Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politifolk drept i Afghanistan

Alle disse episodene som har skjedd de siste dagene, fatter ikke at befolkningen nå snur seg vekk fra Taliban, Al-Qaida og de andre opprørerne. De må jo innse at disse folkene aldri vil kunne skape noe vellykked land og at alt vil gå tilbake til slik det var før invasjonen hvis Taliban skulle kunne gripe makten igjen.

Sikker på at politifolk er særlig populære blandt mannen i gata?

Lenke til kommentar

Har nok vært satset på kvantitet fremfor kvalitet i politikorpset ;)

Synes synd på sivilbefolkninga som slites mellom dette. Enten å tåle et brutalt politi som banker deg opp og tar pengene dine, eller å nærme seg Taliban for beskyttelse og risikere ei drone i hodet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kongressmenn krever slutt på Afghanistan-krigen

En gruppe demokrater og republikanere i den amerikanske kongressen vil ha slutt på USAs krigføring i Afghanistan og viser til at Osama bin Laden nå er drept.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4131595.ece

Blir spennende å se om tilbaketrekkningen deres går fortere eller ikke. Det nevnes at få terrorister i Afghanistan kan slå til globalt, men spørsmålet er jo hvordan situasjonen vil endre seg om de allierte trekker seg ut uten å ha fullført jobben...

Lenke til kommentar

Sju Nato-soldater drept sør i Afghanistan

En veibombe drepte i dag sju soldater fra den internasjonale Nato-ledede ISAF-styrken i Afghanistan.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7649581

Småepisoder som dette skjer stadig vekk og slik jeg ser det er det nettopp et argument for å bli værende og trappe opp krigen kraftig for å rive opp opprøret med roten!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Fordi vi er totalt militært overlegne! Og med "oss" mener jeg NATO og de allierte forøvrig!

10 år er gått. Tror eneste løsning om man har lyst til å fortsette invasjonen er å sette inn mye mer styrker, sikkert en dobling. Bør også prøve å forandre strategien, nå vil for eksempel over halvparten av afghanere i en undersøkelse at amerikanske tropper skal ut av landet.

But more than half of all Afghans — 55 percent — want U.S. forces out of their country, and the sooner the better.

While human rights organizations and women’s advocacy groups mount a spirited campaign against any accommodation with the Taliban, 73 percent of those polled said it was time to negotiate with the insurgents. While the Taliban do not enjoy much popularity in the country — only 9 percent said they would prefer them to the current government — it seems that the appetite for conflict has waned among Afghans, who mainly just want to get on with their lives.

Link

Afghanerne er lei av krig, det samme er amerikanerne (Poll: 56 Percent Want U.S. Troops Out Of Afghanistan), så tror nok en tilbaketrekning hadde vært den beste løsningen. Nå er jeg ikke i den oppfatning av at vi er der nede for å kvitte oss med Al-Quada, så tror nok en fullstendig tilbaketrekning ikke vil skje på mange år.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Vi er allerede militært overlegne, tenk på alle de topptrente soldatene, avanserte krigføringsapparater og kraftige skyts vi har, likevel klarer vi ikke å bekjempe noe sandal menneske.

Har du lest boken "Kvinne blant krigsherrer"? Den handler om en afghansk kvinne som satt i regjeringen til Afghanistan, men ble sparket fordi hun sa sin mening. Hun legger faktisk overraskende lite fokus på innvasjonen, NATO og Taliban/al-Quida faktisk! Hun sier hovedproblemet er alle disse krigsherrene som USA satte som ledere i forskjellige distrikter i det innvasjonen begynte. Dette for å kontrollere heroinmarkedet slik det er nevnt tidligere i tråden.

Det er nettopp disse "krigsherrene" (som de kalles) som er problemet. Hun omtaler dem som minst like ille som Taliban, men de har reell maktinnflytelse og behøver ikke å gjemme sitt ansikt. Forfatteren av boken sier det slik at:

-NATO må ut av landet, de har ingenting der å gjøre.

-En uavhengig regjering må velges av folket.

-En myndighetsstyrke på bygges opp (ANA/ANP) som kan arrestere og overholde lovverket.

-Skoler må opprettes snarest!

Dette er sagt av en uavhengig Afghansk kvinne som har sittet i regjeringen.

457.Bokomslag_fil.200.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at regjeringsstyrkene må styrkes, men i ett land som er så gjennomført korrupt så tror jeg vi kan se langt etter å klare å fjerne korrupsjonen og bygge fulstendig tillit hos befolkningen. Særlig de etniske motsetningene bidrar til problemer her. Det er vanlig at politiet i husransakelser rett og slett stjeler om de fks. søker gjennom huset til en av annen etnisk gruppe. Det er rett og slett så store grunnleggende problemer i dette landet at jeg tror mange må senke forventningene sine. Afghanistan vil ikke bli ett bra land å leve i på mange mange år.

Lenke til kommentar

10 år er gått. Tror eneste løsning om man har lyst til å fortsette invasjonen er å sette inn mye mer styrker, sikkert en dobling. Bør også prøve å forandre strategien, nå vil for eksempel over halvparten av afghanere i en undersøkelse at amerikanske tropper skal ut av landet.

Der er jeg enig.

Afghanerne er lei av krig, det samme er amerikanerne (Poll: 56 Percent Want U.S. Troops Out Of Afghanistan), så tror nok en tilbaketrekning hadde vært den beste løsningen.

Det er ikke utifra det vurderingen om styrkene skal trekkes ut eller ikke gjøres, men utifra om det kan øke risikoen å trekke seg ut.

Nå er jeg ikke i den oppfatning av at vi er der nede for å kvitte oss med Al-Quada, så tror nok en fullstendig tilbaketrekning ikke vil skje på mange år.

Spar meg for konspirasjonsteorier om rørledning og heroinsalg. Angrepet var en helt forstålig og riktig respons på angrepet på USA 11/09-01. Det var prioriteringene etter Taliban og Al-Qaidas fall som var feil.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke i den oppfatning av at vi er der nede for å kvitte oss med Al-Quada, så tror nok en fullstendig tilbaketrekning ikke vil skje på mange år.

Spar meg for konspirasjonsteorier om rørledning og heroinsalg. Angrepet var en helt forstålig og riktig respons på angrepet på USA 11/09-01. Det var prioriteringene etter Taliban og Al-Qaidas fall som var feil.

Nå er jeg av den oppfatning at 9/11 var en "inside job" så vi vil nok være uenig på dette punktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7649581

Småepisoder som dette skjer stadig vekk og slik jeg ser det er det nettopp et argument for å bli værende og trappe opp krigen kraftig for å rive opp opprøret med roten!

Du er en av få som tror på militær løsning. Jeg vil si det er naivt å tro på noe slikt, -det funket ikke for Sovjet i Afghanistan, det funket ikke for USA i Vietnam, og det kommer ikke til å funke i Afghanistan i dag heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og dette har det jo mer eller mindre blitt en konsensus om. Derfor har også NATO satt det som hovedoppgave å trene opp de afghanske styrkene slik at de kan beskytte seg selv. I hvor mye lengre tid vi skal fortsette å gjøre dette er jo spørsmålet nå. Det er ikke bare å trekke seg ut heller.

Angående militær overlegenhet er dette litt "artig". Ta en veisidebombe. Koster knapt 100-200 dollar å lage. Koster flere millioner kroner å føre tiltak mot. Og når sant skal sies, er det nettopp IED som er blant de aller største truslene mot våre soldater, om ikke den aller største.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...