Gå til innhold

Windows XP vs Win7

Anbefalte innlegg

Jeg har gått fra XP til Vista til Win7, men vet ikke helt hva jeg liker best. Foretrekker uten tvil brukergrensesnittet til XP(men savner omni-search), jeg foretrekker utseende på taskbaren i Vista, og jeg liker stabiliteten og hastigheten til Windows 7(samt støtten for SSD).

Jeg tenker en "pro/con"-liste er på sin plass.

XP pros:

- Kjapt når det er nyinstallert

- Bedre brukergrensesnitt (IMHO)

- "no bullshit"

- Enklere å tulle med drivere, og det er større kompabilitet med "dårlige" applikasjoner laget av privatpersoner(til f.eks å gå inn på XBOX harddisk)

- Jeg har brukt det i alle år, og kan det ut og inn

XP cons:

- Blir tregt allerede etter to uker med meget selektiv installering av programmer

- Blir tregere og tregere for hver dag som går

- Ikke omni-search

- Kjedelig med grå startlinje(bruker ikke de fancy nye, men "gammeldags" windows)

- Av en eller annen grunn starter teksten i tekstbokser på nettet noen mm for langt til venstre, så jeg ser ikke cursor hvis den er helt til venstre, og jeg ser ikke hele bokstaver.

Win7 pros:

- Kjappere enn XP over tid

- Omni-search

- SSD-støtte

Win7 cons:

- Mye "tull". Jeg har følelsen av at Win7 prøver å gjøre "alt" for meg, men at det feiler titt og ofte. F.eks med WLAN. Ubuntu gjør dette mer eller mindre helautomatisk, og oppleves mye mer brukervennlig.

- Forferdelig GUI. Jeg er av typen som foretrekker Word 2003-grensesnitt over Word 2010, og det gjelder også OS. Hater alle de enorme ikonene i Win7, og at det er mer tilrettelagt for bruk av mus enn bruk av tastatur. Jeg bruker knapt musen til annet enn surfing og spilling, så det passer meg veldig dårlig.

- Idiotisk oppsett på startmenyen.

- Dårlig og ulogisk kontrollpanel for en som er vant med XP sin "classic view".

- Det gjør for mye ut av seg. Slik jeg ser på det, så er OS kun grunnmuren, og jeg vil bygge huset slik det passer meg. Win7 er et ferdigbygget hus som jeg må flytte inn i, med toalettet på kjøkkenet, og spisestuen på taket...

Det optimale ville egentlig vært å få Win7 med XP-grensesnitt. Er det mulig? Evt. Vista-grensesnitt?

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med stor fare for å virke negativ, det er halvannet år siden Windows 7 ble lansert og snart 10 år siden XP ble lansert. Salget av XP ble stoppet for ca to år siden(nedgradering fra Vista og 7 til XP var vel mulig ei god stund etter det).

Er det noe vits i å tviholde på XP lenger med å lage ei fordel/ulempe liste? :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg prøvd å få kopiere XP tema over til: C:\Windows\Resources\Themes

Men det fungerte dårlig.

Dermed trenger man programvare for å kunne legge til temaer til windows 7.

Siden XP programvaren dermed trenger 64 bits og kompaktibilitet for windows 7.

Angående kontrollpanel:

http://home.comcast.net/~jesse99/Control_Panel_Classic_View.jpg

Er det enkelt ja. Men det blir mindre oversiktlig.

Hvis vi stiller spørmålet her.

Siden linuxbutikken.no er ganske så død.

Er det noe vits med en diskusjon om hva som er best av windows og linux?

Flere windows 7 brukere ønsker muligheter til flere platformer vi ønsker ikke bare 1 alternativ (Windows 7) vista får man billig men i få tall ennå.

Windows XP har fremdeles funksjoner som ikke dekkes av windows 7.

Bare se eldre spill og programmer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jada, jeg er klar over at det er gammelt, men når det i praksis fungerer bedre på noen punkter, blir det fort vanskelig å velge. Jeg har tilgang til alle tre operativsystemene gratis, og har prøvd alle tre innen en kort periode, og ingen er egentlig bra nok lenger. XP blir for tregt, Vista er Vista, og Win7 har mongo brukergrensesnitt.

Ser at det går å ha classic view i Win7.

http://www.google.no/images?um=1&hl=no&tbs=isch:1&sa=X&ei=HoWZTfupPMKEOqenpbAH&ved=0CDEQBSgA&q=windows+7+classic+view&spell=1&biw=1680&bih=961

Kanskje det er veien å gå?

EDIT: Men det blir stygg-stygge kanter på vinduene!

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Selv har jeg prøvd å få kopiere XP tema over til: C:\Windows\Resources\Themes

Men det fungerte dårlig.

Dermed trenger man programvare for å kunne legge til temaer til windows 7.

Det fungerer OK med classic view!

Angående kontrollpanel:

http://home.comcast.net/~jesse99/Control_Panel_Classic_View.jpg

Er det enkelt ja. Men det blir mindre oversiktlig.

Ja, det er bedre, men ikke helt XP-nivå!

Hvis vi stiller spørmålet her.

Siden linuxbutikken.no er ganske så død.

Er det noe vits med en diskusjon om hva som er best av windows og linux?

Flere windows 7 brukere ønsker muligheter til flere platformer.

Windows XP har fremdeles funksjoner som ikke dekkes av windows 7.

Bare se eldre spill og programmer.

Det er ikke noe som er bedre av windows og linux. Det er bare veldig forskjellig. Det sagt, hadde spill og normale programmer fungert som de skulle i linux/mac, så ville jeg byttet OS.

Lenke til kommentar

Jada, jeg er klar over at det er gammelt, men når det i praksis fungerer bedre på noen punkter, blir det fort vanskelig å velge.

Er enig, jeg har XP og windows 7 + vista der alle er like bra etter min smak.

Finnet ikke alternativ selv så jeg har disse på forskjellig maskiner, med linux som oppstartlaster.

Jeg har tilgang til alle tre operativsystemene gratis, og har prøvd alle tre innen en kort periode,

Gratis? Hvis det ikke er snakk om demoversjon, men microsoft pleier ikke å gjøre det enkelt å få ting gratis.

Så enten må du ha betalt lisens eller kan du ha technet avtale der du betaler en gang i året?

Ellers får du lisensen gratis av andre, der andre betaler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Får Vista og XP av Dell, og Win7 ultimate 64-bit av universitet ;-)

Er midt i et vannkjølingsprosjekt, og jeg tenker å legge inn Win7 på SSD-en som sitter i den maskinen.

Nå er det ubuntu på den, og det er helt SJUKT hvor raskt den booter.

Denne kommer ikke opp engang!

10.jpg

Win7 bootet på 21 sek med samme SSD i laptopen min. Fantastisk :D

Lenke til kommentar

Du får altså ikke startet ubuntu?

Når før installerte ubuntu, du har vel formattert partisjonen først?

Siden jeg opplevet det en gang når jeg tok hurtigformattering da hender det linux distribusjonene funger ustabilt og henger seg.

Nå jeg at ubuntu 10.10 er dårlig på skjermkort drivere (Min erfaring).

Så prøv å deaktivere ACHI hvis mulig, som en feilskilde.

Men ja bortsett fra det siste var jeg godt fornøyd med ubuntu.

Bruker 64 bits versjon, så det kan være noe som gir en dårligere opplevelse.

Opensuse 11.04 er sikkert bedre og nyere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det et poeng at det skal boote raskt? Jeg har ikke tatt shutdown på PC-en min på mange mange måneder. Sett den i sleep når du ikke bruker den, så er den raskere til å starte enn TV-en den er koblet til, og du kan fortsette der du slapp.

Windows 7 er forøvrig bedre enn Windows XP på alle måter jeg kan tenke på. Ved siden av at Windows XP ikke lenger er et alternativ for nyere maskinvare.

Ingen Direct3D 11 støtte, ingen UEFI støtte og masse andre ting.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Windows 7 er forøvrig bedre enn Windows XP på alle måter jeg kan tenke på. Ved siden av at Windows XP ikke lenger er et alternativ for nyere maskinvare.

Ingen Direct3D 11 støtte, ingen UEFI støtte og masse andre ting.

Trenger man virkelig noe av disse funksjonene?

Bortsett fra UEFI, hvis man bytter maskinvaren.

DX11/DX10 har verken linux eller mac heller, så jeg ser ikke det som stort problem hvis man bare ønsker seg en billig mini laptop og en windows maskin.

Lenke til kommentar

Liste over ting Vista/Windows 7 gjør bedre enn Windows XP:

Mer effektiv filkopiering.

Bedre stabilitet på OS'et ved å flytte driverne ut grafikkdrivere i usermode.

Mer effektiv bruk av prosessoren ved at dispatcher'en ikke lengre er beskyttet av en spinlock.

Flere forbedringer på sikkerhet.

Støtte for WHEA.

Mere detaljerte feilsøkingsrapporter.

Mer effektiv minnebruk.

Støtte for USB-feilsøking.

Det er ikke mulig for programmer å gjøre en såkalt "silent crash."

Flere optimaliseringer iforhold til planlagte oppgaver som kjøres i bakgrunnen.

Og dette er bare ting jeg kommer på i farten, det finnes overhodet ingen grunn til å velge Windows XP over Windows 7 --- Windows XP er dårligere på samtlige områder.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som benekter at koden bak kulissene i Win7 er bedre enn koden bak kulissene i XP :-)

Men for å svare mitt eget spørsmål ang brukergrensesnitt: Win7 kan se "bedre" ut enn XP. Oppskrift:

-Endre kontrollpanelvisning til "small icons"

-Unpin alle programmer fra startlinjen.

-Følge følgende prosedyre for å få quick launch

Add Quick Launch to Taskbar

1. Right click on a empty space on the taskbar, then select (hover on) Toolbars and click on New toolbar.

2. In the Folder line, copy the location below.

%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

3. Click on the Select Folder button. (press enter)

4. You now have a Quick Launch toolbar on the right side of the taskbar.

NOTE: Click on the arrow to see your Quick Launch shortcuts.

5. To Have Small or Large Icons for Quick Launch Toolbar

A) Unlock the taskbar.

B) Right click on the dotted separator line just to the left of Quick Launch, then click on View and select to have Large Icons or Small Icons.

C) Lock the taskbar.

6. To Have Quick Launch Toolbar on Left Side of Taskbar

A) Unlock the taskbar.

B) Left click and hold on the dotted separator line just to the left of Quick Launch, then drag Quick Launch as far to the left on the taskbar as you are able to and release.

B) If you still have any pinned program icons to the left of Quick Launch, then left click and hold on the dotted separator line just to the left of the icons and hold, and drag it to the right past Quick Launch and release.

C) The Quick Launch toolbar is now on the far left side of the taskbar.

D) Left click and hold on the dotted separator line for the other icons and drag them left or right to make any adjustments to how you want them placed on the taskbar.

E) Lock the taskbar.

-Slå av transperency i aero settings, og sett farge til "most intense" og svart.

Bilde av theme. Nå er Windows 7 brukbart :-)

post-108681-0-87830300-1302343427_thumb.png

EDIT: Et problem med denne løsningen er at programmer som i XP kunne legges i taskbaren, ikke gjør det nå. F.eks spotify står på startlinjen hele tiden, selv når jeg har "x-et" ut programmet. Dritt.

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Mer effektiv filkopiering.

Dette er vetfall jeg helt uenig i.

Både på vista SP2 og windows 7 SP1, vil du sikkert merke filkopiering går mye tregere.

Og problemet med tidberegning (Går rask mellom 2 timer til 2 dager også 2 timer).

Så dette her kan jeg ikke støtte deg i.

Riktignok er aero effektet et steg i riktig retning.

Men informasjonen man får, er total commander langt bedre filkopierings verktøy.

Det kan være SSD jobber raskere her.

Men harddisker med NTFS filsystem internt eller over nettverk merker jeg det går lengere tid.

Siden jeg både har XP og vista, og windows 7 på laptopen, så er det samme konklusjon.

Mer effektiv minnebruk.

Bare til readyboost i så fall, ellers å ha 3 GB ram til XP er mere nok.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket store forskjellen hastighetsmessig på filkopiering på lokal disk, men selve kopieringsvinduet i Win7 er en stor forbedring fra XP.

Over nettverk er Win7 helt overlegent. Fikk kanskje 40-50MB/sec fra serveren i XP, mens jeg får 90-110MB/sec i 7.

Lenke til kommentar

Filkopieringsmotoren ble overhalt i Windows Vista SP1 og er en mye mer effektiv algoritme enn det som ble brukt i Windows XP:

http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2008/02/04/2826167.aspx

Dette er et faktum og er ikke noe du kan velge å "ikke si deg enig i".

Videre er det gjort en rekke av endringer av systemet som håndterer minne --- feks har Standby listen delt opp i flere prioritetsbaserte lister slik at minnebruken blir mer effektiv iforhold til Standbylister som ikke tar hensyn til prioritet (Slik som i Windows XP). Det er gjort en haug av endringer som bla blir beskrevet i denne videoen:

http://mschnlnine.vo.llnwd.net/d1/ch9/7/0/0/2/8/landy_wang_deep_windows.wmv

Nok en gang er ikke dette noe som er diskuterbart, det er et faktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...