Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det høres ikke noe bra ut. Ikke mye kjekt om de første forsøkene blir fiasko.

Hva som var skuffende med det?

Jeg syntes at delene med mer bindevev og fett på nakkekoteletten blir god, men selve "øyet" med kjøtt syntes jeg alltid blir litt tørt. Når er jeg kanskje ganske kritisk men. Jeg syntes nakkekoteletter blir best når man braiserer de på den tradisjonelle måten. :)

Noen som kan hjelpe en nybegynner med ett nybegynnerspørsmål...

Har 2 biffer, God Helg fra Kiwi... hvilken temperatur og tid anbefaler dere?

Liker den medium +(+)

60 grader i ca 45-60min? Det er litt vanskelig å si (den beste måten å lære hva som funker med sous-vide er rinse&repeat). Begynn der og så kan du senke temperaturen om du syntes den er for mye stekt.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe en nybegynner med ett nybegynnerspørsmål...

Har 2 biffer, God Helg fra Kiwi... hvilken temperatur og tid anbefaler dere?

Liker den medium +(+)

Tida avhenger som andre nevner her litt på kvaliteten av kjøttet. Er det mørt og fint i utgangspunktet er det ikke lange tida det trenger (en tynn biff vel og merke). Trevlete kjøtt trenger mere tid.

På fredag tok jeg en frossen indrefilet kalv ut av fryseren, vakuumerte og heiv den iskald rett i badet. 57° i en time. (hjemme alene, glemte å planlegge)

Det ble veldig bra, men tror ikke jeg hadde tatt den like tidlig om det var en frossen KIWI fredagsbiff ;)

post-26777-0-03602400-1418716122_thumb.jpg

Foredelen med KIWI derimot er at fredagsbiffen ikke koster noe særlig. Kjøp en haug og prøv forskjellige tider og temperaturer. Sous Vide lab! :)

Lenke til kommentar

Akvariepumpe har jeg, men må da til med enda et 230V rele, også tar den så stor plass og bråker... Tenkte på en slags propell eller vifte av noe slag også.

Tenkte også å ha det i denne gryten på 18 liter: http://www.europris.no/hjem-interior/kjokken/kasseroller-stekepanner/kasserolle-18-l-stal-m-innlegg

Vet ikke helt om jeg skal borre hull i gryteveggene enda, og føre alt av sensorer og varmeelement gjennom gryteveggene.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Du trenger ikke rele, pumpen kan være superliten og gå hele tiden, plugget rett i stikkontakten.

Merk at akvariepumper ikke tåler over 70 grader, men det finnes andre pumper som gjør det.

Jeg monterte pumpe, temperaturprobe og dyppvarmer til et flytelement som kunne brukes i alle kar. Pumpe må til eller blir det flere graders forskjell.

Hvis du har varmekilden i bunnen, dvs bruker kokeplate med kjele, vil du kunne klare deg uten pumpe da det varme vannet du lager i bunnen vil stige opp og lage naturlig sirkulasjon.

K

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg er rimelig fersk SV'er og er enda på forsøksstadiet

Har en SV på 9ltr og lurer på om det blir for trangt med 2 kalkunbryst nedi samtidig (tenkte tilberede dem på 64C i 4t.)

Brystene er på ca 1kg hver, og de får plass (fysisk) - men lurer på om jeg ødelegger effekten eller må ha lengre tid dersom det blir litt trangt nedi...?

Håper på svar (før i morgen... :) )

/ronny

Lenke til kommentar

Da er jeg også med i klubben. Hentet OBH sousviden og fyrte den opp med engang. Hadde kjøpt inn fersk flatbiff, to stk på tilsammen rett over 300 gram. Jeg satt på temperaturen på 55 grader og lot dem ligge overkant av to timer. Hadde dem så på panna i noen få sekunder på høy varme. Dette er mitt første forsøk, og jeg synes kjøttet var rimelig seigt. Kantene var fine, men midt i kjøttstykket var seigt. Lurer på hva jeg gjorde feil :/

Lenke til kommentar

Fantastisk og perfekt!

Tilbredte 3kg kalkunbryst til 10 gjester i går i vår relativt nye SV (SousVide Supreme Demi)

63C i 4t + 20 min hviletid og rask tur i steikvarm steikpanne

Kjøttet høstet stående ovasjon og taktfast applaus

Aldri har jeg lagd eller fått servert så saftig og godt kalkunkjøtt før

Anbefales! - og godt nyttår :)

(tilbehør: Søtpotetmos, rosenkål m/bacon, salte asparges og en himmelsk fløtesaus basert på sjyen fra SV-posene)

Lenke til kommentar

Tenker prøve meg på kalkunbryst i morgen når vi får gjester. Siden dette blir første forsøk har jeg noen spørsmål her.

Ser at det er 61 grader i 5 timer som er anbefalt. Noen grunn til at du gikk for andre tider/temperatur?

Dette blir første gang jeg fyrer opp maskinen. Antar at kjøtt ikke skal i før riktig temp er i vannet, eller er tidene inkludert oppvarming av vann slik at det puttes i helt i fra start av?

Bør kjøttet krydres i forkant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...