ProphetSe7en Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Hei. Lurer på en ting. Når jeg lager kyllingfilet så ffår jeg et lite rosa felt midt i kjøttet. Ikke noe stort område, men det går gjennom hele kjøttet. Noen som vet hva som gjør det? Har jeg får lav temp eller for kort tid? Pleier ha 60 grader i 65 minutter på kyllingfilet. Lenke til kommentar
pesarosolol Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hei, jeg tenkte å kjøpe meg en Sous Vide-maskin om ikke så altfor lenge, men lurer på hovedsaklig èn ting:Hva er hovedforskjellen/fordelen å bruke sous vide-maskin (vannbad) kontra det å vakuumpakke kjøttet og slenge i ovnen i like lang tid på lik temperatur? Trenger man egentlig en dedikert sous vide-maskin? Takk for svar! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Luft er et mye mindre effektivt medium for å overføre varme, så kjøttet/fisken/grønnsakene måtte ligge mye lenger i en ovn. Jeg ser at Electrolux selger en "Sous vide kombidamper, og har for så vidt smakt mat tilberedt med den, og det var godt, det, men det er jo upraktisk at noe okkuperer stekeovnen i et døgn eller tre.. 1 Lenke til kommentar
pesarosolol Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Tusen takk for raskt svar, da er det notert! Så var det å finne en god modell i dette havet..! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Jeg vil anbefale å sjekke ut sirkulator. Sansaire har en god modell. De selges på Coolstuff.no. Da er man ikke begrenset til vannbadets størrelse. Kjekt dersom man skal vannbade et lammelår. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Jeg anbefaler også sirkulator. Jeg har Nomiku og er fornøyd med den, men se også på Anova i tillegg til Sensaire som newman221 nevnte. Lenke til kommentar
pesarosolol Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Tusen takk for flotte tips! Elkjøp hadde helgetilbud på Sousvide Supreme Demi, så jeg kjøpte den, samt en entrecot og rotgrønnsaker, skal teste i dag! Et spørsmål da; Siden den type grønnsak krever 84grader i ~40min, og Biffen min ikke skal over 56grader, hvordan kan jeg smidigst gjøre dette ferdig mer samtidig? Kan jeg sousvide grønnsakene først, ta dem ut av vannbadet og la de ligge et par timer mens jeg tar kjøttet, og bare "varme de" i et par min på slutten, eller hvordan blir dette? Kan jeg kanskje ha grønnsakene sammen med kjøttet og koke et par timer i stedet for 40min for et OK resultat, eller..? Grønnsakene er Broccoli og adpargestopper. Takk for svar! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Tid og temperatur på kamel og kenguru? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Kan jeg sousvide grønnsakene først, ta dem ut av vannbadet og la de ligge et par timer mens jeg tar kjøttet, og bare "varme de" i et par min på slutten, eller hvordan blir dette? Kan jeg kanskje ha grønnsakene sammen med kjøttet og koke et par timer i stedet for 40min for et OK resultat, eller..? Grønnsakene er Broccoli og adpargestopper. Takk for svar! Jeg ville gjort grønnsakene ferdig først og avkjølt dem i isvann, for så å varme dem opp når biffen nærmer seg å være ferdig. Tid og temperatur på kamel og kenguru? Hvilke stykningsdeler? Jeg har ingen erfaring med kamel, men kengurufilét ville jeg tilberedt som okse, ca 54 grader o et par timer. Endret 27. april 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Kengurumedaljong og kamelstek. Det er det eneste som står på disse. Tror jeg kjører biff på begge. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Ikke mye liv her om dagene. Kjøpte inn Indrefilet av storfe i går, totalt 8 biter. Hvordan bør jeg vakumpakke disse? 2-3 stk i pakken? Hvor lang tid og temperatur bør de ha for å få de medium+? Er her snakk om ferdige skiver fra butikk. 60 grader i 60 minutter? Angående ettersteking, fungerer det med en "gassbrenner" for å få på plass stekeskorpe, eller bør en her holde seg til grill eller stekepanne? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Jeg ville ha pakket dem enkeltvis. Og 55-58 grader avhengig av hvordan du liker det, 58 er nok medium pluss. En times tid er fint.. Det kommer an på gassbrenneren, men siden du spør, har du nok ikke en kraftig nok brenner.. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Jeg har ikke gassbrenner enda, men om det er en mulighet så vil det jo være mye raskere og enklere enn å bruke stekepannen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Jeg ville ikke brukt annen gassbrenner enn Benzomatic med Searzall. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Uheldigvis trenger man en kraftig gassbrenner for å steke skikkelig. De starter på ca tusenlappen og oppover. Indrefilet ville jeg kokt på 54 grader, ingen vits å plage kjøttet med for høy temperatur Lenke til kommentar
kommis Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg vil bare tipse om et genialt og billig sous vide rack. IKEA VARIERA grytelokkholder kan varieres (duh...) til å passe de fleste kar. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70154800/?query=VARIERA+Grytelokkholder Lenke til kommentar
Haakon2015 Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Hei! Jeg har planer om å starte med Sous Vide, og håper dere kan hjelpe meg med noen spørsmål: 1) Sirkulator eller vannbad? Hva er argumentene for/mot? 2) Er dette en god sirkulator? Ser ut som om den er rimelig kraftig (1500 watt, 50 liter), eller ville dere valgt en annen?http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/OBH7946/obh-nordica-sousvide-sirkulator-obh7946 3) Jeg ser noen kommenterer at sirkulatoren fra OBH (link over) piper hver gang den når måltemperaturen. Noen som kan bekrefte dette? Blir ikke det veldig mye piping? 4) Er dette et bra vannbad? Opplever dere ofte at matvarene ikke får plass i det? http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/SVS10LS/sousvide-supreme-vannbad-svs10ls 5) Og til sist: vannbadet over vs sirkulatoren over - hva ville dere valgt:-)? Håper noen kan hjelpe meg litt innspill. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Jeg har vannbad, men skulle ønske jeg kjøpte sirkulator istedet. Den tar langt mindre plass og gjør samme nytten. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Jeg har sirkulator og er veldig fornøyd med det. Så lenge du har en stor kjele eller en annen beholder, er en sirkulator mer fleksibelt og tar ikke opp så mye plass når den ikke er i bruk. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Sirkulator er definitivt mer fleksibelt. Ganske kjekt å kunne vakuumpakke et helt lammelår og stappe det nedi et ovalt kar med vann og helle pingpong-baller oppi (for å redusere varmetapet). Har du et vannbad er du stuck med den størrelsen, og kan få problemer med dårlig plass den dagen du vurderer å invitere 12 personer til middag... Jeg har Sansaire og er veldig fornøyd med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå