Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Treski fra etterkrigstida


Anbefalte innlegg

Har fått en oppgave i historie der vi skal beskrive en gjenstand fra etterkrigstida. Gjenstanden jeg har valgt er et par treski som den gamle huseieren av vår nåværende hytte har lagd av tre og skinn.

 

Trenger hjelp med å plassere de inn i tida. Når kom treskia med bindinger av skinn? En del av oppgaven er slik;

3) Plasser gjenstanden tidsmessig/tematisk. Beskriv tidsepoken/temaet ut fra lærebok eller andre kilder.

4) Drøft hvordan gjenstanden passer inn i tidsepoken/temaet

 

I tillegg hadde det vært flott om dere kunne kommet med noen idéer om ting som kan tas med, som feks at de kom på den tida der Kvikk Lunsjen og Soloen kom, og på en tid der folk fikk mer fritid. De som lagde skiene var forøvrig bønder.

 

Takker på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig interessant oppgave, kan tenke meg at du kan plassere de i den tidsalderen for det første på grunn av materialet som ble brukt. Noe som kanskje er veldig innlysende. I etterkrigstida ble fritiden en viktigere faktor, som du selv har sagt. Men ski kan også stamme fra krigstiden, hvor de ble brukt for å nedkjempe styrker i "vårt" terreng, altså vinterføre. Du kan jo prøve å fundere videre ut fra utpekene jeg har kommet med. Lykke til fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis skiene kun består av tre og skinn, er vel ikke etterkrigstida et godt eksempel. Vel, det kommer kanskje an på hvordan skiene er designet. Vi har et par treski hjemme fra like etter krigen, de har Kandahar-binding (Sveitsisk oppfinnelse fra 1932) Kandahar er som kjent en metallbinding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...