Gå til innhold

Anbefalte innlegg

snart faar jeg adsl fra NGT, jeg har tenkt aa skaffe meg en 100mhz og bruke den som router, tenkte aa bruke Debian, det jeg vet er at jeg trenger 2 nettverkskort der det ene skal gaa til telefon-saken og det andre til en hub/switch, er det noe annet jeg b0r vite? hvordan faar jeg de 2 nettverkskortene til aa fungere sammen og dele nettet, vil ogsaa gi ut IPer, takk for alle replyes >)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En god løsning:

 

1. Lag brukeren gjest

2. Sett ~/.xinitrc til exec opera (kjører kun opera uten wm)

3. Sett på autostart at kill i X

4. Kill X hver time/halvtime

 

Enda et bevis på linux' fleksibilitet :yes:

 

MarcelSB

 

ok skal jeg skrive dette på route configgen eller?

:wink:

Lenke til kommentar

Du kan jo bare sette opp linux-boxen mellom NGT-routeren og LAN'et ditt, og sette NGT-routeren til å forwarde alle porter til linux-boxen, som i sin tur tar seg av den egentlig routingen. Men det er jo å gå over bekken for å hente vann da! Også kan jeg tenke meg at du nok får litt ekstra latency på linjen...

Lenke til kommentar
Det går nok dårlig ja. Som sagt må man bruke routeren man får av NGT for å få mottatt en IP.

 

det er jo ikke NGT sin router det er jo bare en helt enkel router med innebygd modem, så da burde det gå med løsninga mi.

 

Err., er jo en grunn til at man ikke får tilgang til routeren uten å spørre om det, samt at man får tilnærmet null info om noe som helst. (Forhørte meg litt med folk som har prøvd på det samme som deg, uten hell hittils). Det nytter rett og slett ikke å få tilgjengelig med info fra NGT, og da blir det vanskelig å sette opp.

Lenke til kommentar

Men hvorfor gå gjennom den leksa med tilkobling av adsl, routing og dhcp på linux. Når du kan bare dytte tp inn og det funker med en gang? Tar tid å sette seg inn i alt det der.. veldig unødvendig spør du meg. Hvis man bryr seg om sikkerhet er det vel bare å sette oppe en firewall på hoved lnx boxen.

 

Løsningen med egen router med dhcp er en veldig god en, bå bruk den og vær fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...