surfer86 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 snart faar jeg adsl fra NGT, jeg har tenkt aa skaffe meg en 100mhz og bruke den som router, tenkte aa bruke Debian, det jeg vet er at jeg trenger 2 nettverkskort der det ene skal gaa til telefon-saken og det andre til en hub/switch, er det noe annet jeg b0r vite? hvordan faar jeg de 2 nettverkskortene til aa fungere sammen og dele nettet, vil ogsaa gi ut IPer, takk for alle replyes >) Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Mulig det er rart spurt av meg, men hvorfor en egen maskin som router og DHCP-server når du allerede får det av NGT? Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 Mulig det er rart spurt av meg, men hvorfor en egen maskin som router og DHCP-server når du allerede får det av NGT? fordi den ikke er linux basert vel! Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Ikke for å være gledesdreper elns her, men er det ikke slik at hos NGT går det _ikke_ ann å ta vekk routeren? Du må ha den der for å få ip fra dhcp-serveren deres. (NGT-kunder, correct me if I`m wrong. Har ikke NGT selv..) Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 BAH! MarcelSB Edit: Feilpost :oops: Sånn går det når man må sjekke forum via IE på nettkafé Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 En god løsning: 1. Lag brukeren gjest 2. Sett ~/.xinitrc til exec opera (kjører kun opera uten wm) 3. Sett på autostart at kill i X 4. Kill X hver time/halvtime Enda et bevis på linux' fleksibilitet MarcelSB ok skal jeg skrive dette på route configgen eller? :wink: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Sikker på at du ikke roter i trådene nå Marcel? Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Tipper han egentlig skulle skrive i tråden om internett-cafe OS, eller hva, Marcel? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 surfer86: Du får kontakte NGT og høre med dem. Må lage guide etterpå om det går. Gøy å bruke linuxbox istednefor router. Da må du kjøre ipv6 på malvik... Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Ikke for å være gledesdreper elns her, men er det ikke slik at hos NGT går det _ikke_ ann å ta vekk routeren? Du må ha den der for å få ip fra dhcp-serveren deres. (NGT-kunder, correct me if I`m wrong. Har ikke NGT selv..) Stemmer på en prikk! SpirreVipp Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Må vel gå an å bruke 3. parts routere med NGT? Må jo få informasjonen fra NGT for å koble seg opp da seff... Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 må jo være mulig å bruke et adsl-modem som du får kjøpt på f.eks komplett.no å bruke det adsl-modem-->linux-router-->switch Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Det går nok dårlig ja. Som sagt må man bruke routeren man får av NGT for å få mottatt en IP. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Skal nok være fullt mulig. Du må ha en router/mode å få IP av NGT fra ja, men hvem sier at det er umulig å bruke annet utstyr? Jeg bruker cisco-routeren, men det må jo være mulig å lage en linuxbox som har noenlunde samme specs Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Det går nok dårlig ja. Som sagt må man bruke routeren man får av NGT for å få mottatt en IP. det er jo ikke NGT sin router det er jo bare en helt enkel router med innebygd modem, så da burde det gå med løsninga mi. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Skal nok være fullt mulig. Du må ha en router/mode å få IP av NGT fra ja, men hvem sier at det er umulig å bruke annet utstyr?Jeg bruker cisco-routeren, men det må jo være mulig å lage en linuxbox som har noenlunde samme specs mye av problemet ligger også i utstyret negertel har i sentralen Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Du kan jo bare sette opp linux-boxen mellom NGT-routeren og LAN'et ditt, og sette NGT-routeren til å forwarde alle porter til linux-boxen, som i sin tur tar seg av den egentlig routingen. Men det er jo å gå over bekken for å hente vann da! Også kan jeg tenke meg at du nok får litt ekstra latency på linjen... Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Litt uenig der, det kommer jo litt ann på hvilke serviser man trenger fra routeren. Skal ikke utale meg on den NTG saken, men hvis den foreksempel ikke har dhcp, skikkelig firewall, kan feks en linux-box basert på ip-cop være en yppelig løsning, og den vil ikke trege til systemet. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Det går nok dårlig ja. Som sagt må man bruke routeren man får av NGT for å få mottatt en IP. det er jo ikke NGT sin router det er jo bare en helt enkel router med innebygd modem, så da burde det gå med løsninga mi. Err., er jo en grunn til at man ikke får tilgang til routeren uten å spørre om det, samt at man får tilnærmet null info om noe som helst. (Forhørte meg litt med folk som har prøvd på det samme som deg, uten hell hittils). Det nytter rett og slett ikke å få tilgjengelig med info fra NGT, og da blir det vanskelig å sette opp. Lenke til kommentar
adyton Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Men hvorfor gå gjennom den leksa med tilkobling av adsl, routing og dhcp på linux. Når du kan bare dytte tp inn og det funker med en gang? Tar tid å sette seg inn i alt det der.. veldig unødvendig spør du meg. Hvis man bryr seg om sikkerhet er det vel bare å sette oppe en firewall på hoved lnx boxen. Løsningen med egen router med dhcp er en veldig god en, bå bruk den og vær fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå