Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Ok vi har sporet litt av, men kan svare deg her. Det er av min mening at pastoren burde holdt seg i skinnet og latt være å brenne koranen. Det å hogge alle muslimer under en kam er respektløst og krenkende. Hvordan kan amerikanske styrker fremstå som hjelpende når de i hjemlandet har så liten ydmykhet og forståelse av den østlige delen av verden.

Om han ikke selv hadde klart å holde seg i skinnet burde myndighetene ha grepet inn. Det har lite med krenking av ytringsfrihet å gjøre når han setter koalisjonens styrkers liv i fare ved å fremprovosere noe sånn. Det kunne gått enda verre for seg også.

Den pastoren representerer ikke USA. Og jeg er enig at han burde la være.

Men myndigheten bør ikke gripe inn. Dette har jeg skrevet hvorfor tiderligere. En del som du ikke svarte på.

Som sagt tidligere. Jeg er enig at det er respektløst av presten. Men det er en del av ytringsfriheten. Begynner vi å begrense noen områder som vi ikke liker, så kan andre områder fort komme etter. F.eks. restriksjonene mot nazisme i flere europeriske land har ført til at andre grupper har krevd lignende beskyttelse selv om de langt ifra har like god grunn til det. Amerikanerene stoler ikke på staten sin, og de vil ikke at staten skal bestemme hva de skal kunne si eller ikke si. Det fører fort til politisk sensur.

Ta f.eks. en titt på Sverige. Hvor vanskelig var det ikke å debatere innvandrerkritiske meninger. Hadde ikke folk kjempet for ytringsfrihet ville hele Sverigedemokratene vært i fengsel nå. I Sverige kan man også havne i fengsel for å mene homofili er umoralskt. Om vi skal begrense ytringsfriheten. Hvor går grensen? Hvem skal beskyttes? Ønsker vi å redusere politisk maktmisbruk så må vi ha ytringsfrihet.

F.eks. begrensinger i ytringsfriheten for å ikke fornerme muslimer.

At Israel ikke skal støttes.

At vesten skal trekke seg ut av Afganistan.

Kan du komme opp med noen kilder på disse kravene? Ikke det at jeg tror du dikter opp, men vil gjerne se Osama på riksdekkende TV og kreve disse punktene.

Karikaturtegningene? Diverse filmer som stiller Islam i et dårlig lys?

Diverse terroristangrep har blitt begrunnet med Israelstøtte og Afganistan.

Terrorister vil forsette uansett hva som skjer -> Umulig å få bedre forhold i Afganistan. ???

Logikken din som illustrert over er helt på trynet.

Uthevet punkt har jeg aldri hevdet, det var det faktisk du som skrev, men for å svare på hele sitatet: Det er ikke min logikk, det er REALITETEN!

Kan ikke du liste opp de tingen vi faktisk har klart der nede og så veier du det opp med kostnaddene både i $ og menneskeliv.

Du begynner forresten å vakle når du sier min logikk er på trynet og spør om jeg er i trassalderen.

Riktig, jeg skrev den første delen. Du skrev at det var selvmotsigende, å si "Terrorister vil forsette uansett hva som skjer" og forsatt tro at det er mulig å få bedre forhold i Afganistan. Logikken din gir ikke mening.

Dette er ikke en diskusjon om Afganistankrigen, så jeg vil ikke liste opp noe som helst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den pastoren representerer ikke USA. Og jeg er enig at han burde la være.

Og det tror du apekattene i Afghanistan skjønner? Ikke for å være spydig, men Taliban og ekstremister er gærninger som sloss i Allas navn. En hver form for fornærmelse er representert av hele nasjonen den kommer fra.

Men myndigheten bør ikke gripe inn. Dette har jeg skrevet hvorfor tiderligere. En del som du ikke svarte på.

Som sagt tidligere. Jeg er enig at det er respektløst av presten. Men det er en del av ytringsfriheten. Begynner vi å begrense noen områder som vi ikke liker, så kan andre områder fort komme etter. F.eks. restriksjonene mot nazisme i flere europeriske land har ført til at andre grupper har krevd lignende beskyttelse selv om de langt ifra har like god grunn til det. Amerikanerene stoler ikke på staten sin, og de vil ikke at staten skal bestemme hva de skal kunne si eller ikke si. Det fører fort til politisk sensur.

Ta f.eks. en titt på Sverige. Hvor vanskelig var det ikke å debatere innvandrerkritiske meninger. Hadde ikke folk kjempet for ytringsfrihet ville hele Sverigedemokratene vært i fengsel nå. I Sverige kan man også havne i fengsel for å mene homofili er umoralskt. Om vi skal begrense ytringsfriheten. Hvor går grensen? Hvem skal beskyttes? Ønsker vi å redusere politisk maktmisbruk så må vi ha ytringsfrihet.

Mitt svar til dette punktet var forsåvidt at "det var av min mening at myndighetene burde gripe inn når det setter amerikanske soldaters liv i fare og kan ha store konsekvenser for konflikten der nede".

Karikaturtegningene? Diverse filmer som stiller Islam i et dårlig lys?

Diverse terroristangrep har blitt begrunnet med Israelstøtte og Afganistan.

Kilder, ikke eksempler.

Riktig, jeg skrev den første delen. Du skrev at det var selvmotsigende, å si "Terrorister vil forsette uansett hva som skjer" og forsatt tro at det er mulig å få bedre forhold i Afganistan. Logikken din gir ikke mening.

Du hevdet at uansett hva som skjedde der nede ville terroristene/muslimene fortsette med sitt faenskap. Da er det litt merkelig at du fortsatt vil ha styrker der nede.

Dette er ikke en diskusjon om Afganistankrigen, så jeg vil ikke liste opp noe som helst.

Det er vel strengt talt det, men uansett hva vi diskuterer nå vil jeg at du skal fortelle oss hva som egentlig er forbedret i Afgh siden vi kom siden du forsvarer at vi skal fortsette.

Lenke til kommentar

Folk får ofte det styret de fortjener, jeg begynner å tro at dette gjelder Afghanerne. Vi har våre verdier som demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, menneskerettigheter osv. De har sine verdier som retten til å voldta kvinner osv. Kanskje vi rett og slett skulle la dem være så kan de bo i hus bygget av bæsj, krige mot hverandre over litt land, banke sønnene sine, selge døtrene sine, voldta konene og forsikre seg om at ingen får en skikkelig utdannelse. Bare veldig synd for den andelen av befolkningen (kvinnene) som nærmest er gjort umyndige og har så og si null rettigheter. Hadde det afghanske folket, særlig mennene, virkelig ønsket våre verdier og jobbet mot Taliban hadde vi vunnet innen slutten av April.

Lenke til kommentar

Afghanistan...den mest bortkastede konflikten noensinne! 10 år og vi har ikke fått til en dritt der nede. Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt. Min mening er at vi burde ha trukket ut, det kommer aldri til å bli noe bedre der nede.

Du må gjøre noe med holdningene dine. Du skal prøve å bli fallskjermjeger, right?

Veldig stor sjanse for å bli sendt ned dit, om du blir fallskjermjeger.

Tror neppe FSK/HJK er interessert i folk som er imot en konflikt de selv deltar i.

Om du tror alle soldatene som drar til Afghanistan har tro på å vinne krigen kommer du nok til å bli veldig skuffet. En profesjonell soldat drar på oppdrag fordi det er jobben hans, han yter alt for å vinne striden, men han kan gjerne ha en vurdering av konflikten som helhet som tilsier at deltagelsen er tåpelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk får ofte det styret de fortjener, jeg begynner å tro at dette gjelder Afghanerne. Vi har våre verdier som demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, menneskerettigheter osv. De har sine verdier som retten til å voldta kvinner osv. Kanskje vi rett og slett skulle la dem være så kan de bo i hus bygget av bæsj, krige mot hverandre over litt land, banke sønnene sine, selge døtrene sine, voldta konene og forsikre seg om at ingen får en skikkelig utdannelse. Bare veldig synd for den andelen av befolkningen (kvinnene) som nærmest er gjort umyndige og har så og si null rettigheter. Hadde det afghanske folket, særlig mennene, virkelig ønsket våre verdier og jobbet mot Taliban hadde vi vunnet innen slutten av April.

Wow bro! Amen to that!

Lenke til kommentar

Husk på hva slags elendighet Afghanistan har vært i i årevis og hva det afghanske folket har lev under. Å tro at de blir provestlige og fulle av håp for framtiden av at det kommer nok en krig som fjerner nok et regime er temmelig naivt. Og det var ganske klønete av Bush og de andre som ledet invasjonen i 2001 og tro det.

Lenke til kommentar

Husk på hva slags elendighet Afghanistan har vært i i årevis og hva det afghanske folket har lev under. Å tro at de blir provestlige og fulle av håp for framtiden av at det kommer nok en krig som fjerner nok et regime er temmelig naivt. Og det var ganske klønete av Bush og de andre som ledet invasjonen i 2001 og tro det.

Ja, ingen tvil om at den afghanske befolkningen har blitt formet over tid av en kjip tilværelse. men nå er de en gang dem de er, og de har de verdiene de har. Skal vi virkelig ofre våre liv i håp om at de en gang i fremtiden skal omfavne frihet og demokrati? På en befolkning som selv kunne snudd trenden over natten om de ønsket det. Og hvor lenge skal vi holde på med dette mener du?

Det som hadde vært flott er om alle de som er mest for krigen drar ned og slåss selv, så kan soldatene som må dra ned, gang etter gang, kanskje få bli i Norge.

Lenke til kommentar

Enig i det dere begge sier Herz og Glimti. Lokalbefolkningne må selv ta et initiativ for å få stablet landet sitt på bena. Koalisjonen kunne ha hjulpet stort, men befolkningen er rett og slett ikke villig til å tyste i frykt for å bli voldtatt, henrettet og forfulgt av Taliban.

Lenke til kommentar

herzeleid og Bordplate

Afghanistan har vært et så ustabilt og krigspreget ustabilt land i åretider at det skal mer til en enda en krig som fjerne r etnda et regime og som resulterer i enda en borgerkrig for å gi folk tilbake troen på framtiden! Sitter her med boken "Saddams fortrolige" sskrevet av Lars Sigurd Sunnanå som inneholder alle beretningene etter dr. Ala Bashir som var Saddam Husseins lilege fra tidelig i krigen mellom Irak og Iran og fram til han gikk i skjul han også kort tid før Baathregimet falt. Boken er skrevet i jeg-form slik at det er Ala Bashir som forteller og du kan lese følgend esitat i forordet:

"Iraks moderne historie forteller oss at veien til et demokrati er stengt. Amerikanerne og britene burde vite bedre enn å tro at de kan få det til å vokse frem, når de snart fjerner Saddam Hussein og hans regime".

Tror dere situasjonen er noen annen for Afghanistan?

Lenke til kommentar

herzeleid og Bordplate

Afghanistan har vært et så ustabilt og krigspreget ustabilt land i åretider at det skal mer til en enda en krig som fjerne r etnda et regime og som resulterer i enda en borgerkrig for å gi folk tilbake troen på framtiden! Sitter her med boken "Saddams fortrolige" sskrevet av Lars Sigurd Sunnanå som inneholder alle beretningene etter dr. Ala Bashir som var Saddam Husseins lilege fra tidelig i krigen mellom Irak og Iran og fram til han gikk i skjul han også kort tid før Baathregimet falt. Boken er skrevet i jeg-form slik at det er Ala Bashir som forteller og du kan lese følgend esitat i forordet:

"Iraks moderne historie forteller oss at veien til et demokrati er stengt. Amerikanerne og britene burde vite bedre enn å tro at de kan få det til å vokse frem, når de snart fjerner Saddam Hussein og hans regime".

Tror dere situasjonen er noen annen for Afghanistan?

Nå er jeg ikke helt sikker hva du mener men jeg tror ikke noen av oss har tatt til orde for at afghanerne kommer til å få troa på demokratiet med enda en krig. Vi har vell tvertimot sagt at afghanerne er såppas skakkjørt at det ser dårlig ut for fremtiden.

Afghanistan er jo i en enda værre forfatning enn Irak var så det ser ikke så veldig lyst ut nei. Spørsmålet slik jeg ser det er om vi skal fortsette å ofre liv for å prakke demokratiet på noen som ikke er villige til å ta det til seg, eller skal vi la dem fortsette den stusselige tilværelsen de lever?

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir heller: Vil vi trekke oss ut og risikere at Taliban og Al-Qaida får fotfeste der igjen? Tenk om de blir en trussel på ny...

For å være helt ærlig tviler jeg på at krigen skaper mindre fare for terror og hat. Tvertimot. Per nå utsetter vi kun nederlaget, det ser jeg lite poeng i. Enten må man gå inn med enorme mengder soldater og midler, eller så må man erkjenne at dette ikke går og at afghanerne har sine verdier ett helt annet sted enn oss.

Lenke til kommentar

FN-sjef i Afghanistan endrer uttalelse

FNs spesialutsending i Afghanistan, Staffan de Mistura, sier at FN er fast besluttet på å fortsette arbeidet i landet. Han endrer samtidig en uttalelse om ansvaret for drapene på FN-ansatte i Mazar-i-Sharif.

En samtale med den drepte, norske oberstløytnanten Siri Skares ektefelle hadde særlig stor betydning for Misturas beslutningsvilje om FNs framtid i Afghanistan, forteller han i et intervju med NTB.

– Det påvirket meg enormt. For da jeg spurte ham om han hadde et budskap til oss alle, svarte han at han hadde diskutert det med deres datter, og med foreldrene, og at de hadde ett budskap: «Vær så snill å ikke gi opp!»

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7579813

Lenke til kommentar

Men hva om faren blir større med tilbaketrekkning da Taliban og Al-Qaida får opprere fritt igjen uten motstand da?

Det vil jo ikke være bra men jeg tviler likevell på at det vil bli værre enn i dag. Vi ser jo nå at det er vilje i en rekke muslimske land til å styrte totalitære regimer, kanskje kunne dette bli tilfelle for Afghanistan en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

FN-sjef i Afghanistan endrer uttalelse

FNs spesialutsending i Afghanistan, Staffan de Mistura, sier at FN er fast besluttet på å fortsette arbeidet i landet. Han endrer samtidig en uttalelse om ansvaret for drapene på FN-ansatte i Mazar-i-Sharif.

En samtale med den drepte, norske oberstløytnanten Siri Skares ektefelle hadde særlig stor betydning for Misturas beslutningsvilje om FNs framtid i Afghanistan, forteller han i et intervju med NTB.

– Det påvirket meg enormt. For da jeg spurte ham om han hadde et budskap til oss alle, svarte han at han hadde diskutert det med deres datter, og med foreldrene, og at de hadde ett budskap: «Vær så snill å ikke gi opp!»

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7579813

Så vi blir i Afgh? Tviler egentilg på det...på lik linje med Vietnamkrigen begynner folk å gå lei av å miste liv og ser liten nytte i krigen. USA har jo nærmest gitt Taliban/al-Quida en dato for når de drar (i løpet av 2011, men tviler det skjer så snart). Jeg tenker at rundt '13/'14 er vi ute derfra.

Lenke til kommentar

Det vil jo ikke være bra men jeg tviler likevell på at det vil bli værre enn i dag. Vi ser jo nå at det er vilje i en rekke muslimske land til å styrte totalitære regimer, kanskje kunne dette bli tilfelle for Afghanistan en gang i fremtiden.

Synes nå det blir et vel farlig sjansespill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...