ProphetSe7en Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Når de har lagt i saltlake og skal vakumeres, skal kjøttet skylles da eller kun tørkes av? Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Ups, tenkte meg mørbrad i vannbad i dag, men ser det er snakk om 5 timer :/ så for meg et par jeg.... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg har nå kjøpt meg denne: https://www.komplett.no/obh-nordica-sous-vide-gourmet-cooker-9-l/794838 Fikk den billig (2200,-), så hoppet i det, selv om planen var å lage min egen sous vide maskin. Noen som har erfaring med denne maskinen? Sinnsykt spent på å prøve den når jeg kommer hjem om 4 uker. OBH Nordica er vel ikke det mest fantastiske merket, men hvor vanskelig kan det være å lage et vannbad liksom. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Kjøpte den selv for 3 uker siden på komplett for 1600,- veldig godt fornøyd. Veldig praktisk med den slangen som en kan slippe ut vannet på. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) 1600!?!?! Jeg som trodde jeg gjorde et røverkjøp... Bra du er fornøyd, gleder meg som en unge! Bråker den noe? Endret 17. januar 2015 av mongojarle Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 1695 kostet den på black friday, tror det er laveste pris den har hatt. Bråker ikke mye, og fungerer strålende Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Tid og temp på indre og ytrefilet av storfe? Ser alt fra opp til 10 timer og rett under 2 timer. Vil ha den "medium". Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 2 timer, 56-58° Temp avhengig av hvor rødlig rosa du vil ha. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 1600!?!?! Jeg som trodde jeg gjorde et røverkjøp... Bra du er fornøyd, gleder meg som en unge! Bråker den noe? Den lager lyd, men på ingen måte sjenerende. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Ja, da er det samme tilbud på den OBH saken på komplett igjen, 15 timer igjen. https://www.komplett.no/obh-nordica-sous-vide-gourmet-cooker-9-l/794838 1590,- kr. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Husk å følg med på Finn.no, plutselig dukker det opp et realt kupp! http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=sous+vide Jeg fikk som tidligere nevnt tak i en nesten helt ny Sous Vide DEMI med vakuumpakker for 1700,- , (selges på Sousvidenorge for nesten 5k.) Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Hei Tenkte å tilberede salt svinebog (ca 1,2kg) Tips til temperatur og tid? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Er der noen gode bøker med oppskrifter, tider og alt annet rundt sous vide? Gjerne på norsk. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) hei igjen, Da forteller jeg om mine 3 erfaringer med OBH sousvide maskinen og maten. Første jeg lagde var en prøve til et vennepar. Det ble laget 4 stykker av entrecote kjøpt et par dager i forveien. Jeg har en sånn vacuum-maskin fra OBH også, med poser man bruker om igjen. La to kjøttstykker i hver pose. Husker ikke temperaturen det stod på, men ca.55 grader. Lå i to timer. Var noe uheldig med to av kjøttstykkene (den ene pakken), da de ble seige. De andre to ble fine. Pepper, salt og rosmarin. Smaken ble veldig god, fin farge og saftig kjøtt. Andre middagen var storfe indrefileet, 53 grader i halvannen time. Pepper, salt og rosmarin. Smakte meget godt. Fin rødhet, saftig, og møre. Tredje gang ble det roastbiff i ferdige skiver kjøpt på svinesund. Pepper, salt og basilikum. 56 grader, 1 time 40 minutter. Noe seigt (i hvertfall endestykket). Har flere av disse, så de neste 4-5 middagene blir det samme, men skal prøve å la de ligge litt lenger. Syntes temperaturen var litt høy kanskje. Maskinen i seg selv fungerer jo utmerket. Durer litt når man kjører, men sett den på badet eller i kottet - no problem. Men jeg må klage litt på vacuum-maskinen. Posene er vanskelig å få tette, så hvis man pakker og legger det i kjøleksapet, så kan du ta deg faen på at det er luft i den om en time. Dessuten drar den blod gjennom munnstykket, og inn i maskinen. Den er dog veldig grei med disse boksene man får til den. Så hvis sous vide er noe for meg, så kjøper jeg nok en vanlig vacuum-maskin senere, men poser på rull. Endret 26. februar 2015 av mongojarle Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg lager alltid dobbel 'seal' når jeg vakuumerer. Stoler aldri helt på den (sousvide supreme vakuum maskin). Har heldigvis aldri hatt problemer med at luft kommer i posene. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg kan ikke dobbeltseale, da jeg har den "pistolen"... Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 De har ofte tilbud på vakuumeringsmaskin til 499 på elkjøp. Aldri hatt noe problemer med den, men så har jeg ikke brukt den mer enn 20 ganger ca. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Mørbrad, hva er deres oppskrift her. Temp og lengde. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Mørbrad, hva er deres oppskrift her. Temp og lengde. Jeg lager roastbeef av mørbrad, 56 grader i 12 timer. Hvis den får 24 timer risikerer du "mushy". Lenke til kommentar
ohy Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Har hatt stort hell med oksebryst i 48 t på 56 C, brunast på grillen før servering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå