Gå til innhold

Linux programvare ersattning til disse

Anbefalte innlegg

For å kunne bevise at linux ikke er best (Angående muligheter)

Så lurer jeg på om det finnes noen programmer som er like gode som disse:

Da snakker vi selv detaljer, små ting. Videlan, thunderbird, gimp, openoffice, liboffice, amsn er ikke med i denne sammenligningen. Nå er ikke denne posten ment som en tulletråd selv om hvis noen mener det. (Kort sagt ingen forenklet programmer versjon!)

Mac

1. i life
  2. i works
  3. Final Cut Studio
  4. Parallels Desktop 6
  5. Final Cut Express 4.0
  6. QuickTime 7 Pro

Windows

1. Microsoft Office 2010 enterprise
  2. Dreamweaver CS5
  3. PowerDVD 10 Ultra 3D Mark II
  4. Mamut daTax Privatøkonomi Professional + daTax WinSkatt 2011
  5. Pinnacle Avid Studio
  6. Aquarium Desktop 2009 (Eller tilsvarende skriveboreffekter)
  7. futuremark 3DMark Vantage
  8. Prime95 (Overclocking)
  9. MagicISO (Converere ISO til bin, dmg)
  10. vmware workstation

Gjerne en sammenkombinasjon fra Mac og Windows platformen.

Er det ingen som er like gode som disse programmene?

For meg er det samme om å betale for disse programmene eller ikke, tenker ikke på "Wine HQ emualering" siden det vil enten ikke fungere og man ikke har garanti på det funger optimalt.

Linux folk snakker om "Gratis" og åpne løsninger er best, men hva med behovene?

Gjerne noe som funger på Opensuse, Fedora, Mandriva og Kubuntu.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne bevise at linux ikke er best(...)

...og her falt tråden din på fjeset.

Det høres ut som du allerede har bevist overfor deg selv at linux ikke er best for deg. Det er lite poeng i å ta denne diskusjonen (som vi har hatt mye av i flere andre tråder av deg) på nytt.

Jeg bruker linux til mye - fordi det er best (for meg).

Lenke til kommentar

...og her falt tråden din på fjeset.

Det høres ut som du allerede har bevist overfor deg selv at linux ikke er best for deg. Det er lite poeng i å ta denne diskusjonen (som vi har hatt mye av i flere andre tråder av deg) på nytt.

Ok, jeg går gjerne over til linux, hvis disse programmene finnes. Betaler gjerne litt for disse.

Men som tidligere linux bruker, har jeg ikke så mange eksempeler her.

For å si det slik har jeg ikke veldig god kunskap.

Så det kan være disse finnes, bare jeg ikke vet om de. (Suse enterprise desktop, Redhat Enterprise f.eks som jeg har lite kjennskap til.)

Bruker jo linux, til enkelt bruk foreløpig, men ting kan jo forandre seg.

Så kom gjerne med eksempler her hva som er like bra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Videlan, thunderbird, gimp, openoffice, liboffice, amsn er ikke med i denne sammenligningen.

Hvorfor ikke?

Fordi, disse programmene kjenner jeg til fra før, og i tillegg, gir disse ikke den store muligheten.

Greit nok, har man en Ipad, minilaptop eller tilsvarende, greit nok, som man fint kan ta maskinen på hytta eller på ferie.

Men ellers foretrekker jeg noe mere avansert på laptop og stasjonære.

Gjerne noe brukervennlig kombinisert med avanserte databaser, og tilpassning.

Altså slik at man under "Regneark" fint kan legge data inn i en database.

Eller Skrive ut en "dokument" rapport fra et "Regneark" fra en database.

Som et eksempel.

Slik at å konvertere database til regneark er gjort på 2 sekunder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forutsetningene for diskusjonen er skakkkjørt. De beste til å svare på spørsmålet ditt er Linux brukere, men veldig få Linux brukere ønsker å bidra til å "bevise" at Linux er dårlig.

For meg har du allerede bestemt deg. Og det er helt greit. Men ikke lat som noe annet.

Lenke til kommentar

De beste til å svare på spørsmålet ditt er Linux brukere, men veldig få Linux brukere ønsker å bidra til å "bevise" at Linux er dårlig.

Det trenger disse folkene ikke å gjøre heller.

Hvis dere andre syns linux er:

1. Problemfri
  2. Enkel i bruk
  3. Stabilt
  4. Mangelfri
  5. Valgmulighet

Spiller det liten rolle, om Linux bruker er i mindre tall.

Og hva jeg måtte mene om linux?

For meg har du allerede bestemt deg. Og det er helt greit. Men ikke lat som noe annet.

Intill videre ja, frem til noen andre, klarer å overbevise meg.

Men kommer nok bruke linux litt, mest for å holde øye med utviklingen.

Er verken noen windows eller mac fan heller, men jeg ønsker å gjøre alternativene større.

Snakker vi først om biler.

Så ja hvorfor ikke ønske seg en Mercedes bil med (Ferrari motor?)

Eller ønske seg en selvbygget PC med SSD?

Er bare snakk om muligheter her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  1. Problemfri
  2. Enkel i bruk
  3. Stabilt
  4. Mangelfri
  5. Valgmulighet

Mener du ærlig og oppriktig at disse punktene stemmer for alle brukere av Windows eller Mac? Du er klar over at det finnes brukere med forskjellige erfaringer? Noen har masse problemer med Windows og bytter til Mac. Noen har masse problemer med Mac og bytter til Windows. Noen bytter til Linux.

Det er dette eg begynner å bli lei av. Hvorfor skal man som "motstander" "kreve" at brukere av et system skal "overbevise" en om å bytte? Kan du ikke;

a) enten velge å bytte?

b) eller velge å ikke bytte?

Lenke til kommentar

Gjør det, når du først synes at Linux er bedre enn OSX eller Windows så kan du bytte. Ellers, er jeg redd, sløser du både vår og din tid på denne diskusjonen.

Om du vil ha en PC med SSD eller en Mercedess med Ferrari motor må disse bygges. Du kan jo bygge din egen Linux distro som passer dine behov og som du synes er best :whistle:

Lenke til kommentar

Gjør det, når du først synes at Linux er bedre enn OSX eller Windows så kan du bytte. Ellers, er jeg redd, sløser du både vår og din tid på denne diskusjonen.

Hvor mange penger går det med alle disse programvarene jeg nevnter med Retail lisens av windows 7 ultimate? Ikke for å overdrive men 8 000 kr minst bare programvare.

Du kan jo bygge din egen Linux distro som passer dine behov og som du synes er best

Ja, men jeg vet bare om SUSE Studio & Ubuntu live CD with Reconstructor og http://www.linuxfromscratch.org/.

Bare en av disse (Suse studio) Er enkel å gjenomføre.

ChristianW: diskusjonen du hadde er nok noen år gammel.

Så mye er skjedd, mye vil skje for vi håpe.

Lenke til kommentar
Hvor mange penger går det med alle disse programvarene jeg nevnter med Retail lisens av windows 7 ultimate? Ikke for å overdrive men 8 000 kr minst bare programvare.

Om det er lisenskostnaden du vil slippe unna eller spare inn så finnes det gratisalternativer til Windows/Mac også.

Lenke til kommentar

Linux vs Windows/ OSX

Positivt:

- Det er gratis

- Det er OpenSource så du kan selv bidra med din kunnskap

- Det finnes mange alternativer og "flavours" av linux som er spesialtilpasser til behov (Din flavour vil kanskje være Ubuntu Studio?)

- Linux har sikkerhet i fokus og gjør det vanskelig for uautorisert tilgang. (Les virus og malware beskyttet om det finnes noe særlig av det)

- Linux er utrolig stabilt når det er satt opp til å kjøre. (Min Ubuntu Server maskin har nå kjørt i snart 4 måneder i strekk uten restart eller noen store rettelser fra min side)

Negativt:

- Mye av programmer føles uferdig.

- Folk som utvikler ting til Linux gjør det vanligvis på hobby basis og har dermed vanskeligheter med å oppnå samme følelse av kvalitet på produktet som en proff. ville få med utvikling som fast levebrød.

- Man må ha over middels IQ for å kunne bruke Linux effektivt, uten store problemer og tilbakefall. Ergo, ikke brukervennlig i det hele tatt.

- ( I mange sine øyne er dette negativt) Linux er strukturert annerledes enn Windows og OSX og har helt annerledes form for snarveier, navigering, filplassering og grunnlegende løsninger som f.eks applikasjons installasjon. Man må opplæres på nytt igjen.

Mer kan nok legges til denne listen. Dette er ihvertfall mine tanker, som også er vinklet litt mer til Trådstarterens opprinelige spørsmål om alternativ programvare.

Lenke til kommentar

Da gikk det ikke lange tiden før noen nevner: Arch eller gentoo

Men finnes det enten en bok eller blad som går gjennom disse punkt for punkt?

Eller en Videofilm i HD? Der man installerer en av delene i vmware player, punkt for punkt.

(Som jeg først kan prøve ut?)

Siden jeg kan ikke forstå meg helt hvordan jeg løser alt.

Nå er jeg ikke noen god programmerer så ja må nok bruke 1 dag på dette.

Men kan dere ærlig innrømme at Arch eller gentoo er så mye bedre en opensuse?

Eller er det bare dårligere? {Programmering & tilpassning}

Altså man kunne fint gjøre det samme med opensuse, hvis man googler det?

Hvis det er slik at Arch eller gentoo gir det samme som opensuse, så ser jeg ikke noe vits å bruke 2 dager på å sette det opp, annet å prøve noe nytt.

Nesten slik å først laste ned kildekode, kombilere det, installere det også sette "Sektorer ved et tall f.eks:

gparted / start:10688990 stop:19688990 ext4

På den måten sier man at 900000 sektorer skal resereveres som linux partisjon.

Da er det viktig å ikke ha sektor 10688991 som windows siden da blir windows partisjonen overskrivet.

Er det Arch eller gentoo er å sette opp linux sektorer?

Hver sektor tilsvarer ca 4096 byte (4 kilobyte)?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette har da ikke mye med programmering å gjøre?

Det er ikke større forskjeller enn smak og behag. Du kan gjøre det samme med Arch, Gentoo, Fedora, OpenSUSE, Ubuntu, Debian, +++.

Hvis du vil lære hvordan alt henger sammen er det enkelte distroer som lar deg dykke dypere "ned i materien" (eller, alle lar deg gjøre dette - men noen oppfordrer til det). Her har du bl.a Arch og Gentoo. Hvis du bare vil bruke programmer og ikke bryr deg så mye om hvordan ting virker, så er nok Ubuntu det beste valget.

Lenke til kommentar

Punkt nummer én da jeg en gang leste en liten innføring for Linux var dette:

GNU/Linux is not Windows

Linux er ikke for alle. Det er som oftest ikke noe for den som vil spille de nyeste spillene og er man avhengig av MS Office og IE så bruker man Windows. Har man en iphone, apple tv, ipad og elsker Apple-design så kjører man mest sannsynlig OS X.

Det som derimot er sant er at Linux de siste årene har blitt et reelt alternativ til de som bruker maskinen til å surfe, lese mail, drive tekstbehandling, høre på musikk og organisere feriebildene. Linux har også lenge vært et meget godt alternativ til en del bruksområder innenfor avanserte nisjer. Det er f.eks ingen tilfeldighet at veldig mange webservere kjører Linux og at man ikke finner veldig mange Windows-maskiner som kjører tunge beregninger på CERN.

Det er helt riktig at man ikke finner all programvare som er vanlig på Windows til Linux per idag. Man finner dog ofte alternativer som gjør en like god eller bedre jobb, selv om det ikke alltid er tilfellet.

Hvis du savner programvare du ikke finner fullgode alternativer til, ja da er Linux kanskje ikke noe for deg. Det betyr ikke at det er noe galt med selve systemet eller at det ikke kan passe for mange andre. Det har heller ingen innvirkning på Linux' tekniske egenskaper som OS.

Les forresten dette :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Dette har da ikke mye med programmering å gjøre?

Hvis det er slik jeg sier:

gparted / start:10688990 stop:19688990 ext4

Vil jeg påstå dette er nærme programmering.

Vertfal teknisk og veldig fare å gjøre feil.

Hvis du vil lære hvordan alt henger sammen er det enkelte distroer som lar deg dykke dypere "ned i materien" (eller, alle lar deg gjøre dette - men noen oppfordrer til det). Her har du bl.a Arch og Gentoo. Hvis du bare vil bruke programmer og ikke bryr deg så mye om hvordan ting virker, så er nok Ubuntu det beste valget.

Hva bør jeg begynne med i så fall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...