Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke demonstrasjonene lenger utgjør noen stor trussel. Koalisjonen er klar over faren og alle eventuelle baser i nærheten av tetterebefolkede byer eller større moskeer/bønneplasser er oppmerksomme.

Klart er det en potensiell fare med alt dette.

Skulle så veldig gjerne ha hørt en ekte soldats mening om krigen.

freedoms-guardian.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må ikke dette bli til en hardbarka religionsdiskusjon. Jeg har ingenting jeg skulle sagt om Islam eller noe, de kan styre som de vil.

Men jeg mener at vi burde trekke oss ut av Afghanistan, noe jeg på ingen måte ser på som å "legge seg flat for" noen. Det er mektig pinlig å innrømme det, men vi har ikke klart å overvinne vår finede. Til tross for billioner av doller, uendelige resurser og høyest kompetanse i verden har likevel sandalfolket som bor i fjellet med kun rustne AK'er har vi ikke klart å slå dem.

Du kan kalle det 'å legge seg flat', jeg vil heller se på det som 'gi seg før leken blir verre'.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Vel beklager. :innocent:

Jeg mener ikke at man bør legge seg flat for muslimer generelt, men når man ser hvor gærne dem blir når vi gjør sånne ting så burde det ringe en liten bjelle i hodene våres, spessielt pastoren.

Å forhindre muslimene i å gå bananas kan vi ikke, men samtidig er jeg enig i at det blir galt å kneble ytringsfriheten. Alle burde få ha sin mening om ditt og datt i religion, men unødvendig å gå frem slik pastoren gjør. Han fremstår som direkte muslim-hatende, noe han ikke har en grunn til da det kun er et par muslimer som er assosiert med terrorister.

Lenke til kommentar

Det vil jo ikke være bra men jeg tviler likevell på at det vil bli værre enn i dag. Vi ser jo nå at det er vilje i en rekke muslimske land til å styrte totalitære regimer, kanskje kunne dette bli tilfelle for Afghanistan en gang i fremtiden.

Synes nå det blir et vel farlig sjansespill.

Ikke noe mer sjansespill enn å drive en krig man taper enda lenger og potensielt skape mer hat og grobunn for terror.

Lenke til kommentar

Vel beklager. :innocent:

Jeg mener ikke at man bør legge seg flat for muslimer generelt, men når man ser hvor gærne dem blir når vi gjør sånne ting så burde det ringe en liten bjelle i hodene våres, spessielt pastoren.

Å forhindre muslimene i å gå bananas kan vi ikke, men samtidig er jeg enig i at det blir galt å kneble ytringsfriheten. Alle burde få ha sin mening om ditt og datt i religion, men unødvendig å gå frem slik pastoren gjør. Han fremstår som direkte muslim-hatende, noe han ikke har en grunn til da det kun er et par muslimer som er assosiert med terrorister.

Slik jeg ser det må vi heller jobbe mot de kreftene som ikke tolererer vår ytringsfrihet enn de som bruker den, om så dårlig. Vi må ikke gå bort fra våre liberale verdier og gi fra oss våre friheter og rettigheter fordi mer eller mindre tilbakestående mennesker går amok om de føler seg krenket.

Lenke til kommentar

Ikke noe mer sjansespill enn å drive en krig man taper enda lenger og potensielt skape mer hat og grobunn for terror.

Si meg, hva var det som gjorde at Al-Qaida fikk planlagt og utført et så stort terrorangrep som 11/09-01? Jo, det var at de fikk være i fred og etablerte seg i Afghanistan. Hvis de samtidig hadde måttet kjempe geriljakrig og Taliban ikke sto ved den offisielle makten i landet lenger hadde det hatt langt dårligere forutsettninger for å lykkes med noe sånt. Uansett hvor lenge vi blir værend emå vi først sørge for at det ikke er fare for en ny tid under Taliban og Al-Qaida før vi trekker oss ut.

Lenke til kommentar

Si meg, hva var det som gjorde at Al-Qaida fikk planlagt og utført et så stort terrorangrep som 11/09-01? Jo, det var at de fikk være i fred og etablerte seg i Afghanistan. Hvis de samtidig hadde måttet kjempe geriljakrig og Taliban ikke sto ved den offisielle makten i landet lenger hadde det hatt langt dårligere forutsettninger for å lykkes med noe sånt. Uansett hvor lenge vi blir værend emå vi først sørge for at det ikke er fare for en ny tid under Taliban og Al-Qaida før vi trekker oss ut.

Da kan jeg jo like gjerne spørre deg hva som gjorde at de fikk planlagt bombene i Madrid og London? Var det roen og freden i Afghanistan? Da ser du sikkert at det argumentet ikke holder. Man trenger ikke ett land for å planlegge terroraksjoner.

Per nå slåss vi i en krig som vi taper, men utsetter tapet.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at jeg vipper mellom å mene at den afghanske befolkningen reagerer på en idiotisk måte og samtidig nesten forstår dem slik elendighet som de lever i nå. Det er land som har vært i krig i alle år og der det ene regimet etter det andre og den ene leder etter den andre har blitt fjerne tpå forskjellige måter og hvor flere fremmede makter har prøvd å ta over landet og hvor det er enrome problemer med landminer, fattigdom, sult, mangel på en rekke varer, enorm produskjon av opium og total ustabilitet. Så kom enda en krig og enda et regime ble fjernet, men heller ikke denne gangen gikk det til det bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...