Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lånekassen

Marira

Anbefalte innlegg

Har som følge av sykdom måtte avbryte vg3.

Lånekassen gir sparsomt med råd og veiledning, så jeg lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg med muligheter. Jeg skal snakke med de imorgen igjen og si hva jeg mener vil lønne seg. Jeg blir rett og slett mer syk av tanken på at sykdommen min har gitt meg studiegjeld allerede på vgs, og at lånekassen ikke svarer på spørsmålene mine.

Som følge av sykdommen får jeg nå AAP. Har derfor ikke krav på sykestipend. Pengene jeg har fått i stipend (borteboer og grunnstipend) frem til nå vil måtte tilbakebetales, totalt er vel dette nærmere 50.000)

Er det mulig å henge etter med 60 studiepoeng (altså at jeg ikke trenger å tilbakebetale stipendet for ett semester), og deretter betale tilbake det jeg har fått utbetalt i 2. semester? Dette vil jo kutte gjelden med 30000. Jeg vet at det kan "straffe" seg senere dersom jeg blir hengende etter på videre studier, men det er en risiko jeg er villig til å ta. Jeg trodde 60 studiepoeng var 2 semestere, men lånekassemannen sa det var ett semester, så jeg vet ikke. Visste ikke at det var studiepoeng på vgs engang.

Eller vil alt måtte tilbakebetales? Jeg vil få AAP-minstesats, og vil derfor ikke klare å betale mer enn 1500 i mnd i lån.. :no: Hvordan er reglene på dette?

edit: hvis det er relevant skal jeg ta flere av fagene fra vg3 hos privatist denne våren.

Endret av Marira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok betale uansett, men du kan søke om å få gjelden slettet eller deler av gjelden på grunn av at du måtte gi opp på grunn av sykdom. Det er verdt å prøve. Husk at du også kan få utsatt innbetaling med tre måneder av gangen grunnet lav inntekt.

Siden du har kontakt med NAV så be om å få time hos en av deres økonomer, det er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...