ProphetSe7en Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Hmm, det høres ikke noe bra ut. Ikke mye kjekt om de første forsøkene blir fiasko. Hva som var skuffende med det? Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Noen som kan hjelpe en nybegynner med ett nybegynnerspørsmål... Har 2 biffer, God Helg fra Kiwi... hvilken temperatur og tid anbefaler dere? Liker den medium +(+) Endret 15. desember 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Hmm, det høres ikke noe bra ut. Ikke mye kjekt om de første forsøkene blir fiasko. Hva som var skuffende med det? Jeg syntes at delene med mer bindevev og fett på nakkekoteletten blir god, men selve "øyet" med kjøtt syntes jeg alltid blir litt tørt. Når er jeg kanskje ganske kritisk men. Jeg syntes nakkekoteletter blir best når man braiserer de på den tradisjonelle måten. Noen som kan hjelpe en nybegynner med ett nybegynnerspørsmål... Har 2 biffer, God Helg fra Kiwi... hvilken temperatur og tid anbefaler dere? Liker den medium +(+) 60 grader i ca 45-60min? Det er litt vanskelig å si (den beste måten å lære hva som funker med sous-vide er rinse&repeat). Begynn der og så kan du senke temperaturen om du syntes den er for mye stekt. Endret 15. desember 2014 av ahpadt Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Noen som kan hjelpe en nybegynner med ett nybegynnerspørsmål... Har 2 biffer, God Helg fra Kiwi... hvilken temperatur og tid anbefaler dere? Liker den medium +(+) Tida avhenger som andre nevner her litt på kvaliteten av kjøttet. Er det mørt og fint i utgangspunktet er det ikke lange tida det trenger (en tynn biff vel og merke). Trevlete kjøtt trenger mere tid. På fredag tok jeg en frossen indrefilet kalv ut av fryseren, vakuumerte og heiv den iskald rett i badet. 57° i en time. (hjemme alene, glemte å planlegge) Det ble veldig bra, men tror ikke jeg hadde tatt den like tidlig om det var en frossen KIWI fredagsbiff Foredelen med KIWI derimot er at fredagsbiffen ikke koster noe særlig. Kjøp en haug og prøv forskjellige tider og temperaturer. Sous Vide lab! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Hvor viktig er det med sirkulasjon av vannet? Jeg skal lage meg min egen maskin, fordi jeg syntes det er gøy... Men har ikke tenkt ut hvordan jeg skal få til sirkulasjonen på noen god måte enda. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Det kommer litt an på hva du skal lage, men jeg har fått veldig godt resultat uten noe sirkulasjon. Men en løsning er å kjøpe en akvariepumpe til en billig penge. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Akvariepumpe har jeg, men må da til med enda et 230V rele, også tar den så stor plass og bråker... Tenkte på en slags propell eller vifte av noe slag også. Tenkte også å ha det i denne gryten på 18 liter: http://www.europris.no/hjem-interior/kjokken/kasseroller-stekepanner/kasserolle-18-l-stal-m-innlegg Vet ikke helt om jeg skal borre hull i gryteveggene enda, og føre alt av sensorer og varmeelement gjennom gryteveggene. Endret 16. desember 2014 av mongojarle Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Du trenger ikke rele, pumpen kan være superliten og gå hele tiden, plugget rett i stikkontakten. Merk at akvariepumper ikke tåler over 70 grader, men det finnes andre pumper som gjør det. Jeg monterte pumpe, temperaturprobe og dyppvarmer til et flytelement som kunne brukes i alle kar. Pumpe må til eller blir det flere graders forskjell. Hvis du har varmekilden i bunnen, dvs bruker kokeplate med kjele, vil du kunne klare deg uten pumpe da det varme vannet du lager i bunnen vil stige opp og lage naturlig sirkulasjon. K Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Hei, Jeg er rimelig fersk SV'er og er enda på forsøksstadiet Har en SV på 9ltr og lurer på om det blir for trangt med 2 kalkunbryst nedi samtidig (tenkte tilberede dem på 64C i 4t.) Brystene er på ca 1kg hver, og de får plass (fysisk) - men lurer på om jeg ødelegger effekten eller må ha lengre tid dersom det blir litt trangt nedi...? Håper på svar (før i morgen... ) /ronny Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Så lenge det er nok vann og nok plass til å holde en jevn temperatur, vil det nok gå bra. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Du kan vel bare flytte litt på dem en gang i halvtimen ellerno om du er usikker på om varmen blir godt nok distribuert. Vil forøvrig anbefale 59c til kalkunbryst (husk brine først!). Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 tusen takk for svarene! da satser jeg på at jeg lager begge samtidig (og heller snur/rokerer litt på dem med jevne mellomrom) Godt nyttår /r Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Da er jeg også med i klubben. Hentet OBH sousviden og fyrte den opp med engang. Hadde kjøpt inn fersk flatbiff, to stk på tilsammen rett over 300 gram. Jeg satt på temperaturen på 55 grader og lot dem ligge overkant av to timer. Hadde dem så på panna i noen få sekunder på høy varme. Dette er mitt første forsøk, og jeg synes kjøttet var rimelig seigt. Kantene var fine, men midt i kjøttstykket var seigt. Lurer på hva jeg gjorde feil :/ Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Jeg vil påstå det er en misforståelse fra folk flest at man tror at billigbiffen fra Kiwi blir til wagyu etter et par timer i en sousvidemaskin. Maten man lager blir som oftest like god som kvaliteten på ingrediensene. Dette var neppe svaret du ville ha men. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Tror ikke det var kjøttet. Brukte sånn innpakket sak til underkant av 300,- kiloen fra Mega. Virker som om jeg brukte for lav temperatur og lot den stå litt for lenge. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Hadde kjøttet ligget for lenge ville du nok lagt merke til en melete konsistens. 2 timer bør ikke være så alt for lenge. Når du begynner å snakke 3-4-5-6 timer er det for lenge. Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Fantastisk og perfekt! Tilbredte 3kg kalkunbryst til 10 gjester i går i vår relativt nye SV (SousVide Supreme Demi) 63C i 4t + 20 min hviletid og rask tur i steikvarm steikpanne Kjøttet høstet stående ovasjon og taktfast applaus Aldri har jeg lagd eller fått servert så saftig og godt kalkunkjøtt før Anbefales! - og godt nyttår (tilbehør: Søtpotetmos, rosenkål m/bacon, salte asparges og en himmelsk fløtesaus basert på sjyen fra SV-posene) Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Det høres ut som noe som må testes her også en dag snart. Digger slike innlegg her som gjør det enkelt for andre å teste, så kanskje kalkunbryst skal få innvie maskinen her Hvilket kalkunbryst kjøpte du, og var det mye mat tilovers med 3 kg for 10 personer? Lenke til kommentar
ronnyhr Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Kalkunbrystene var ferske, fra Meny - og litt over 1500gr pr stk Det var relativt lite kjøtt igjen etter middagen, og det lille som var forsvant på brødskiva utpå kveldingen Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Tenker prøve meg på kalkunbryst i morgen når vi får gjester. Siden dette blir første forsøk har jeg noen spørsmål her. Ser at det er 61 grader i 5 timer som er anbefalt. Noen grunn til at du gikk for andre tider/temperatur? Dette blir første gang jeg fyrer opp maskinen. Antar at kjøtt ikke skal i før riktig temp er i vannet, eller er tidene inkludert oppvarming av vann slik at det puttes i helt i fra start av? Bør kjøttet krydres i forkant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå