Gå til innhold

Informatikk - Bachelor eller Datasikkerhet?

And-reas

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har gått VG1 Elektro og fortsatte med Data og Elektronikk på VG2, Jeg gikk ut av Videregående med 4.3 som snittkarakter. Nå er jeg lærling innen Dataelektronikerfaget og er syv måneder inne i en to og et halvt år læreperiode. på VG1 hadde jeg 3 I P-matte som er det enkleste.

Jeg har lyst til å studere enten Datasikkerhet eller Informatikk men er usikker på om dette er realistisk da jeg har dysleksi og lesehastigheten min er rundt halvert fra det en gjenomsnittlig person ville hatt. Jeg er klar over at dere sansynligvis på ingen måte er rustet til å vurdere om det er realistisk. Men hvis dere har egne erfaringer rundt dette eller vet hvilke personer jeg kan kontakte vil jeg sette pris på det. Utover dette lurer jeg på om det finnes måter å minske arbeidet på påbygning ved å for eksempel ta fag som privatist vedsiden av lærlingtiden? :hmm:

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

I løpet av en bachlor i så virker det på det jeg har lest/blitt fortalt at det er veldig mye teori det første 1.5 året. Selvfølgelig avhenger sikkert dette av hvordan fag man skal ta. Dermed må du nok forvente deg på endel lesing, studietimer, konsentrasjon, og selvdisiplin!

Jeg mener selv om man har satt seg mål, og er virkelig villig på å klare dette, så hopper man inn med begge benene og kjører på. Jeg har selv sett personer som sliter med dysleksi, men med en gang de fikk noe de virkelig var interessert i så gikk alt greit. De forstod ting lettere på grunn av interessen. Ofte kjappere enn personer uten dysleksi. De brukte tiden godt, og spurte om de lurte på noe. Har også sett personer hvor det ikke har gått fordi de ikke var dedikert nok da. Dette ofte av mangel på selvdisiplin.

Du har tre muligheter etter endt lærlingetid. Påbygging (hvorav du kan ta fag på fritiden din, VGS burde kunne svare på spørsmål ang. dette), Y-veien (Y-veien er veldig mye allmenfag blandet med det du går. Disse fagene er veldig ofte knyttet opp til studiet du tar), eller arbeide noen år til for å kunne bli tatt opp basert på arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...