en brødpose oppi vannet, det hadde muligens fungert bedre uten (mindre forsinkelse i målingen)

Edit: Jeg skal tilberede ku, ikke gris :)

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Funka som fy det.

Klarte å holde den i området 55-58 i 2 timer. Slang den i panna i 20 sek på hver siden og lot hvile 10 min før jeg skar opp. 800gr ytrefilet fra First Price, noe av det bedre jeg har smakt og kunne nesten spise med skje.post-41637-0-43134800-1454144760_thumb.jpg

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...