Gå til innhold

Objektiv til Nikon D3000

Anbefalte innlegg

Trenger sårt noen tips om valg av objektiv. Er helt blank selv. Når jeg kjøpte kameraet så var det med et objektiv som heter AF-S NIKKOR 18-105mm. Fungerer helt greit til vanlig bildetaking.

Det jeg nå er ute etter er et objektiv som skal brukes i jobbsammenheng. Driver med eiendomsmegling og skulle hatt et objektiv som det er litt mer vidvinkel på så jeg har mulighet til å ta bilder i litt mindre rom. Er ikke ute etter supervidvinkel som får bittesmåe rom til å virke gigantiske nei :) men en mellomting.

Så har jeg kunne tenkt meg et objektiv som har mulighet til å ta bilder i rom som ikke er fullt opplyst uten at jeg trenger å bruke større blitz. Skal jeg da velge objektiv med lav eller høy lukkerhastighet? (som sagt rimelig blank :whistle: )

Og det siste på ønskelista er et objektiv som jeg kan bruke til detaljerte bilder. Er det ikke macro det heter tro når jeg skal ta bilder veldig nært, f.eks. detaljer på blomster, insekter o.l.

Håper noen kan være behjelpelig med tips på min ønskeliste :roll:

Nichny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger sårt noen tips om valg av objektiv.

Det første du bør investere i - er et stativ

Bruker selv Benro A-550EX med HD-28 hode kjøpt hos fotovideo

En Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM og en Nikon 35mm AFS F1.8G kan kanskje være noe? Anbefaler de bare fordi jeg bruker de selv... ;)

Stativ: 1+

For interiør, er dette nesten et maa ha. Klart, man kan bruke mange blitzer, eller tilsvarende. Men stativ er enklest.

Sigma 10-20: 1+

Billigst og god nok. Her skal bilder optimalt sett taes paa F/8 -> F/11, og da er de forskjellige vidvinkel-zoomene relativt like. Spesielt naar man ikke skal skrive ut mega stort.

I tillegg, enten bruke selvutløseren, eller en fjernutløser som f.eks ML-l3

Endret av Noggie
Lenke til kommentar

Jeg ville også gått for et stativ. Ikke gå på elkjøp og kjøp det billigste, regn med å bruke et par tusen. Sigmas 10-20 er veldig fin, men du har også Nikons egne 12-24, som er dyrere, men enda bedre.

Hvorfor stativ? Skjønner det blir stødigere og ingen uroligheter, men....ellers da?

Lenke til kommentar
og en Nikon 35mm AFS F1.8G kan kanskje være noe? Anbefaler de bare fordi jeg bruker de selv... ;)

Enig i Sigma 10-20mm og stativ, men ikke 35-millimeteren. For det første blir den for smal for å ta bilde av rom og for det andre gir f/1,8 for lav dybdeskarphet til at det egner seg til boligfoto. Her ville jeg brukt stativ + enten 10-20mm eller 18-105 mm alt etter hvor vidt utsnitt han vil ha. Hovedsaken er at han bruker stativ.

Jeg ville også gått for et stativ. Ikke gå på elkjøp og kjøp det billigste, regn med å bruke et par tusen.

Stativet skal åpenbart ikke brukes i kuling og storm så han kan like gjerne kjøpe et billig og vaklevorent stativ. Det vil uansett stå i ro sekunder etter han slipper taket i det. Man bør uansett bruke 2 sekunder selvutløser og speillås.

Hvorfor stativ? Skjønner det blir stødigere og ingen uroligheter, men....ellers da?

Det er vanskelig å få kort nok lukkertid inne til at det blir bra håndholdt. Særlig hvis du vil ha lite bildestøy (ISO 100). Jo mørkere bolig og mindre lys utenfra jo verre blir det. Dette er egentlig et kjempeproblem så du bør få kameraet til å være mest mulig i ro i det lange øyeblikket bildet tas.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...