Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva du mener om Talibans metoder. Og jeg mente selvsagt den artikklen om at Bush har uttalt seg om 11/09-01 og angrepet på Afghanistan.

Har du tenkt å besvare resten av innlegget?

Det var vell ingen flere spørsmål enn det i innlegget ditt? Jeg gidder ikke å sitte å finne ting å krangle på for krangelens skyld. Er redd et er dit vi er på vei nå slik så mange andre diskusjoner også har utviklet seg. Men om det er noen spørsmål du føler ikke er blitt besvart så bare spør.

Jeg er ingen fan av Talibans metoder om det er det du lurer på. Dog innser jeg at jeg antagelig hadde gjort mye av det samme som dem, med tanke på stridsteknikk og måten å krige på, om jeg befant meg i en tilsvarende situasjon.

Og nei, tror ikke jeg har lest den artikkelen.

Lenke til kommentar

Synes nå du svarer svært kortfattig, men nok om det. Jeg ser heller ingen krangel her. Faktisk er dette en av de mest seriøse trådene i off topic jeg har vært innom i det siste.

Tilsvarende situasjon... Hvem andre enn Taliban selv er det som har ansvaret for situasjonen de befinner seg i? Hvem var det som åpnet Afghanistan for Osama bin Laden og Al Qaida? Hvem var det som nektet å utlevere Osama bin Laden til USA? Hvem er det som rekrutterer folk til å sprenge seg i småbiter i Afghanistan bare for å drepe andre samtidig? Hvis det er noen som ikke kan klandres for den situasjonen Taliban er i så er det akkurat USA og deres allierte! Hvis det er noen som kan klandres så er det akkurat Taliban selv!

Artikklen står på forrige side.

Lenke til kommentar
Hvis det er noen som ikke kan klandres for den situasjonen Taliban er i så er det akkurat USA og deres allierte!

Så vi kan derfor si at med tanke på tap påført sivile så har det gått helt perfekt?

Ja, du har et poeng med at Al qaida kan takke seg selv, men det skjønner ikke Afghanere, de ser på oss som "bad guys" og hva tenker de da når "bad guys" sprenger husene og dyrene dems?

Vi vet jo at dette ikke er bevisst at sivile blir drept, men det vet ikke de...

Lenke til kommentar

Så vi kan derfor si at med tanke på tap påført sivile så har det gått helt perfekt?

Nei, jeg har flere ganger påpekt at det ble katastrofe etter at Taliban og Al Qaida var jaget ettersom den daværende regjeringen i USA var langt mer interessert i å spre propaganda om Irak enn å gjøre jobben ferdig i Afghanistan.

Ja, du har et poeng med at Al qaida kan takke seg selv, men det skjønner ikke Afghanere, de ser på oss som "bad guys" og hva tenker de da når "bad guys" sprenger husene og dyrene dems?

Vi vet jo at dette ikke er bevisst at sivile blir drept, men det vet ikke de...

Det er et komplisert problem med befolkningen ja. Har sagt hva jeg mener om det her:

Det afghanske folket ja... Det er en forferdelig viktig og relevant del av saken som desverre har blitt diskutert altfor, altfor lite i denne tråden da fienden, de allierte soldatene og hvorvidt vi burde bli eller ikke bli har dominert hele tråden hele tiden. Men la oss nå bruke litt tid på befolkningen i Afghanistan: Det er klart at de ikke tenker eller prioriterer som oss! De har levd i krig og ustabilitet og forferdelige regimer i alle år. Barn og unge der har aldri opplevd fred eller stabilitet. Alt de kjenner til er krig! Det er en sak som Peter L. Bergen legger merke til og beskriver i boken "Hellig krig". Alt barna i Afghanistan leker er krig siden de ikke kjenner til noe annet. Og de lager andre lyder enn barn i Vesten når de leker krig. Barn i Afghanistan lager lyder som når raketter og bomber kommer inn og treffer istedefor lyder som når de tar av slik barn i Vesten gjerne gjør. Absolutt verdt å merke seg og tenke over. Man kan jo stille spørsmål ved om disse barna noen sinne vil kunne lære seg å leve i annet enn krig... Og bare tenk på de unge, de som har opplevd hele oppveksten i krig eller undertrykkelse. De voksne og eldre har iallefall mer erfaring fra andre tider. Og tenk deg faren landminene utgjør. Eksplosjoner, skader og død må jo være en fast del av hverdagen deres samt en vanelig regel istedefor et unntak slik det er her i Vesten. De blir garantert herdet og tøffe av å leve slik dersom de i det hele tatt rekker å vokse opp, men hva slags framtid har de når alt de kjenner til er krig?

Gleden var stor da Talibanregimet falt og Taliban samt Al Qaida ble jaget vekk! Husker godt alt om mennene som hadde hatt fullskjegg mot sin vilje og endelig kunne barbere seg for første gang i sitt liv. En liten gruppe ble overfalt av talibanlojale og fikk nesene kuttet av fordi de ikke fulgte Talibans lov om fullskjegg! Men slike episoder var da omsider i mindretall og folk fikk tro på framtiden fordi de trodde at talibanregimet var dødt og at de endelig skulle få et fritt land der de selv kunne velge sine egne ledere. Men resultatet ble altså fult kaos og borgerkrig!

Det er ikke vanskelig å forstå at befolkningen igjen mister motet når det de opplevde viste seg å bare være nok et angrep, nok et regime som falt og nok en påfølgende krig! Hvordan skulle de vel kunne holde motet oppe? Hvordan skal de igjen kunne få troen på en bedre framtid?

Nettopp derfor er det så viktig å knuse fienden totalt! Fordi folket må se at Taliban og Al Qaida forsvinner og ting må bli rolige og fredelige slik at befolkningen endelig kan få troen på framtiden og slik ville bygge opp sitt eget land igjen fordi de endelig vet at det nytter! Vi trenger den afghanske befolkningens tillit og de trenger å oppleve bedre tider!

Lenke til kommentar

Synes nå du svarer svært kortfattig, men nok om det. Jeg ser heller ingen krangel her. Faktisk er dette en av de mest seriøse trådene i off topic jeg har vært innom i det siste.

Tilsvarende situasjon... Hvem andre enn Taliban selv er det som har ansvaret for situasjonen de befinner seg i? Hvem var det som åpnet Afghanistan for Osama bin Laden og Al Qaida? Hvem var det som nektet å utlevere Osama bin Laden til USA? Hvem er det som rekrutterer folk til å sprenge seg i småbiter i Afghanistan bare for å drepe andre samtidig? Hvis det er noen som ikke kan klandres for den situasjonen Taliban er i så er det akkurat USA og deres allierte! Hvis det er noen som kan klandres så er det akkurat Taliban selv!

Artikklen står på forrige side.

Jeg har ikke sagt noe som helst om at det er noen andre enn Taliban sin egen skyld. Det jeg skriver er at om jeg var i en tilsvarende situasjon sa ville jeg antagelig brukt mange av de samme taktikkene. Geriljakrigf;ring mot en overlegen fiende.

Anngaende artikkelen er jeg enig i at det underbygger at ting ble darlig gjennomfort av Bush og Co. A krige uten en plan er skjeldent saerlig lurt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe som helst om at det er noen andre enn Taliban sin egen skyld. Det jeg skriver er at om jeg var i en tilsvarende situasjon sa ville jeg antagelig brukt mange av de samme taktikkene. Geriljakrigf;ring mot en overlegen fiende.

Hvis du er enig i at det er Talibans egen feil at de befinner seg i denne situasjonen så synes jeg det er rart at du nærmest har gått inn for å forsvare dem.

Anngaende artikkelen er jeg enig i at det underbygger at ting ble darlig gjennomfort av Bush og Co. A krige uten en plan er skjeldent saerlig lurt.

Da er vi iallefall 100% enige om noe.

Lenke til kommentar

Hvis du er enig i at det er Talibans egen feil at de befinner seg i denne situasjonen så synes jeg det er rart at du nærmest har gått inn for å forsvare dem.

Da er vi iallefall 100% enige om noe.

Jeg har da aldri forsvart Taliban? Jeg har sagt at jeg erkjenner at jeg selv ville brukt en del av deres metoder (geriljataktikker osv.) men at jeg pa ingen mate stotter det de gjor. Jeg har sagt flere ganger at jeg onsker at vi skal vinne over dem, sa vil gjerne at du viser meg hvor jeg forsvarer dem.

Lenke til kommentar

Du har da sagt klart at du gjerne ser at vi trekker oss ut igjen og at Taliban da ikke vil være noen fare for oss mer ettersom de ikke opperer utenfor Afghanistan. Eller forveksler jeg ditt innlegg med en annens nå?

Tror nok du forveksler, eventuelt misforstar meg da. Jeg har sagt at jeg forst og fremst onsker en okning i styrkene, men at det virker lite sannsynelig og at jeg derfor ikke ser noe poeng i a bli sa lenge det ikke foreligger noen planer som kan fa ting pa rett kjol. Hvorvidt Taliban kommer til a vaere en fare for oss vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tja, mulig at det var Bordplate som skrev det. Men ang Taliban så kommer de nok til å utgjøre en fare selvom de ikke vil angripe direkte. Husk nå hvordan de åpnet Afghanistan for Al Qaida. Hva skal hindre dem i å gjøre det igjen både for Al Qaida og for andre, lignende organisasjoner og grupper?

Lenke til kommentar

Tja, mulig at det var Bordplate som skrev det. Men ang Taliban så kommer de nok til å utgjøre en fare selvom de ikke vil angripe direkte. Husk nå hvordan de åpnet Afghanistan for Al Qaida. Hva skal hindre dem i å gjøre det igjen både for Al Qaida og for andre, lignende organisasjoner og grupper?

Er mange ting som kan virke inn sa det skal jeg ikke begynne a spekulere i. Klart det vil vaere en viss grad av trussel, men hvor stor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Og siden vi vet at trusslen er der, men ikke hvor omfattende mener jeg det er galskap å trekke seg ut! Igjen, husk på uttrykket "Mens Amerika sov"... USA trodde at de som verdens eneste supermakt var usårbare mot alt annet enn en atomrakett, men det fikk de virkelig erfare var feil 11/09-01. Flere slike angrep er ikke ønskelige hverken på USA eller på noen andre. Iallefall ønsker ikke jeg det.

Lenke til kommentar

Konkluderer slik jeg.

Glimti:

-Mener en opptrapping vil utrydde Taliban automatisk.

-Innrømmer selv at fienden er i Pakistan, men mener man skal slå hardt ned på Afghanistan i stedefor. Logisk? Nei.

-Kritiserer Bush-regjeringen, men viser tydelige likhetstrekk ved å være aggresiv mot situasjonen, i tillegg sier profilbildet hans "Weapons of Mass Destruction". I mine øyne peker det ganske kraftig mot aggresjon i krigssammenheng.

-Eneste rasjonelle argument for tilstedeværelse er den "potensielle trusselen" Taliban måtte utgjøre når vi har dratt.

-Underbygger ikke hvorfor flere soldater skal hjelpe utryddelsen av terrorisme eller føre til mindre veibomber og klarer i langt mindre grad å bevise utsagnene sine.

-Har ikke lært av historien. Selv med nesten 500.000 Sovjetiske soldater stod Taliban ubeseiret.

-Vil heller at Afghanistan skal sutte på NATOs bryster i flere år fremover enn at landet skal klare seg selv. Har ikke forståelsen for Selvhjelp>Hjelp fra andre.

-Har i tillegg en barnslig tendens til å ignorere brukere eller å la være å svare på flere utredene innlegg fordi han fikk en tå tråkket på eller ikke tåler motargumentene.

Bordplate.

-Ønsker en tilbaketrekning som sparer flere liv enn denne krigen noensinne kan utgjøre en forskjell med.

-Ser hvor mye krigen har kostet, både menneskeliv og penger.

-Ser hvordan situasjonen ligger ann og vet hva mulighetene våres er.

-Liker bedre at folk klarer å hjelpe seg selv i stedet for å være avhengige av andre.

-Liker ikke at sivile liv går tapt, noe Glimti tydeligvis liker siden han støtter opptrapping.

-Vil prøve å la Afghanistan stå på egne ben.

Endret av Bordplate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Se på historien?

Afghanistan ble så ødelagt for 25 år siden at gjennomsnittsalderen ble 19 år.

Så man tenkte, hvorfor ikke bare gå ut av landet og la dem stå på egne bein? Ja ok, vi gjorde jo det.

15 år senere så har taliban tatt over helt, gir et land hvor Al'Quaida kan kose seg å lage planer i fred, ender opp med noen bomber og et par fly inn i noen tårn.

Så ok da går vi inn igjen og stopper dem sånn at det ikke er ledere der som dreper sivile om de ser i feil retning og lar terrorister gjøre hva de vil.

Så nå skal vi plutselig tenke "hmm er da mye ødeleggelse, hvorfor ikke bare dra ut igjen nå da?", jeg har iallfall blitt lært at jeg skal lære av feila mine. Håper bare verdensamfunnet også har blitt lært det.

Lenke til kommentar

Karzai vil ha USA i Afghanistan permanent

De fleste afghanere vil ha en bindende sikkerhetspakt med USA som holder amerikanske soldater i Afghanistan på ubestemt tid, melder nyhetsbyrået AP.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4214541.ece

Dette var mildt sagt en interessang nyhet! Og sikkert et hardt slag i tryne for alle som påstår at den afghanske befolkningen vil ha de utenlandske soldatene ut så fort som mulig...

Lenke til kommentar

Skal du liksom med en simpel artikkel komme og "bøøørne oss"?

Ærlig talt trodde jeg du visste bedre enn det, Glimti. At afghanerne vil ha en permanent base i landet peker bare på at afghanerne har blitt alt for bortskjemte av NATOs hjelp og ikke engang gidder å ta tak i saken selv. Enda en grunn til å trekke ut spør du meg.

Og hvor har han det fra at "de fleste afghanerne" er for dette? Det har blitt gjentatt gang på gang at afghanerne vil ha oss UT av landet!

For Afghanistan vil fordelene ved en permanent, amerikansk militærbase være signalene det sender til andre utenlandske aktører. Amerikansk tilstedeværelse styrker Karzais demning mot utenlandsk innblanding og eventuell politisk forhandling med Taliban.

Hva slags fordeler? At Karzai slipper å ta opp kampen mot Taliban selv slik at han kan bruke mer penger på seg selv? Og at USA atter en gang skal fremstå som verdenspoliti og rydde opp i alle verdens problemer?

Her er forresten et fint sitat jeg fant i en artikkel om Libya-krigen og Midtøsten-krigen:

Det hele ble etterhvert oppsummert av den amerikanske forsvarsministeren Robert Gates: «Enhver fremtidig forsvarsminister som gir presidenten råd om enda en gang å sende en stor amerikansk hær til Asia, Midtøsten eller Afrika, bør få hodet undersøkt».

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en gang får man eksempel på hvor farlige Taliban er:

Taliban: – Vi har kidnappet 30 pakistanske gutter

Taliban i Pakistan sier gruppa står bak bortføringen av rundt 30 pakistanske gutter.

Guttene, som skal være mellom 12 og 18 år gamle, ble bortført da de forvillet seg over grensa til Afghanistan fra Bajaur-distriktet i Pakistan torsdag i forbindelse med en utflukt.

En talsmann for Tehreek-e-Taliban Pakistan (TTP) bekreftet lørdag at det var de som hadde kidnappet guttene. Talsmannen hevder imidlertid at guttene snarere er menn mellom 20 og 30 år.

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/taliban-vi-har-kidnappet-30-pakistanske-gutter-3574824.html

Føler meg langt ifra trygg på at disse folkene bare ville latt oss være i fred straks vi forsvinner fra Afghanistan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...