Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på en ting.

Når jeg lager kyllingfilet så ffår jeg et lite rosa felt midt i kjøttet. Ikke noe stort område, men det går gjennom hele kjøttet.

Noen som vet hva som gjør det? Har jeg får lav temp eller for kort tid? Pleier ha 60 grader i 65 minutter på kyllingfilet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tenkte å kjøpe meg en Sous Vide-maskin om ikke så altfor lenge, men lurer på hovedsaklig èn ting:

Hva er hovedforskjellen/fordelen å bruke sous vide-maskin (vannbad) kontra det å vakuumpakke kjøttet og slenge i ovnen i like lang tid på lik temperatur? Trenger man egentlig en dedikert sous vide-maskin?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte tips! Elkjøp hadde helgetilbud på Sousvide Supreme Demi, så jeg kjøpte den, samt en entrecot og rotgrønnsaker, skal teste i dag! :D

Et spørsmål da; Siden den type grønnsak krever 84grader i ~40min, og Biffen min ikke skal over 56grader, hvordan kan jeg smidigst gjøre dette ferdig mer samtidig? Kan jeg sousvide grønnsakene først, ta dem ut av vannbadet og la de ligge et par timer mens jeg tar kjøttet, og bare "varme de" i et par min på slutten, eller hvordan blir dette? Kan jeg kanskje ha grønnsakene sammen med kjøttet og koke et par timer i stedet for 40min for et OK resultat, eller..? Grønnsakene er Broccoli og adpargestopper.

Lenke til kommentar

Kan jeg sousvide grønnsakene først, ta dem ut av vannbadet og la de ligge et par timer mens jeg tar kjøttet, og bare "varme de" i et par min på slutten, eller hvordan blir dette? Kan jeg kanskje ha grønnsakene sammen med kjøttet og koke et par timer i stedet for 40min for et OK resultat, eller..? Grønnsakene er Broccoli og adpargestopper.

Jeg ville gjort grønnsakene ferdig først og avkjølt dem i isvann, for så å varme dem opp når biffen nærmer seg å være ferdig.

Tid og temperatur på kamel og kenguru? :p

Hvilke stykningsdeler? Jeg har ingen erfaring med kamel, men kengurufilét ville jeg tilberedt som okse, ca 54 grader o et par timer. Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke mye liv her om dagene.

Kjøpte inn Indrefilet av storfe i går, totalt 8 biter.

Hvordan bør jeg vakumpakke disse? 2-3 stk i pakken?

Hvor lang tid og temperatur bør de ha for å få de medium+?

Er her snakk om ferdige skiver fra butikk.

60 grader i 60 minutter?

Angående ettersteking, fungerer det med en "gassbrenner" for å få på plass stekeskorpe, eller bør en her holde seg til grill eller stekepanne?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg har planer om å starte med Sous Vide, og håper dere kan hjelpe meg med noen spørsmål:

1) Sirkulator eller vannbad? Hva er argumentene for/mot?

2) Er dette en god sirkulator? Ser ut som om den er rimelig kraftig (1500 watt, 50 liter), eller ville dere valgt en annen?http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/OBH7946/obh-nordica-sousvide-sirkulator-obh7946

3) Jeg ser noen kommenterer at sirkulatoren fra OBH (link over) piper hver gang den når måltemperaturen. Noen som kan bekrefte dette? Blir ikke det veldig mye piping?

4) Er dette et bra vannbad? Opplever dere ofte at matvarene ikke får plass i det? http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/SVS10LS/sousvide-supreme-vannbad-svs10ls

5) Og til sist: vannbadet over vs sirkulatoren over - hva ville dere valgt:-)?

Håper noen kan hjelpe meg litt innspill.

Lenke til kommentar

Sirkulator er definitivt mer fleksibelt. Ganske kjekt å kunne vakuumpakke et helt lammelår og stappe det nedi et ovalt kar med vann og helle pingpong-baller oppi (for å redusere varmetapet). 

Har du et vannbad er du stuck med den størrelsen, og kan få problemer med dårlig plass den dagen du vurderer å invitere 12 personer til middag... 

Jeg har Sansaire  og er veldig fornøyd med den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...