Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

"Kræsjet med britiske soldater?" Det var altså snakk om en vanlig trafikkylukke? Typisk om media klarer å fremstille det som krigsforbrytelse eller noe i den duren

Ikke godt å si hva dette er enda, men har vært opptil flere lignende hendelser tidligere.

Felles er liksom at det er heavy pansrede SUV som bl.a. amerikanske kontraktører bruker eller militære kjøretøy, så de selv blir sjelden skadet i slike kollisjoner. Vi vet det finnes lystmordere, så ikke umulig noen synes det er morsomt å renne skranglete afghanske biler i senk? Ingenting overrasker meg lenger på hva slags skjellet ISAF kan ha i skapet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kræsjet med britiske soldater?" Det var altså snakk om en vanlig trafikkylukke? Typisk om media klarer å fremstille det som krigsforbrytelse eller noe i den duren

Ikke godt å si hva dette er enda, men har vært opptil flere lignende hendelser tidligere.

Felles er liksom at det er heavy pansrede SUV som bl.a. amerikanske kontraktører bruker eller militære kjøretøy, så de selv blir sjelden skadet i slike kollisjoner. Vi vet det finnes lystmordere, så ikke umulig noen synes det er morsomt å renne skranglete afghanske biler i senk? Ingenting overrasker meg lenger på hva slags skjellet ISAF kan ha i skapet

Du har kanskje ikke fått med deg at trafikken i Afganstan er ikke den beste. Og hvorfor i all huleste skulle de ønke å krasje bilen sin, det vil fort føre til utkastelse og straff. Rapporer heller kræsj i Norge.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10099972

Tre stykker såret, en utskrevet allerede. Norske leiren i Meymaneh anngrepet med håndvåpen (vil anta RPG og PKM) fra lange hold og noen som jobbet med utvidelsen av leiren ble såret. Dette i Meymaneh by, som skal være temmelig fredelig. Sliter litt med å forstå hvordan de klarte å etablere seg på ett av høydedragene rundt leiren, foreta ildoverfall og så trekke ut uten at hverken politipostene eller leirvakta så noe. Men nå er ikke akuratt Afghansk politi noe særlig å stole på heller. Redd det kommer til å gå flere liv tapt før vi trekker oss ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dere så interessert i tilbakektrekkning egentlig? Er det noe man bør trekke seg ut av er det Irak der det aldri var noen grunn til å gå inn og hvor hele angrepet var basert på løgner og propaganda!

Når det kommer til Afghansitan var det en legitim og alvorlig grunn til å angripe og fienden bør beseires en gang for alle istedefor at vi lar dem bygge seg opp igjen!

Lenke til kommentar

Hvorfor er dere så interessert i tilbakektrekkning egentlig? Er det noe man bør trekke seg ut av er det Irak der det aldri var noen grunn til å gå inn og hvor hele angrepet var basert på løgner og propaganda!

Når det kommer til Afghansitan var det en legitim og alvorlig grunn til å angripe og fienden bør beseires en gang for alle istedefor at vi lar dem bygge seg opp igjen!

Fordi vi er lei av å miste folk. Kan ikke søle dere som er så ivrige på å slå fienden dra i krigen selv?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt andre settningen din.

Alle tap av allierte soldater er tragiske ja og det er tydelig at mye me må gjøres ang. sikkerheten.

Men om det bare skader sikkerheten enda mer å trekke oss ut, er du fortsatt for da?

Andre setnIngen går ut på at jeg ikke skjønner hvorfor dere som er så ivrige på å bli drar i krigen selv istedenfor? Da hadde man i allefall vist ryggrad.

Jeg tviler egentlig på at det hadde skadet sikreheten mer å trekke oss ut. Slik det er nå så går det gal vei hver dag, vi vet det, men fortsetter på samme måte. Enten må mann inn med mye større styrker og ressurser, ellers så må man finne på noe annet. Slik det er nå utsetter vi kun tapet og lager mer hat. Terroristene trenger uansett ikke Afghanistan for å lage bøll. Om vi ser på Afghanistans historie er det uansett sansynelig at talibanstyret hadde gått under eller vært kraftig endret i dag om vi ikke gikk inn.

Lenke til kommentar

Enig med 'herzeleid' her. "Sikkerheten" må økes ja? Hvordan sikrer man seg bedre mot veibomber og selvmordsbombere? Bedre kjøretøy, mindre patruljer i tette strøk?

Tja, men det vil deffinitivt ikke minske kostnaddene og i hvertfall ikke gjøre lokalbefolkningen noe tryggere, noe som er målet vårt!

Si meg Glimti, hvor på denne veien ligger bombene?

Afghan+Highway+4.JPG

Som nevnt tidligere er Taliban en fiende mektigere enn oss. Tross super avansert utstyr og utrustning klarer sandalmenneskene med 30 år gamle, nedrustede Kalishnikov'er å holde oss i sjakk. De er for flinke til å rekruttere, de er for flinke til å tie folk og de har for mye innflytelse og makt over landet til at vesten på noe som helst måte kan utrydde dem.

Dessuten er ikke lokalbefolkningen noe særlig samarbeidsvillige, nettopp fordi Taliban skjærer over strupene deres om de snakker. Husker ikke hvem som skrev dette tidligere i tråden, men jeg sitterer: Man får den styresformen man fortjener. Afghanerne er kanskje et uskyldig folk som bare drømmer om fred og demokrati i landet, men med dette avsnittet tørr jeg påstå at de ikke fortjener demokrati i det hele tatt. They need to take a hard look at them selves!

Lenke til kommentar

Jeg legger ut alt jeg finner som er relevant til tema. Og det er ikke nødvendigvis en grunn til å trekke seg ut, men til å omorganisere en del.

Kansje det beste hadde vært å trekke soldatene ut og overlate alt ansvar på bakken til det afghanske regimet og kun føre angrepskrig mot opprørerne fra luften av!?

Lenke til kommentar

Tja, jo det kunne vært en løsning, men for å svare på din hardnakkede mening om å fortsette å være der:

HVORFOR!!! Vi har ikke klart noe på 10 år, det er ingenting som tyder på at vi vil klare det i nærmeste fremtid og det meste peker på at alt vil gå tilbake slik det var før når vi drar! HVORFOR vil du fortsette å være der?

Lenke til kommentar

Hvordan mener du at det går tilbake til å være slik det var før? Før invasjonen hadde Taliban kontrollen over det meste av landet (90% i storhetstiden deres) og Al Qaida var etablert og hadde treningsleirer der. USA hadde noe kontakt med Taliban, men bare tre land i verden anerkjent eTaliban som en legitim regjering.

Nå er Taliban kastet fra makten og både dem og Al Qaida er blitt opprørere som utkjemper geriljakrig. Det er innsatt et nytt regime og det er internasjonal tilstedeværelse der. Og etter 11/09-01 vil ALDRI Taliban bli anerkjent som noen legitim regjering igjen av noen! Og USA vil aldri tillate at Al Qaida får fotfeste i landet på ny. Obama har avskaffet begrepet "Krigen mot terror" som Bush skapte, men han har ikke avsluttet krigen mot Taliban og Al Qaida og gir ikke noe signal om å gjøre det heller.

Mye kan nok komme til å spille på om Obama blir gjenvalgt som USAs president eller ikke. Og om han ikke blir gjenvalgt vil det sikkert ha noe å si for hvem som blir valgt. Men så lenge USA er der synes jeg at vi bør være der. Vi deltok i angrepet og har vært der siden slik mange andre har. Vi har som dem et ansvar og det kan fort bli værre av at vi trekker oss ut nå. Men omorganisering må til.

Lenke til kommentar

Angående siste setningen jeg er enig med deg i. Tviler på at NATO vil trekke seg ut enda fordi de ikke har fått opp øynene. Føler denne krigen blir litt som i Vietnam. Den er lang, krever tusenvis av menneskelig og folk sliter med å se poenget i den.

Kanskje det må en ny hippie-tid til for at vi skal ut? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...