JonB Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Du mener at man skal bruke samme taktikk som i Vietnam... Javel, får iallefall håpe at NATO ikke går i samme felle som USA og tror at flere tropper=great success, for så lenge man ikke har det Afghanske folk i ryggen så er seier uoppnåelig og det er derfor man heller burde trene opp Aghanske offiserer så den Afghanske hæren kommer seg på bena. Men dette gjøres ikke med flere soldater, dette gjøres med flere instruktører og færre(eventuelt like mange soldater som nå) soldater i byer og på bombefylte landeveier. Endret 26. august 2011 av JonB Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Selvsagt må Afghanistans egne sikkerhetsstyrker trenes opp, men man kan ikke bare fokusere på en ting av gangen. Sikkerhetsstyrkene må trenes opp og landet må gjenoppbygges så livsstandarden for befolkningen heves mens fienden bekjempes. Begynner du å fjerne soldatene for tidelig blir det bare enda enklere for fienden å slå til. Lenke til kommentar
JonB Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Men det blir heller ikke stort vanskeligere når mye av aktiviteten deres foregår i huler og i byer kontrollert av taliban. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Nettopp derfor må mengden soldater, etterettning, militært utstyr og innsatts trappes opp! Om nødvendig må man være klare for å gå fra hus til, fra hule til hule fra fjellene og gjennomsøke hele ørkner. Dette har alle de landene som deltar mulighet til når man samarbeider. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Frykter mange døde etter bilbombe i Afghanistan Politiet i Lashkar Gah, hovedstaden i Afghanistans Helmand-provins, frykter store dødstall etter at en bilbombe gikk av lørdag. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10098124 Nok et bevis på at fienden fortsatt er aktiv og at det er altfor tidelig for oss å forlate landet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Fiende? Hvem er fienden og hva har de gjort deg. For min del kan de like gjerne ha vært en frigjøringshær som er bak bomben. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Al Qaida og Taliban er fienden! Og alle opprørerne som støtter dem naturligvis. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Store deler av befolkningen støtter Taliban, Al-Qaida operer stort sett i andre land. Så du vil bombe landet i stykker og drepe store deler av befolkningen, samt rette baker for smed. Hurra! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Alt sammen er besvart for lengst. Foreslår at du leser igjennom de siste sidene. Dessuten har jeg heller aldri snakket om å bombe landet istykker eller drepe befolkningen. Prøv nå å holde deg seriøs... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Jeg er seriøs, for det er akkurat det som skjer hver eneste dag i Afghanistan hver eneste dag. Sivile og uskyldige blir drept i denne helt unødvendige krigen. 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Det skjer i alle kriger, men det er ikke ønskelig. Tror du virkelig det er derfor jeg ønsker en opptrapping av krigen? Det er forøvrig utelukket opprørernes feil ettersom de skjuler seg blant sivile. Og krigen er ialler høyeste grad nødvendig! Det samme er det at vi seirer! Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Nettopp dette skiller Afghanistan-krigen fra vanlige kriger. Det er en geriljakrig. Det betyr at vi ikke kan sende flere soldater når man ikke ligger på hver sin side og skyter på hverandre. Du sier selv at fienden er skjult, svar meg da hvordan flere soldater skal hjelpe på dette? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Ny blodig strid på grensen mellom Pakistan og Afghanistan Flere hundre militante fra Afghanistan krysset grensen og angrep en pakistansk militærpost, samt sivile bosetninger lørdag. 26 soldater og 10 politimenn på grensen skal ha blitt drept, ifølge tjenestemannen Haroon Rasheed, som nyhetsbyrået AFP har snakket med. Flere opprørere skal deretter ha blitt drept i gjengjeldelsesangrep, ifølge Rasheed. Pakistanske styrker kjemper innbitt mot militante grupper som knyttes til al-Qaida nordvest i landet og i nabolandet. Kampene har ført til økte spenninger mellom Afghanistan og Pakistan de siste månedene. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10098142 Ikke akkurat noen god nyhet når man tenker på hvordan denne situasjonen skal utvikle seg... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Glimti: Vet ikke hvor mye mer det er noe poeng i å diskutere etteretning og innsikt i opprøret. Kan si såppas som at jeg kjenner ganske godt til en del av dette og jeg har veldig mye informasjon rundt dette som jeg baserer meg på. Om du er uenig i mine konklusjoner får vi heller være uenige, men jeg kommer uansett til å basere mitt standpunkt på de kildene jeg har, som jeg vet er veldig bra, så får du bare ha din egen mening om hvordan ting er. Anngående innvirkning fra AlQuaida så har jeg skrevet eksempler på hva det dreier seg om i innlegget du sitterer. Det jeg ville fram til om Taliban var at jeg ikke snakket om definisjon på Taliban men om hvem som utgjør Taliban, viktig forskjell. Anngående det du skriver om befolkningen så stemmer det godt at de er vant med krig og som jeg har nevnt før er det normaltilstand for befolkningen så ja, vi har en stor utfordring. Noen 100% fred tror jeg ikke vi får med det første. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 USAs tideligere president George W. Bush innrømmer nå at han ikke hadde noen plan ang. angrepet på Afghanistan: – Hadde ingen strategiBush sier han aldri hadde lyst til å være en president i krig, og innrømmer at han ikke hadde noen strategi. Avgjørelsene ble tatt dag for dag, og ofte i «krigståka», sier han. – Krigen kom helt uventet på oss, og jeg tok avgjørelser så godt jeg kunne i krigståka. Jeg måtte ta noen avgjørelser som var ekstremt kontroversielle, men alle var ment å være for nasjonens beste, sier Bush. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7766981 Dette underbygger klart det jeg tideligere har sagt om at krigen var altfor dårlig planlagt og at feilene som ble begått den gang er skyld i alle de vanskelighetene vi står i i Afghanistan i dag. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Al Qaida-nestleder drept i Pakistan Al Qaidas nestleder, Atiyah Abd al-Rahman, er drept i Pakistan, ifølge amerikanske kilder. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7767502 Glimrende nyhet! Og som man kan lese i artikklen er flere nå opptimistiske til at terrornettverket kan bekjempes. Får virkelig håpe at vi vinner denne delen av krigen! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Joda, men les at det var i Pakistan og ikke Afghanistan. Så hvorfor er du ikke for å bombe i stykker pakistan da? 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Saken er jo at flere av lederne og medlemmene fra Al Qaida såvel som Taliban måtte flykte da USA og deres allierte innvaderte. Og at Taliban har etablert seg i Pakistan selvom de kjemper mot styrkene i Afghanistan har jo vært kjent i årevis. Lenke til kommentar
JonB Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Så hvorfor er man ikke der da? 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Glimti: Vet ikke hvor mye mer det er noe poeng i å diskutere etteretning og innsikt i opprøret. Kan si såppas som at jeg kjenner ganske godt til en del av dette og jeg har veldig mye informasjon rundt dette som jeg baserer meg på. Da er vi to. Om du er uenig i mine konklusjoner får vi heller være uenige, men jeg kommer uansett til å basere mitt standpunkt på de kildene jeg har, som jeg vet er veldig bra, så får du bare ha din egen mening om hvordan ting er. Jeg har svært bra kilder selv så jeg akter ikke å endre standpunkt bare fordi du sier noe annet. Det jeg egentlig er uenig i er at det virker som om du forenkler fienden og dermed den kampen vi står oppi så til de grader! Du virker heller ikke åpen for at det faktisk kan være enda mer inni bildet enn det etterrettning og forskjellig informasjon alt har avslørt. Anngående innvirkning fra AlQuaida så har jeg skrevet eksempler på hva det dreier seg om i innlegget du sitterer. Jeg har også skrevet flere eksepmler på det. Det jeg ville fram til om Taliban var at jeg ikke snakket om definisjon på Taliban men om hvem som utgjør Taliban, viktig forskjell. Det jeg peker på er Talibans handlinger. Hva du å si om det? Anngående det du skriver om befolkningen så stemmer det godt at de er vant med krig og som jeg har nevnt før er det normaltilstand for befolkningen så ja, vi har en stor utfordring. Nå skrev jeg langt mer enn bare det. Noen 100% fred tror jeg ikke vi får med det første. Begynnelsen på invasjonen viste at vi kan oppnå det. Ting er mye vanskeligere nå slik det har fått utvikle seg, men muligheten var der den gang og jeg er sikker på at muligheten kan komme igjen. Men det krever langt mer innsats. Leste du artikklen jeg linket til om uttalelsene fra Bush? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå