Sokkalf™ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hvis det er slik jeg sier: gparted / start:10688990 stop:19688990 ext4 Vil jeg påstå dette er nærme programmering. Vertfal teknisk og veldig fare å gjøre feil. Hvis du gjør det på denne måten, så gjør du det feil, og/eller svært tungvindt og unødvendig. Hva med å bare partisjonere i installasjonen, eller bare kjøre "gparted" og sette opp slik du vil ha det med pek-og-klikk? Hvis du vil lære hvordan alt henger sammen er det enkelte distroer som lar deg dykke dypere "ned i materien" (eller, alle lar deg gjøre dette - men noen oppfordrer til det). Her har du bl.a Arch og Gentoo. Hvis du bare vil bruke programmer og ikke bryr deg så mye om hvordan ting virker, så er nok Ubuntu det beste valget. Hva bør jeg begynne med i så fall? Det står jo der? Du får velge avhengig av hva dine prioriteringer er. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Ubuntu er uakuelt, da får jeg heller se på arch eller getto. ---------------------------------------------- Hvis det er slik jeg sier: gparted / start:10688990 stop:19688990 ext4 ------------------------------------------------ Hvis du gjør det på denne måten, så gjør du det feil, og/eller svært tungvindt og unødvendig. Hva med å bare partisjonere i installasjonen, eller bare kjøre "gparted" og sette opp slik du vil ha det med pek-og-klikk? Ok så det er enklere en det? Kan du gi meg eksempel? Er det grafisk (Dos basert installasjon?) Siden jeg er litt skeptisk til noe vanskelig, er jo greit hvis man har tid, men ja som mitt eksempel, kan det å gjøre en liten feil, føre til store konsikvenser. Hva f.eks å installere oppstartlasteren på sektor 5000 f.eks. Også etterpå reservere sektor mellom 4000-800 til openoffice? Ups kjedelig. Noe som: Det står jo der? Du får velge avhengig av hva dine prioriteringer er. ok Men er jeg helt på viddene, eller på 1980 tallet hvis man nevner: gparted start:1 stop: 50 (lilo Bootloader) gparted /windows start:50 stop:19688990 NTFS gparted / start:10688990 stop:19688990 ext4 gparted /home start:19688990 stop:20688990 ext4 gparted /tmp start:20688990 stop:21688990 ext 4 Eneste jeg har gjort er å definere partisjoner og reservert plass til linux. Er dette noe FreeBSD opplegg? Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Hvorfor er Ubuntu uaktuelt? Det er det letteste valget. Bare troller du? Du kommer med totalt urealistiske og usannsynlige problemstillinger. reservere sektor mellom 4000-800 til openoffice? WTF? Nei, du installerer OpenOffice. Det er snakk om et par (intuitive) tastetrykk. Det bildet du har der er fra FreeBSD, det har absolutt ingenting med Linux å gjøre. Edit: De spørsmålene du kommer med der tyder på at du ikke engang har forsøkt å installere Ubuntu, Debian, Fedora, OpenSUSE e.l. Hvis så er tilfellet - slutt å kaste bort tiden til folk som prøver å hjelpe deg. Endret 4. april 2011 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Ubuntu er uaktuelt fordi jeg har dårlig erfaring med 10.10 64 bits versjon. Mye dårligere drivere her. Kan du i så fall gi meg en pekepin i så fall hvordan du partisjoner arch f.eks? Har bruk alle disse distribusjonene du nevnet (Grafisk installasjon). Det tør jeg ikke kalle Getto og arch har, men har bare så vidt startet arch, men kom ikke så langt siden jeg forstå lite. Si meg hvordan du skriver dette når du booter arch: gparted start:1 stop: 50 (lilo Bootloader) gparted /windows start:50 stop:19688990 NTFS gparted / start:10688990 stop:19688990 ext4 gparted /home start:19688990 stop:20688990 ext4 gparted /tmp start:20688990 stop:21688990 ext4 Slik at du sier at windows partisjonen f.eks er 80 GB. Linux partisjonen er 40 GB /home er 10 GB /temp er ca 8 GB. På en enkel måte. Så har jeg kommet et steg på arch. Vi bruker bare EXT4 filsystem og selvsagt med støtte for NTFS filsystemet også. Edit: Sokkalf™ ha litt forståelse/tålmodighet. Jeg forstår du blir litt irritert over jeg prøver å snakke negativt om linux. Siden jeg har erfaringer at linux ikke er enkelt. Når jeg søkte fant jeg denne: Så jeg antar jeg er på riktig vei her. Fant ikke det skjermbildet med en gang, men hvordan starter jeg denne? Resten burde blitt enklere en det jeg trodde. Siden jeg ikke trenger kommandoer til alt. Er det bare å skrive? # pacman -S extra/package_name # pacman -S testing/package_name (For å ta med det nyeste og ekstra matrialer?) pacman -S gparted (Skriver jeg dette?) skrive inn rootpassorder som ofte er linux, og da er jeg i gang med bilde over? Nå tenker jeg også på problemet med de "Fleste grafiske grensesesnitt" pakkebehanderne pleier som regel kun å gå for stabile pakkene. Altså som regel de som har vært stabile nok en stund. Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg kan ikke hjelpe deg med Arch, siden jeg ikke har installert det siden 2007 eller deromkring. Hvis du er nybegynner, så hold deg unna - jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen : Bruk Ubuntu. Det er ingen forskjeller på drivere i Ubuntu og Arch, annet enn at Arch har litt nyere versjoner. Dvs, hvis noe ikke virker i Ubuntu 10.10, så vil du ha problemer i Arch også. Og hvis driverne i Arch skulle vise seg å virke, så er det mye lettere å legge inn nyere versjoner av driverne i Ubuntu enn det vil være for deg å installere Arch. GParted ser f.eks slik ut: Du oppretter partisjoner vha. pek & klikk. De kommandoene du kommer med har jeg aldri brukt, så jeg kan ikke kommentere rundt det - annet enn at det ser håpløst tungvindt ut. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 RTFM eller installer Ubuntu/Debian/Fedora/OpenSuse/Mint/PCLinuxOS/Mandriva/Zenwalk. Lenke til kommentar
Toad Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Håper inderlig du er et troll, men i Arch Linux Beginners Guide har du steg for steg hvordan sette opp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Håper inderlig du er et troll og du Toad? Men tilbake, til diskusjon her, syns jeg vi får forskjellig veier. Vet hva partisjonering i linux er, men ikke slik på detalj nivå. Siden de fleste distribusjoner har jeg litt erfaringer med det. Får heller gå til https://bbs.archlinux.org/ og høre litt der. Eventuelt http://forums.bit-tech.net/index.php Av de 2 åndene, hvilken anbefaler dere? Den man kan kalle "The white paper" eller "Ghetto blaster" (dette ment som en spøk). Blir jo litt lei av flere her kaller meg troll og en ape. Så jeg tror jeg heller få finne meg et annen forum. Eller får jeg prøve begge 2. Zenwalk har jeg aldri hørt om faktisk. Kanskje prøve den først. Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Blir jo litt lei av flere her kaller meg troll og en ape. Så jeg tror jeg heller få finne meg et annen forum. Eller får jeg prøve begge 2. Bare du kan endre hvordan andre oppfatter deg. Zenwalk har jeg aldri hørt om faktisk. Kanskje prøve den først. Og jeg sier igjen - hvis du ikke fikser Ubuntu, så er ikke dette noe for deg, sorry. Du vil aldri finne en distro som bare "virker for deg" utfra de kravene du setter, for den finnes ikke. Den som kommer nærmest er Ubuntu, men sålenge den er "uaktuell", så er det ikke håp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Bare du kan endre hvordan andre oppfatter deg. Du mener jeg er for grådig? Jeg vil ha pose og sekk gratis? Og når jeg ikke får det jeg vil ha (Linux distribusjonene ikke gir meg det jeg har så kommer jeg til diskusjon.no å klager over linux? Slik du tenker? Men det er jo slik at hvis ingen sier de vil ha en viss kriterer blir ting aldri noe av heller. Tror Linux torvalson har noe å lære av bill gates og Apple. Frihet og frivillige utviklere er bra, men er jo viktig å ha kontroll over hva som blir gitt ut også. Profosjonelle utviklere er viktige også. Og jeg sier igjen - hvis du ikke fikser Ubuntu, så er ikke dette noe for deg, sorry. Du vil aldri finne en distro som bare "virker for deg" utfra de kravene du setter, for den finnes ikke. Opensuse, funger veldig bra bare behov mønstret er litt større. Den som kommer nærmest er Ubuntu, men sålenge den er "uaktuell", så er det ikke håp. Hva er så mye bedre i ubuntu en mange av de andre distribusjonene? Ja ubuntu er enkelt, pakkebehandleren er helt genial. Men når man kommer til drivere, flash for 64 bits versjonen av ubuntu, så begynner ubuntu å skape problemer. Nå føler jeg du kritiserer meg som om jeg aldri skulle ha vært borti ubuntu men det har jeg. Bare se: Bare den alene får meg å styre unna ubuntu, veldig enkelt å aktivere denne, men problemet denne driveren gir er jo omtrent som å installere Nvidia drivere til ATI skjermkort, som man både opplever distribusjonen henger seg, skjermen henger seg. Dermed foretrekker jeg heller opensuse og mandriva isteden. Ofte er ATI drivere problemet, men merker problemet på Nvidia 220 GT skjermkort også. Har flere opplevet dette? Jeg mener dette skjermkortdriver programmet burde fjernet fra ubuntu/kubuntu generielt. Siden det er bedre med ingen skjermkortdrivere for meg i vetfall. Nå skal jeg heller ikke si skjermkortdrivere fra windows 7 er veldig gode heller, er ofte utdaterte og dårlig i spill, men ja disse funger uten å gjøre operativsystemet ubrukelig. Jeg trenger bare å bruke firefox i 2-3 minutter så er det bare å trykke "reset" knappen også starte maskinen på nytt, så er problemet igjen. Etter å ha deaktivert driveren er problemet der fremdeles. Nå vet jeg ikke om jeg er uheldig, men syns "Ubuntu brukervennlighet" går over til "Nightmare" her. Men takk til Sokkalf™ som har informert meg at det ikke finnes gode linux programmer for avansert bruk. Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Ok - da melder jeg meg ut av videre diskusjon rundt dette. Lykke til. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Nå vet jeg ikke om jeg er uheldig, men syns "Ubuntu brukervennlighet" går over til "Nightmare" her. Men takk til Sokkalf™ som har informert meg at det ikke finnes gode linux programmer for avansert bruk. Eg klarer ikke å finne igjen til der hvor Sokkalf™ informerte deg om at det ikke finnes gode Linux programmer for avansert bruk, men du klarer kanskje å guide meg dit? Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) @ LMH1: hva er det egentlig du driver med? Hva prøver du å oppnå? På meg virker det som om du kun ute etter å kverulere og leke med stråmannsargumentasjon. Inne på dette forumet har du noen av de mest kunnskapsrike og hjelpsomme menneskene i hele Linux-miljøet i Norge, men istedenfor å høre på råd og vink, kjører du en helt tullete argumentasjon som det er direkte pinlig å være tilskuer til. Du bidrar ikke på noen som helt måte positivt eller konstruktivt til noe. Det du gjør, er kun å trolle og tulle og ikke gidde å bruke en kalori til å høre på hva de sier. Skjerp deg! Endret 4. april 2011 av panzermann 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Eg klarer ikke å finne igjen til der hvor Sokkalf™ informerte deg om at det ikke finnes gode Linux programmer for avansert bruk, men du klarer kanskje å guide meg dit? Nei, han har ikke nevnt noen. Så da ser jeg bare vmware workstation som alternativ. Riktignok finnes det et ISO program til ubuntu, men husker ikke hva det het i farten. panzermann: Kanskje jeg heller skal droppe å ta diskusjoner i det heletatt? Og heller bruke tiden å hjelpe andre? Jeg må jo være så flink at det nesten ikke er vits å spørre en gang. Kan jo spørre om noe jeg håper dere kan svare på ellers gidder jeg ikke i det heletatt å stille spørsmål. Jeg tror det skal handle om gimp, det perfekte bildeprogrammet linux liker. Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Du stilte følgende spørsmål i førsteposten din: Så lurer jeg på om det finnes noen programmer som er like gode som disse:Da snakker vi selv detaljer, små ting. Dette var åpenbart forutsetningen/bakgrunnen for spørsmålet ditt: For å kunne bevise at linux ikke er best (Angående muligheter) Og siden Sokkalf™ ikke kom med noen eksempler, men prøvde å hjelpe deg på mange andre måter, så ble dette konklusjonen din? Men takk til Sokkalf™ som har informert meg at det ikke finnes gode linux programmer for avansert bruk. Fantastisk. Eg slår følge med Sokkalf™. Lykke til videre. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 For å kunne bevise at linux ikke er best (Angående muligheter)Du har en fascinerende evne til å spore av innimellom. Slike utsagn provoserer vettu. Skal ikke forsøke å svare på alt (det tar litt for mye tid), men noen kjappe pekere er OK.Mac i life i works Final Cut Studio Parallels Desktop 6 Final Cut Express 4.0 QuickTime 7 Pro Koffice (se på Krita), kdenlive, digikam, amarok. Alle er supre prosjekt som får ilife til å virke som overpriset møl.[*]Microsoft Office 2010 enterpriseLibreoffice. Fortell meg heller hvordan jeg skal erstatte Kile på Mac eller windows.[*]PowerDVD 10 Ultra 3D Mark IIPrøvd K3B og VLC?[*]Mamut daTax Privatøkonomi Professional + daTax WinSkatt 2011Du får nettbaserte tjenester som erstatter dette for deg.[*]Aquarium Desktop 2009 (Eller tilsvarende skriveboreffekter)Hæh? Har du ikke sjekket ut skrivebordseffektene til KDE? Hva med compiz fusion?[*]futuremark 3DMark Vantage http://openbenchmarking.org/[*]Prime95 (Overclocking)Det er et tulleprogram, bruk heller noen av de på openbenchmarking hvis du virkelig vil se om du har en stabil klokk.[*]MagicISO (Converere ISO til bin, dmg)Innebygd i Linux, men bruk gjerne K3B.[*]vmware workstationTilgjengelig for linux, men på linux har du også KVM! For serverbruk er KVM genial. Hva har de andre der? Listen over hva som mangler i Mac/windows er såpass lang at jeg får mageknip bare av å tenke på det. Heldigvis har vi vært igjennom det ganske nylig, så en lenke burde være nok: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1291501 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Takk "del". Du er inne på noe: Jeg sporer av når andre peker meg på villspor k3b har jeg vært inne om, men ja syns Nero ofte er bedre. Nå vet jeg ikke om K3b klarer å brenne blueray men funger. Office 2010 har også: Microsoft Office Outlook 2007 with Business Contact Manager Microsoft Office Accounting Express 2008 InfoPath 2007 Communicator 2007 (tror amsn er noe lignende?) Groove 2007 OneNote 2007 Dermed gjør ting vanskeligere. Videolan vil jeg si er kun erstattning til windows mediaplayer. Men du er vetfall inne på noe Realplayer også. compiz fusion har jeg hørt om, men jeg har aldri brukt det. Ser bra ut men syns slik skrivebord ser bedre ut: http://www.youtube.com/watch?v=JL_u9yUECiI&feature=relmfu Pinacle HD redigering er jo ikke nevnt (Entualist utgaven) der TV produsenter og blueray filmskapere lager filmer. Her har vel ikke linux et godt alternativ? Finner jo mediacenter til linux også, men er ikke det viktiste. Siden disse uansett ikke klarer å dra ut det nyste innenfor teknologi. Endret 4. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hehe, entualist. Jeg orker ikke dette mer, takk for meg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå