Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nå kjøpt meg denne: https://www.komplett.no/obh-nordica-sous-vide-gourmet-cooker-9-l/794838

Fikk den billig (2200,-), så hoppet i det, selv om planen var å lage min egen sous vide maskin. Noen som har erfaring med denne maskinen? Sinnsykt spent på å prøve den når jeg kommer hjem om 4 uker.

OBH Nordica er vel ikke det mest fantastiske merket, men hvor vanskelig kan det være å lage et vannbad liksom.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei igjen,

Da forteller jeg om mine 3 erfaringer med OBH sousvide maskinen og maten.

Første jeg lagde var en prøve til et vennepar. Det ble laget 4 stykker av entrecote kjøpt et par dager i forveien. Jeg har en sånn vacuum-maskin fra OBH også, med poser man bruker om igjen. La to kjøttstykker i hver pose.

Husker ikke temperaturen det stod på, men ca.55 grader. Lå i to timer. Var noe uheldig med to av kjøttstykkene (den ene pakken), da de ble seige. De andre to ble fine. Pepper, salt og rosmarin. Smaken ble veldig god, fin farge og saftig kjøtt.

Andre middagen var storfe indrefileet, 53 grader i halvannen time. Pepper, salt og rosmarin. Smakte meget godt. Fin rødhet, saftig, og møre.

Tredje gang ble det roastbiff i ferdige skiver kjøpt på svinesund. Pepper, salt og basilikum. 56 grader, 1 time 40 minutter. Noe seigt (i hvertfall endestykket). Har flere av disse, så de neste 4-5 middagene blir det samme, men skal prøve å la de ligge litt lenger. Syntes temperaturen var litt høy kanskje.

Maskinen i seg selv fungerer jo utmerket. Durer litt når man kjører, men sett den på badet eller i kottet - no problem.

Men jeg må klage litt på vacuum-maskinen. Posene er vanskelig å få tette, så hvis man pakker og legger det i kjøleksapet, så kan du ta deg faen på at det er luft i den om en time. Dessuten drar den blod gjennom munnstykket, og inn i maskinen. Den er dog veldig grei med disse boksene man får til den.

Så hvis sous vide er noe for meg, så kjøper jeg nok en vanlig vacuum-maskin senere, men poser på rull.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...