Crowly Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (Entualist Entusiast utgaven) Her har vel ikke linux et godt alternativ? Dette har vært, og muligens er enda, ett svak punkt, men er på bedringens vei. Men det blir feil å ta ytterpunktene eller det mest ekstreme behovet og så si at klarer man ikke dette så er det ikke bra nok. Det blir kun sant for de som har de samme ekstreme behovene, noe det store flertallet ikke har. Jeg har null peiling på det profesjonelle markedet, men linux har ett brukbart/godt(?) fotfeste i Hollywood: http://icewalkerz.blogspot.com/2008/10/linux-on-hollywood-hollywood-movies.html Finner jo mediacenter til linux også, men er ikke det viktiste.Siden disse uansett ikke klarer å dra ut det nyste innenfor teknologi. Her må du forklare nærmere. Du har f.eks. Xbmc som kjører bl.a. både på Windows og linux, og spiller av det meste (alt jeg har testet fra små lavoppløste flv filer til 1080p filmer), gitt at nødvendig codec'er er installert (gjelder Windows som linux). Xbmc mangler støtte for tv-kort, men er beregnet kun for avspilling (rett meg om jeg tar feil, ikke helt oppdatert), så trenger man opptaksmuligheter blir Xbmc uansett feil valg. Ett annet linux alternativ med opptaksmuligheter er MythTV, men det har jeg aldri testet. Har inntrykket av at du har veldig bestemte meninger om hvordan "ting" skal være, og alt som avviker fra dette er ikke bra nok. Selv om ting er anderledes så er det ikke nødvendigvis dårligere, dette være seg programmer, terminal bruk, eller generell OS struktur (eks "Windows metoden" vs *nix [Linux, Unix o.l.]). Vil også tippe på at hva du mener er en (god) "fasit" kommer i fra hvordan ting er valgt å løses i Windows, dette med bakgrunn i hvilke program eksempler du drar frem. Selv om dette er en god løsning eller kanskje til og med den beste løsningen for noen, så er det ikke nødvendigvis det for alle. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Takk: Crowly Har du noen ideer, på hvordan man kan få linux og endre holding her? Mac OSX er et bra operativsystem her, men vet ikke hva som skal til for linux får noe tilsvarende? Betale Linux tordvalson 100$ også er problemet løst? Siden eneste jeg kan trekke ned på OSX er maskinvare støtten (PC) ellers er det en veldig god platform bortsett fra blueraystøtte/HD dvd. Problemer med terminal, er at det ikke er bare å skrive noen komandoer. Siden ting endrer seg, jeg har egentlig bare ønske å ha det nyeste og stabil nok til vanlig bruk. Mac er vel ganske så oppdatert platform? Vet ikke "Kernel" er like oppdatert som Opensuse men i vertfall et godt system. Støtter din meninger fult ut. Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Har du noen ideer, på hvordan man kan få linux og endre holding her? Hvorfor skal linux endre noen holdninger? Liker man ikke linux så er det bare å droppe å bruke det. Mac OSX er et bra operativsystem her, men vet ikke hva som skal til for linux får noe tilsvarende? Linux står bra på egne ben, trenger ikke å etterligne noe annet. Har aldri brukt en Mac, men OS X, Windows og Linux har vel "lånt" ideer av hverandre opp igjennom historien. Så det er en del tilsvarende programmer å finne til hvert OS, du har f.eks. flere docker i Linux (noe jeg tror originalt er en mac greie, kan ta feil). Betale Linux tordvalson 100$ også er problemet løst? Han heter Linus Torvalds. Og nei det hjelper ingen ting, han jobber kun eller hovedsakelig med linux (kjernen). Og hvilke(t) problem er det du vil ha løst? Hvis f.eks. det er at MS Office ikke finnes til Linux så må du klage til Microsoft, er fint lite linux utviklere kan gjøre med det. Det samme gjelder spill og all annen god programvare du finner på Windows og mac plattformen. Har du hardware problemer så må du klare til hardware produsentene slik at de enten lager linux drivere eller frigjør dokumentasjon som gjør at andre kan lage gode drivere uten å måtte ty til reverse engineering. En linux distribusjon er som ett bygge sett, hvor den eneste bygge klossen som er felles er kjernen (linux). Hver av disse bygge klossene utvikles av mange forskjellige utviklere, fra betalte profesjonelle til hobby basis på dugnad. En linux distribusjon er da en sammensetting av ett utvalg av disse klossene. De kan også tilby forskjellige varianter klosser som gjør ca det samme, f.eks Gnome, KDE, Xfce og Lxde. Så er man missfornøyd med hvordan noe fungerer så må man ta kontakt med de som utvikler det man er missfornøyd med. Blir mye likt med Windows, hjelper ikke å klage til Microsoft hvis Adobe lager dårlig programvare. Problemer med terminal, er at det ikke er bare å skrive noen komandoer. Jo, så lenge man skriver rett så er det det. Men som med alt annet så krever det at man bruker litt tid på å lære seg hvordan man gjør det, alt er ikke gjort på fem minutter. For de som er født/vokst opp etter ca Windows 95, så kan jeg skjønne at å skrive kommandoer er litt fremmed. kommando --help gir en beskrivelse av bruk og parameter. Man kan ha en mer utfyllende beskrivelse, skriv da man navn_på_kommando. Men det er ofte gui alternativer til det meste, men de er ikke nødvendigvis installert til å begynne med. Siden ting endrer seg, jeg har egentlig bare ønske å ha det nyeste og stabil nok til vanlig bruk. Vanlig bruk er jo relativt. Men alle de mest populære distribusjonene bør dekke det meste av hva jeg regner som vanlig (web, epost, enkelt "kontor bruk", ikke alt for avanset bilde og film behandling o.l.). 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Jeg liker linux sine kjerneverdier. Enkel oppgradering, bruk av terminal til små ting. Men i bruk tror jeg holder mere knapp på: Men som en ferdig distribusjon er noe (Mac) bedre. Nå trenger man ikke microsoft Office, men alternativer, som er minst like bra. Kanskje bedre. Openoffice/Liboffice kan sammenlignes med office 2003 (Hvertfall microsoft sin vurdering funksjon messig. Men vil du si hvis jeg betaler SUSE eller Redhat så hjelper jeg linux i rett vei? Disse er blandt de eneste som tilbyr profosjonelle løsninger. Men vet lite om kvaliteten. Mandriva powerpack er gammel, og bortkastet å gi penger til i følge min mening. Her får man rett og slett gammel distribusjon til ca 300 kr. Vet du om det finnes noen virtualiseringsløsninger for Linux/Unix slik at man kan installere Mac OSX over linux? Slik at man legger til "Unix" kjernen som mangler som gjør at PC funger som Mac? http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X fant ikke noe her. Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 k3b har jeg vært inne om, men ja syns Nero ofte er bedre. Nå vet jeg ikke om K3b klarer å brenne blueray men funger. Jada, vært på plass en stund nå:http://kde-apps.org/content/show.php?content=9875 Office 2010 har også:Microsoft Office Outlook 2007 with Business Contact Manager Som er bare pinlig sammenlignet med Kontact.Microsoft Office Accounting Express 2008Velger Kmymoney anyday om det er noe slikt jeg er ute etter.InfoPath 2007Hæh, si meg ramser du bare opp alt du kommer over, eller bruker du faktisk dette?Communicator 2007 (tror amsn er noe lignende?)Groove 2007 Pidgin, Kopete, Amsn, Skype. Mange alternativer ja.OneNote 2007Det må være det mest idiotiske fra MS så langt. Er det overhodet noen som bruker det? GNU/Linux verdikjeden har utallige kanaler for deling av diverse digitalt innhold med hverandre, få er så dårlige som onenote.Videolan vil jeg si er kun erstattning til windows mediaplayer.Da vet du lite om VLC, og har mye å glede deg til. Den kan gjøre myyye mer.compiz fusion har jeg hørt om, men jeg har aldri brukt det. Desktop effekter på linux har ligget langt foran MS siden dag en. Ser bra ut men syns slik skrivebord ser bedre ut:Det er jo bare et animert wallpaper. Slik som dette: Pinacle HD redigering er jo ikke nevnt (Entualist utgaven) der TV produsenter og blueray filmskapere lager filmer.Her har vel ikke linux et godt alternativ? Du er vel verken TV-produsent eller filmskaper? MS har ingenting å stille opp med på tungregning, og Mac har ingenting å stille opp med i det hele tatt på server. Litt mer fundamentale mangler spør du meg.Finner jo mediacenter til linux også, men er ikke det viktiste.Siden disse uansett ikke klarer å dra ut det nyste innenfor teknologi. Tullball. Eksempelvis LinuxMCE har væt tilgjengelig i årevis. Det knuser alt jeg har sett av mediesenter på win. 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Men som en ferdig distribusjon er noe (Mac) bedre. I forhold til hva, du er alt for lite konkret, vi er ikke tankelesere. Nå trenger man ikke microsoft Office, men alternativer, som er minst like bra. Kan være at MS Office er den beste kontor pakken totalt sett, men det er nok ett ytterst fåtall som har behov for alt. Og snakker vi i privat sammenheng så klarer nok de fleste seg med wordpad. Openoffice/Liboffice kan sammenlignes med office 2003 Kan ikke nok om noen av alternativene til å kunne si nok, men man må i alle fall gå dypere enn kun brukergrensesnittet. For de aller fleste så tror jeg Openoffice er mer en bra nok. Problemene oppstår med proprietære formater, og støtten for disse. Dette viser viktigheten og nødvendigheten av gode åpne formater. (Hvertfall microsoft sin vurdering funksjon messig. MS sin vurdering betyr ikke så mye, det blir som bukken og havresekken. Men vil du si hvis jeg betaler SUSE eller Redhat så hjelper jeg linux i rett vei? Vil ikke tro det betyr noe spesielt, om du ikke sitter på en haug med penger. Disse er blandt de eneste som tilbyr profosjonelle løsninger. Så vidt jeg vet er den eneste forskjellen support, programvaren er den samme. F.eks. så er Fedora ett test området for nye funksjoner/programmer før de finner vei inn i RHEL, er i alle fall en del som mener det. Så har du CentOS som er prikk lik RHEL, bortsett fra support og noen logo endringer. Så at det er en profesjonell løsning forteller mer om hvem og hvilke behov det er beregnet for, enn noe annet. Men vet lite om kvaliteten. Mandriva powerpack er gammel, og bortkastet å gi penger til i følge min mening.Her får man rett og slett gammel distribusjon til ca 300 kr. Powerpack er kun ett tillegg hvor du betaler for support, proprietære codecer (eks. MP3, som kun gjelder i land med software patenter [ikke Norge]) og litt annet dill dall. Med unntak av support fra Mandriva så er alt det man får i denne tilgjengelig via tredje parts pakkebrønner. At noe er gammelt betyr ikke at det er dårlig, det kan være at det ikke er nødvendig å gjøre noe mer med det, det fungerer som det skal, tenker her spesielt på codecer. All programvare regner jeg med at er like oppdatert som alle andre distribusjoner. Men så kommer det an på hva du anser for å være gammelt? Du henger deg ikke litt vel mye opp i det visuelle/hvordan ting ser ut? Og å betale for noe betyr ikke automatisk at det er bedre eller bra. Vet du om det finnes noen virtualiseringsløsninger for Linux/Unix slik at man kan installere Mac OSX over linux? Har kun brukt Virtualbox selv, ellers så nevnet Del (tror jeg det var) KVM. Har aldri installert OS X noen gang, hverken virtuelt eller "normalt". Gjør ett søk på "install os x on virtualbox" eller tilsvarende, bør gi noen treff. Slik at man legger til "Unix" kjernen som mangler som gjør at PC funger som Mac? Hæ? Vil man ha en mac så bør man vel kjøpe det i stedet for. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Sjekk min nye, freshe avatar! Get it? 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Vet du om det finnes noen virtualiseringsløsninger for Linux/Unix slik at man kan installere Mac OSX over linux?Det ble demonstrert med KVM for noen år siden, men det er ikke lovlig, så du har ikke lov å spørre etter det her! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Det ble demonstrert med KVM for noen år siden, men det er ikke lovlig, så du har ikke lov å spørre etter det her! Hvis det er snakk om lovlig kjøpt OSX så er det det ikke noe problem. Siden brukerlisensene er ugyldige i følge norsk lov på grunn av man ikke skriver under disse under salget, dermed får man ikke muligheten å vite rettighetene før etter kjøpet. Dermed er det ikke ulovlig, men umoralsk å installere mac på pc. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) :!: Umoralsk. Endret 4. april 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hm, beklager men min tillit til din juridiske kompetanse er noe lav. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) For å kunne bevise at linux ikke er best (Angående muligheter) Er hensikten med denne tråden å bevise at Linux ikke er best. Litt selvmotsigende da du ved flere tilfeller forteller du ønsker å gå over til Linux. Så lurer jeg på om det finnes noen programmer som er like gode som disse: Da snakker vi selv detaljer, små ting. Videlan, thunderbird, gimp, openoffice, liboffice, amsn er ikke med i denne sammenligningen. Nå er ikke denne posten ment som en tulletråd selv om hvis noen mener det. (Kort sagt ingen forenklet programmer versjon!) Skjønner ikke helt disse listene her. Du ramser opp forskjellige programmer for Mac OS og Windows, og utelukker en rekke programmer for Linux uten grunn. I tillegg ser det ikke ut til at programvaren som er viktig i Windows er viktig i Mac OS og omvendt. Om du er avhengig av å bruke programmer som er på disse plattformene, og ikke kan benytte deg av alternativer, så er det virkelig ikke mye grunn til å gå over til ett annet operativsystem. Det er ikke tvang å gå over til et annet operativsystem. Det enkleste hadde kanskje vært om du kunne fortalt hvorfor de programmene du nevner ikke er aktuelle (ved å fortelle hvilke funksjoner de mangler som du er avhengige av), på den måten kan de som leser posten vite hva som kan være aktuelt. Det finnes ikke mye kommersiell programvare til Linux, rett og slett fordi programvareutviklere ikke utvikler for Linux. Noen store finnes, som f.eks Maya og Softimage innen animasjon. ... men helt ærlig, bruker du alle disse programmene? Linux folk snakker om "Gratis" og åpne løsninger er best, men hva med behovene? Hver og enkelt får selv avgjøre om Linux, Windows eller Mac OS fungerer best for deres behover Endret 5. april 2011 av tamarin 1 Lenke til kommentar
jon_gunnar Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Det er dette eg begynner å bli lei av. Hvorfor skal man som "motstander" "kreve" at brukere av et system skal "overbevise" en om å bytte? Kan du ikke; a) enten velge å bytte? b) eller velge å ikke bytte? Jeg er så totalt enig. Kan ikke begripe disse som alltid skal komme inn i et linux forum å *overbevises* . Er de ikke i stand til å lese postinger, orientere seg og foreta et valg ut fra dette? Jeg personlig er i alle fall ikke interesert i å bli fortalt hva som er best. Win7 er flott for meg til å spille, alt annet bruker jeg Ubuntu til. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Det er jo bare et animert wallpaper. Slik som dette: http://www.youtube.com/watch?v=oOhv7-Eg9t0 Hvordan får jeg snøfall effekter? I opensuse? LinuxMCE støtter den også: Og klarer å bruke: Youtube, quictime filmer etc? Endret 5. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Og funksjonskravene dine bare vokser og vokser etterhvert som folk prøver å hjelpe deg. I løpet av 54 poster så falt det deg ikke inn at snø-effekter samt støtte for MS MCE-fjernkontrollen var ønsket? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 LHM1, kan du ta deg tid til å svare på følgende: 1. Hvorfor ønsker du hjelp til å bruke Linux når du i første post sier du sier du ønsker å bevise at Linux ikke er best når det kommer til muligheter? Du burde også spesifisert hva du mener med muligheter. Du har kanskje flere muligheter med valg av maskinvare og kommersielle programmer, men med tanke på at Linux er åpent og veldig fleksibelt, så har er dette et område Windows igjen ikke har stort å stille opp på. 2. I de progammene du utelukker, hva er det du mangler av funksjoner? Og det er programmer som du nevner på Windows som har fokus på områder som ikke går inn under de du nevner på Mac OS og omvendt, noe som faktisk får meg til å lure på hva av dette du faktisk bruker. Disse programmene til sammen koster også nokså mye for noen som kun ønsker å leke med alle disse på hobbybasis. 3. Om du ønsker å vite om maskinvare fungerer på Linux, og ikke orker å søke dette opp selv, kom i det minste med et produktnavn. Hva heter den kontrollen du har lagt ut bilde av? 4. Hvorfor skal du på død og liv bruke Linux når dette absolutt ikke ser ut til å være noe for deg? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Det er en Windows Media Centre Remote Control (elns). Funker ypperlig med lirc. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 (endret) 1. Hvorfor ønsker du hjelp til å bruke Linux når du i første post sier du sier du ønsker å bevise at Linux ikke er best når det kommer til muligheter? Fordi jeg ønsker forbedring. Ja jeg er positiv til linux, men foreløpig er ikke linux for meg mere en et leketøy man bruker på fritiden, er et veldig bra operativsystem men ikke noen ersatter til noen av windows eller mac systemene. Jeg syns det er leit microsoft arver brukerne. Selv kunne jeg gjerne byttet til linux, men funksjonmessig får jeg lite glede av det. Kanskje på mobilen er det beste å ha linux foreløpig. 2. I de progammene du utelukker, hva er det du mangler av funksjoner? Videolan: CPU/GPU acceleration, Bluerayavspilling, HD dvd avspilling (Quictime avspilling) 3D DTS HD and Dolby TrueHD, blueray live. Cinelerra: AVCHD burning; DVD and Blu-ray disc authoring and burning tools 5.1 surround sound import/export functionality Motion Titler for adding animated graphics Adobe Shockwave Player finnes ikke i det heletatt. Da blir det vanskelig å spille spill på www.123spill.no uten å ha java versjon. Små ting som windows mediaplayer for firefox gjør at www.minradio.no funger dårlig. Clue for windows (Mulig med wineHQ) men bare hvis alt er en .exe fil. .dll filer er ikke så enkelt, men er det noe alternativer her? Trenger ikke å koste penger, men ønsker ikke kinesiskt oversetting heller. Nå tror jeg dette holder foreløpig. 3. Om du ønsker å vite om maskinvare fungerer på Linux, og ikke orker å søke dette opp selv, kom i det minste med et produktnavn. Hva heter den kontrollen du har lagt ut bilde av? Microsoft Remote Control and Receiver for Media Center PC with Windows - remote controll 4. Hvorfor skal du på død og liv bruke Linux når dette absolutt ikke ser ut til å være noe for deg? Se min første svar her, behovene mangler. Endret 5. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Det er jo bare et animert wallpaper. Slik som dette: http://www.youtube.com/watch?v=oOhv7-Eg9t0 Hvordan får jeg snøfall effekter? I opensuse? Du kan bruke en hvilken som helst video som bakgrunn hvis du vil. Du finner veiledning til det her:http://kde-look.org/content/show.php?content=112105 Akkurat snøfall er en egen desktop effekt i KDE, du finner den i System settings: LinuxMCE støtter den også: Og klarer å bruke: Youtube, quictime filmer etc? Sannsynligvis. Dersom det blir aktuelt for deg kan du få hjelp med å sjekke ut det. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) MCE fjernkontrollen fungerer ypperlig med Lirc. Bruker denne selv på min htpc (ubuntu 10.04 + Xbmc). Oversikt over hvilke fjernkontroller Lirc har støtte for finnes her: http://lirc.sourceforge.net/remotes/ Små ting som windows mediaplayer for firefox gjør at www.minradio.no funger dårlig. Finnes en del forskjellige mediaplayer plugins i pakkebrønnene, hvis en ikke fungerer så prøv en annen. Testet minradio.no og fikk det ikke til å fungere på mitt oppsett, men norge.fm fungerte greit, er samme type side. Personlig så foretrekker jeg last.fm, og den fungerer like bra i windows som linux, og igjennom xbmc Endret 5. april 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå